2358
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

1 062 Inlägg
21 oktober 2010
#941
Krillmeister skrev:
Som sagt 480 kom före 440/460..

myten om volvo var först med femcylindrar kan inte ha varit någon som trott på/den myten kan ej ha funnits/aldrig hört.någon här som har trott det?
Kanske menade man den första tvärställda femman?

M.V.H.


6 620 Inlägg
22 oktober 2010
#942
Dieselpump på ett comon-rail system vs. Bensin

http://i51.photobucket.com/albums/f386/Werewolf91/DSC01275.jpg
http://i51.photobucket.com/albums/f386/Werewolf91/DSC01276.jpg

De/Dem

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 oktober 2010
#943
va i helv.... har bensinen sprängt den? yikes

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

371 Inlägg
28 november 2010
#944
en dodge ram srt10 "hemi" är ingen riktig hemi


Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
28 november 2010
#945
nej just det, det skiljer nån grad på vinklarna va?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

6 620 Inlägg
28 november 2010
#946
Hemi betyder väl bara att tändstiften sitter rakt ner som på 16V motorer?

De/Dem

Forummoderator
17 910 Inlägg
28 november 2010
#947
Har du en Volvo S/V40 1.6D så har du en fransk diesel under huven.

Citroen Xantia Activa slår nästan alla "supersportbilar" på fingrarna i ett slalomtest.

Inte helt okänt: En Volvo 340 automat går lika fort bakåt som framåt.

En Citroen CX går att köra på 3 hjul.

En dieselmotor drar cirka 30% av vad en bensinare gör på tomgång.

Det finns många dolda inställningar i färddatorn på en BMW 7-serie E38...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
28 november 2010
#948
AndreasPlars skrev:
Krillmeister skrev:
Som sagt 480 kom före 440/460..

myten om volvo var först med femcylindrar kan inte ha varit någon som trott på/den myten kan ej ha funnits/aldrig hört.någon här som har trott det?
Kanske menade man den första tvärställda femman?

M.V.H.
Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.

Allt för den där jävla hatten!

6 620 Inlägg
28 november 2010
#949
Dieselsmurfen skrev:
Har du en Volvo S/V40 1.6D så har du en fransk diesel under huven.

Citroen Xantia Activa slår nästan alla "supersportbilar" på fingrarna i ett slalomtest.

Inte helt okänt: En Volvo 340 automat går lika fort bakåt som framåt.

En Citroen CX går att köra på 3 hjul.

En dieselmotor drar cirka 30% av vad en bensinare gör på tomgång.

Det finns många dolda inställningar i färddatorn på en BMW 7-serie E38...
Fel, bara Volvo 66/Daf 55 och äldre kunde göra de, det monterades en säkerhetsspärr på 300 modellerna för att hindra detta

De/Dem

9 113 Inlägg
28 november 2010
#950
Om du har en Golf III med elhissar + ev eltaklucka. Lås upp bilen, håll kvar nyckeln i upplåsningsläge så öppnas alla rutor. Låser man bilen med rutorna nere och takluckan öppen och håller nyckeln i låsläge så stängs alltihopa.


904 Inlägg
28 november 2010
#951
Putteliten skrev:
Om du har en Golf III med elhissar + ev eltaklucka. Lås upp bilen, håll kvar nyckeln i upplåsningsläge så öppnas alla rutor. Låser man bilen med rutorna nere och takluckan öppen och håller nyckeln i låsläge så stängs alltihopa.
funkar även på passat

AUTOTECH S60 power

9 113 Inlägg
28 november 2010
#952
Slash skrev:
Lite Volvo 480-fakta:

Drar du i handtaget till din låsta Volvo 480 lyser nyckelhålet så man vet vart nyckeln ska.

Har ett inbyggt larm som aktiveras så fort du låser bilen.

480:ns tanklock kan endast öppnas inifrån.

480:ns färddator talar om när oljenivån börjar bli låg genom meddelandet Check och ett rött streck för OIL i färddatorn (inte många bilar som har denna funktion).

Har belysning i sina bälteslås så man ser vart bältet ska tryckas in (rätt listigt faktiskt).

Har en fläkt för sitt elsystem som startas så fort du stängt av och enligt instruktionsboken måste man vänta ett tag tills den slutat för att starta bilen igen (blir lite knepigt om man får ett plötsligt motorstopp mitt i en korsning)

Har en funktion i sin intervalltorkare som ändras till vanlig torkarhastighet när du gör en omkörning.

Har en funktion som sätter igång stolsvärmen när yttertemperaturen är under 5 grader.

Har inbyggda spolare till sina popuplampor.

Har 2 dimljus bak som faktiskt fungerar (vanligtvis brukar bilar enbart ha en fungerande på vänster sida)

Har ett inbyggt stoppur i sin digitala klocka.

Kan drabbas av ett lustigt fel som gör att popuplamporna börjar åka upp och ner av sig själva.

När nya C30:n lanserades skrev alla tidningar om hur Volvo använt sitt gamla formspråk från P1800ES i denna och hur snygg den var tills en farbror skrev en insändare till Expressen och frågade varför dom inte nämnde att C30:n är mer lik 480:n och fick svar att 480 var en sån här bil alla ville glömma, veckan efter och  framöver skrev Expressen att C30:n fått sina drag från både P1800ES och 480:n (egentligen är C30:n mer lik 480:n än P1800ES men men)

När Volvo 480ES kom (1987) hade den 105 hästkrafter, året efter när Turbomodellen kom sänktes ES:ens kraft med 10 hästkrafter till 95 medan Turbon hade 120 hästkrafter. Får lite känslan av att det gjordes för att Turbon skulle verkar mer kraftfull på pappret cool

Volvo 480 är Volvos första framhjulsdrivna modell (vet säkert dom flesta).

480:ns slutljuddämpare är riktad ut från vänster sida av bilen. 

Ska kolla sen om jag hittar den gamla instruktionsboken till 480:n, har för mig att det finns ett stycke där Volvo skryter om den senaste tekniken i sin bil när dom enbart kan nämna 5 vilket är lite lustigt och känns rätt 80-tal cool
Volvo 480 var inte riktigt fördigutvecklad innan den började serietillverkas, men Saab släppte tror det var Lancian så ville Volvo vara med och konkurrera. Volvo 480 var den första modellen med databox, SIMbox som den kallades där alla relän och styrningar mm satt i. Visst fick den SIMma också, för på första årsmodellerna gick det in vatten i bilen och det rann rakt igenom boxen + att det var mycket kallödningar på komponenterna i boxen så det var mycket som glappade i dom bilarna, därav att popuplysena kan få spelet.


9 113 Inlägg
28 november 2010
#953
Blyfot_Racing skrev:
Putteliten skrev:
Om du har en Golf III med elhissar + ev eltaklucka. Lås upp bilen, håll kvar nyckeln i upplåsningsläge så öppnas alla rutor. Låser man bilen med rutorna nere och takluckan öppen och håller nyckeln i låsläge så stängs alltihopa.
funkar även på passat
Funkar säkert på dom flesta VW, bara det att jag upptäckte det på en Golf III då....


3 354 Inlägg
28 november 2010
#954
Malheus skrev:
Hemi betyder väl bara att tändstiften sitter rakt ner som på 16V motorer?
njae Hemi betyder i grunden att det är hemisfäriska förbränningskammare i topparna.
Chrysler tog till det motornamnet i början av 50 talet när de släppte sin första v8 med hemisfäriska förbränningskammare i topparna
http://www.hemi.com/hemi.html

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 november 2010
#955
Dieselsmurfen skrev:
Har du en Volvo S/V40 1.6D så har du en fransk diesel under huven.

Citroen Xantia Activa slår nästan alla "supersportbilar" på fingrarna i ett slalomtest.

Inte helt okänt: En Volvo 340 automat går lika fort bakåt som framåt.

En Citroen CX går att köra på 3 hjul.

En dieselmotor drar cirka 30% av vad en bensinare gör på tomgång.

Det finns många dolda inställningar i färddatorn på en BMW 7-serie E38...
DS "Paddan" går också att åka på tre hjul med smile

Och Xantia Activa är en underbar bil att köra, har kört en med V6 och herregud vilken bil! big_smile
Anledningen är att de sitter hydraulkolvar på vänster fram och höger bak krängningshämmare istället för vanliga stag, och med detta system styvas fjädringen upp.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

plankan
28 november 2010
#956
MantaRobin skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Har du en Volvo S/V40 1.6D så har du en fransk diesel under huven.

Citroen Xantia Activa slår nästan alla "supersportbilar" på fingrarna i ett slalomtest.

Inte helt okänt: En Volvo 340 automat går lika fort bakåt som framåt.

En Citroen CX går att köra på 3 hjul.

En dieselmotor drar cirka 30% av vad en bensinare gör på tomgång.

Det finns många dolda inställningar i färddatorn på en BMW 7-serie E38...
DS "Paddan" går också att åka på tre hjul med smile
Även den mindre GS kunne man göra det med wink

2 266 Inlägg
28 november 2010
#957
THEBADGUY skrev:
AndreasPlars skrev:
Krillmeister skrev:
Som sagt 480 kom före 440/460..

myten om volvo var först med femcylindrar kan inte ha varit någon som trott på/den myten kan ej ha funnits/aldrig hört.någon här som har trott det?
Kanske menade man den första tvärställda femman?

M.V.H.
Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.
fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären

svetsdiff !!!

Bounty hunter
671 Inlägg
9 113 Inlägg
28 november 2010
#959
PMPerformance skrev:
THEBADGUY skrev:
AndreasPlars skrev:

Kanske menade man den första tvärställda femman?

M.V.H.
Volvo var ju även först med en tvärställd 6:a.
fel de var en engelsk bil simca eller morris som satte en sexa på tvären
Vilken Volvo sitter det en 6a på tvären i?


5 111 Inlägg

Sök