2274
Sök

Motor skillnad mellan T5 T5R?

52 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#1
Tjenna.

Någon som vet motor skillnaden mellan Volvo 850 T5 och T5R?.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
2 juni 2008
#2
turbon och boxen är det väl?

925 Inlägg
2 juni 2008
#3
det e boxen 10 hästar

Feel The Difference

8 248 Inlägg
2 juni 2008
#4
Boxen skiljer. I övrigt är de lika. Kan va att det har en 15T turbo istället för 15G, men det är ingen större skillnad. I övrigt är allting lika.


3 650 Inlägg
2 juni 2008
#5
och effektmässigt? 10hk lr?


8 248 Inlägg
2 juni 2008
#6
Kesler skrev:
och effektmässigt? 10hk lr?

15hk, men det är tidsbegränsat.


43 Inlägg
2 juni 2008
#7
hva mener du med at det er tidsbegrenset?

154 Inlägg
2 juni 2008
#8
att man uppnår ca 15 hästar under en viss period, 20 sekunder lr liknande. smile Så kallad overboost.
Senast redigerat av Lo_row (2 juni 2008)

Kör automat så är du smart ;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juni 2008
#9
Har hört att på T-5R sitter den gamla, svagare M56-lådan, medan på vanliga T5 -95 och framåt sitter en förstärkt variant...
Medan andra säger att det inte skiljer.

Vad stämmer?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 266 Inlägg
3 juni 2008
#10
T5R är volvos första R modell som kom 94-95 de är i principen en fullutrustad och chippad 850 turbo.96 släppte väl volvo sin första R på 250hk även kallad t-röd. Och så bytte dom namn på turbo till T5 om jag inte missminner mig

svetsdiff !!!

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juni 2008
#11
T5 heter oftast de utländska bilarna, eller i vårt fall, importbilarna. wink

Turbo brukar det bara stå på de svensksålda!

T-5R fanns enbart -95 även om det finns ett par tidiga -96or, men då kom som sagt R, med uppgraderad motor, ny turbo, programvara, koppling, diffspärr, och en hel del annat, och nu var det inte all utrustning på dom längre, utan man kunde själv välja.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
3 juni 2008
#12
TurbOla skrev:
Har hört att på T-5R sitter den gamla, svagare M56-lådan, medan på vanliga T5 -95 och framåt sitter en förstärkt variant...
Medan andra säger att det inte skiljer.

Vad stämmer?

Förstärkt och förstärkt... De har gjort lite uppdateringar på m56h under åren. 95 och nyare har lite grövre ingående axel, och det är väl kanske ingen nackdel, men inte till nån större hjälp när det är diffen som är den svaga punkten. I nyare varianter så sitter det bättre drev men diffen är likadan. Så de är ju lite bättre, men nån himmelsvis skillnad är det inte.


9 Inlägg
3 juni 2008
#13
5ans lager är tjockare from -95, innan dess kunde det bli ett hål i lådan, då de skar när man blåste på och gick klockan ut på motorvägen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juni 2008
#14
Jo, har hört att enhjulsburnout är precis vad lådan inte gillar.

Men det har jag ändå inte tänkt syssla med, leker inte så mycket.
Så då är det inte mycket mer än marginell skillnad alltså.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 271 Inlägg
3 juni 2008
#15
Rea på Quaifediffen på extremt.se! bara 12.900 kr!smile


4 822 Inlägg
3 juni 2008
#16
lingua skrev:
Rea på Quaifediffen på extremt.se! bara 12.900 kr!smile

Billigare att köpa den direkt ifrån England, då kostar den knappt 9000:- inkl. frakt och VAT wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

43 Inlägg
5 juni 2008
#17
så t5r har bare 240hk over en liten periode, ellers så har den bare 225hk? hvorfor har de gjort det sånn? og hvor lenge har man 240hk?
hvordan fungerer det?

8 248 Inlägg
5 juni 2008
#18
Christian S skrev:
lingua skrev:
Rea på Quaifediffen på extremt.se! bara 12.900 kr!smile

Billigare att köpa den direkt ifrån England, då kostar den knappt 9000:- inkl. frakt och VAT wink

Är man rädd för krångel vid import så kan man köpa dem från deras svenska generalagent för 10500.

Volvo_T-5: Precis. Troligen för hållbarhetens skull. Har för mig tiden är 25 sekunder. Under vissa förutsättingar så tillåter styrboxen ett lite högre laddtryck, och då hoppar effekten upp lite. Är ju likadant på 850R med.


406 Inlägg
5 juni 2008
#19
I det stora hela så spelar det ju ingen roll då man alltid trimmar i slutändan ändå smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 juni 2008
#20
TurbOla skrev:
Jo, har hört att enhjulsburnout är precis vad lådan inte gillar.

Den lär gå sönder precis som de flesta andra lådor...
# Banzai-starter
# Full gas över brunnslock
# Mycket vrid på låga varv, typ omkörning på 5:an...



Sök