2516
Sök

Vägverket behöver din hjälp!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 juli 2008
Lägga alla skattepengar på att installera ett Alkolås på alla bliar som är registreade och framförs i sverige, dessa kan monteras på den kommande besiktningen. Då har vi genast de alkohol relaterade olyckorna lösta, om inte något fyllo lyckas lura en nykter person att blåsa.

Då kan ni lägga de resterande årens pengar på att laga vägar och montera gatulycktor och självklart bygga nya vägar.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

870 Inlägg
2 juli 2008
-Mackan- skrev:
Lägga alla skattepengar på att installera ett Alkolås på alla bliar som är registreade och framförs i sverige, dessa kan monteras på den kommande besiktningen. Då har vi genast de alkohol relaterade olyckorna lösta, om inte något fyllo lyckas lura en nykter person att blåsa.

Då kan ni lägga de resterande årens pengar på att laga vägar och montera gatulycktor och självklart bygga nya vägar.

Mvh Markus

Helt rätt, är också för alkolås i bilarna!

Sleeper
3 084 Inlägg
2 juli 2008
NickeJ89 skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Helt rätt, är också för alkolås i bilarna!

Grejen är den att råkar någon ut för en olycka och det är akut så kanske ens närmaste dör för att man tagit ett glas vin.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 juli 2008
Där har vi en anledning till att man inte bör dricka alkohol, och man får istället ringa någon man känner eller fråga grannen om skjuts, det finns oändligt med lösningar som inte innefattar ratonnykterhet, för det är ju bara så jävla fel!

MvH Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
2 juli 2008
prodrive skrev:
Growe skrev:
trafikutbildning i grundskolan från årskurs1
då om trafikregler,alkohol,droger

man ska printa in sånna saker redan vid låg ålder om det ska ha någon effekt
börjar man redan i grundskolan har man en riktig grund den dagen det är dax för körkort
och då får man ungdomar som har bättre respekt i trafiken och som inte dricker och kör bil

Det där lät faktiskt väldigt vettigt!

självklart det kom jhu från mig lol

näe men ska man påverka något ska man göra det i tid
att tro att man kan forma ungdomar när dom är 15bast är lite sent
man måste lära dom rätt och fel tidigare än så
jag är helt hundra att det skulle ge bättre resultat  än 100.000 fartkamror till

Kör fort så hinner inget hända...

ATMTA
2 juli 2008
Fixarsorken skrev:
Om jag ska simplifiera det hela:
Vad vill du att vägverket ska göra för dig, eller ska vi ändra någonting som du tycker är tokigt just nu.

Hmmm.,  nu kanske detta har mer med försäkringbolagen att göra.. men men..

Detta med priserna på försäkringar! Jag vill betala min bils försäkring, men man blir ju mörkrädd när man får reda på priset!!   Bara för att jag är 20 år betyder det inte att jag kör som en idiot! Jag har haft mitt körkot i 2 år och lite till.. och inte varit med om någon olycka eller liknande..

Jag tycker att dem borde kolla på det, alltså olyckor osv så att dem som sköter sig får det billigare eller kanske tillbaks pengar månaden efter..

8 156 Inlägg
2 juli 2008
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Varför inte införa en skatterabatt på 5000:- om året om man installerar ett alkolås och några tusenlappar i avgift för dom som kör utan?
Troligen kommer försäkringsbolagen följa efter och sänka sina premier för dom som har alkolås installerat. Rent samhällsekonomiskt lär det gå på ett ut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
2 juli 2008
Sushikocken skrev:
Grejen är den att råkar någon ut för en olycka och det är akut så kanske ens närmaste dör för att man tagit ett glas vin.

På många moderna alkolås så finns det akut-knappar som gör att man kan starta bilen mellan 1 till 3 gånger. Efter det så kan man inte använda sig av nödstarten, utan måste ringa in och få en upplåsningskod.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

2 juli 2008
Farthinder, var finns logiken i dom ??  Att man ska behöva gasa - bromsa - gasa - bromsa - gasa - bromsa osv hela tiden innebär ju bara att man tvingar folk att öka bensinförbrukningen istället för att tex låta vägen vara slät och fin och sätta upp nån hastighetskamera eller nått istället.

För det *är* väl fortkörare man vill stoppa med farthindren eller ??

Nja, om du tänker efter om vart farthindrena finns så finns dem i 80-90% (iallafall i Huddinge) av fallen precis framför ett övergångställe. Så farthindrena är nog till för att folk ska sänka hastigeheterna inför övergångsställena smile

124 Inlägg
2 juli 2008
kolvas skrev:
Vägverket borde kolla över dom som gör deras statistik och vilka slutsatser/åtgärder som ska göras.
t.ex hälften av alla som dör i singelolyckor är rattfulla & 90% av dom kör för fort, vad gör man då? Sätter upp en fartkamera, hjälper det mot rattfyllon?

word!

Facepalm - Because expressing how dumb that was in words just doesn't work

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 juli 2008
Phaetoon skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

Varför inte införa en skatterabatt på 5000:- om året om man installerar ett alkolås och några tusenlappar i avgift för dom som kör utan?
Troligen kommer försäkringsbolagen följa efter och sänka sina premier för dom som har alkolås installerat. Rent samhällsekonomiskt lär det gå på ett ut.

Väldigt bra tänkt! Jag skulle själv installera ett direckt om fallet vore så idag smile
Senast redigerat av -Mackan- (2 juli 2008)

8 156 Inlägg
2 juli 2008
Donken86 skrev:
konstigt att ingen nämnt farthinder, av alla ungdommar som har sänkta bilar här smile sj tycker jag att farthinder modell vägbula borde bannlysas, bättre med refuger. iaf med personbil. i lastbil vill man hellre ha vägbula men o andra sidan så kör inte jag så mkt inne i stan (där det ev oftast finns en massa farthinder)

Det pågår ju tester av väghinder som åker upp om man kör för fort. Kanske vore något att ersätta alla dessa hemska vägbulor med i framtiden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

124 Inlägg
2 juli 2008
Phaetoon skrev:
Donken86 skrev:
konstigt att ingen nämnt farthinder, av alla ungdommar som har sänkta bilar här smile sj tycker jag att farthinder modell vägbula borde bannlysas, bättre med refuger. iaf med personbil. i lastbil vill man hellre ha vägbula men o andra sidan så kör inte jag så mkt inne i stan (där det ev oftast finns en massa farthinder)

Det pågår ju tester av väghinder som åker upp om man kör för fort. Kanske vore något att ersätta alla dessa hemska vägbulor med i framtiden?

Nej fy helvete riktig waste med pengar. Dem har satt upp ett sådant här i närheten (mälarhöjden) , kostade typ 2 miljoner eller något, fungerade i någon månad, nu har skiten stått trasig i 2-3 år -_-. Lägg dem stålarna på att laga och säkra andra vägar.

8 156 Inlägg
2 juli 2008
tbarren skrev:
Phaetoon skrev:
Donken86 skrev:

Nej fy helvete riktig waste med pengar. Dem har satt upp ett sådant här i närheten (mälarhöjden) , kostade typ 2 miljoner eller något, fungerade i någon månad, nu har skiten stått trasig i 2-3 år -_-. Lägg dem stålarna på att laga och säkra andra vägar.

Samma här. Den ska fjädra ner om man åker lagligt. Det gjorde den inte. Snacka om fälg/däck-förstörare.
Men det är därför jag skrev i framtiden. Fungerar dom så är dom väl bra mycket bättre än en vägbula?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

1 741 Inlägg
2 juli 2008
Tycker frågan om etanolkonvertering och trimmning bör tas upp...
Varför så stränga regler på att konvertera till etanol? Samma sak med trimmningen.. Bara man dimentionerar bromsar och däck efter antalet hk man tvingar fram.

Men men... finns ju kanske viktigare saker...
En sak är vägkamerorna! Dom som medvetet kör för fort har sätt för att undvika dessa... Varför satsa mer pengar på detta då? Om nu hastigheten är en sån j-a mördare varför finns då inget som hindrar dom på mc att köra den hastighet dom vill?

(Bara en liten hint om det där med fartkamerorna... Billigare att åka fast utan regskylt fram än att åka fast i 1 kamera.)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

124 Inlägg
2 juli 2008
För att minska krockar och kaos så är en bra sak att lära folk hålla till höger yikes Vad gör folk i mitten med släp körandes i 80 på en 90-väg? Då tappar ju folk tålamod om det alltid är någon som ligger och segar, slutar kanske med en galen omkörning som riskerar andra trafikanter.

Ta efter Tyskland, bygg fina vägar och låt bilisterna välja fart. De flesta håller 130-140 km/h iaf. Tyskland har ju nästan mindre dödsolyckor i trafiken än Sverige, trots att dem är 10 gånger så många som bor där. ;D

1 741 Inlägg
2 juli 2008
Phaetoon skrev:
tbarren skrev:
Phaetoon skrev:

Samma här. Den ska fjädra ner om man åker lagligt. Det gjorde den inte. Snacka om fälg/däck-förstörare.
Men det är därför jag skrev i framtiden. Fungerar dom så är dom väl bra mycket bättre än en vägbula?

Sånt kommer ju aldrig fungera på vintern... eller ska dom förstöra ännu mer pengar med att värma upp vägen hela vintern?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Överladdad!
530 Inlägg
2 juli 2008
tänk om jag kunde skriva så där bra cool

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Sleeper
3 084 Inlägg
3 juli 2008
Phaetoon skrev:
-Mackan- skrev:

Mvh Markus

själv är man inte sån idiot så man sätter sig i bilen och kör när man druckit så om man vet att man inte gör det varför ska man då ha alkolås? tror ni A-laget kommer sätta in alkolås i sin bilar? Men en lag som säger att man måste sätta in alkolås om man kört rattfull (man blir tagen) skulle vara en bättre ide isf och billigare.
Senast redigerat av Sushikocken (3 juli 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Indrivare/torped
149 Inlägg
3 juli 2008
En viktig fråga för ungdomarna här, och även alla andra, är denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=91747. Hjälp oss, prata omkull de som ska köpa huvudbanan det talas om i artikeln och låt oss ha vår stripp!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

Sök