Ichtyostega skrev:
det här kanske är lite utanför det du vill veta, men det är vad jag tycker iallafall.
Du som klagar på att det är dyrt med körkort, dyrt med försäkring, dyrt med soppa - Ska du ha bil och körkort ska du för fan ta dig själv råd med det. Kollektivtrafiken är oftast bra och en cykel är INTE dyr. Så sluta klaga på att du inte har råd med annat - TA DIG RÅD för i helvete!
Är det egentligen ungdomarna som är värst? och påverkar att vi inte klarar nollvisionen?
- i helgen körde jag till västerås och tillbaka, jag hamnade bakom en polack som körde i 75 på en 90-väg, han bromsade för några sladdar som låg på vägen, han bromsade när det kom mötande trafik, körde ännu mer sakta när det var omkörningsförbud etc.
(jävligt störande, så funkar det att informera folk som vill köra in i ett annat land bättre om saker och hur vi brukar köra i landet? Det vore super!) (han körde en pigg renault och var inte mer än 35 år)
- jag låg bakom flera äldre förare som låg i 80 (på 90-väg) och slickade mitten när det fanns en bred vägren. (som andra skrivit, förnya deras körkort med en förnying av trafikregler etc.)
Många olyckor är just singelolyckor med äldre förare!
Jag själv kollar ofta i backspegeln och går så långt jag kan ut till höger när jag ser att nån kommer ifatt mig med hög fart - uppskattande! men varför i helvete kan ingen annan göra så?
Det gäller samma på 2+1 vägarna, när man laddar för att köra om hinner man bara köra om ett ekipage på en bit där det är 2filigt.
INGEN tycks använda blinkers nu för tiden!
Vadå, glömmer folk bort att spaken finns eller?
Cirkulationsplatser vs. trafiklysen
jag tycker att trafiklysen är mer miljövänliga eftersom man ser tidigt vilken färg som lyser om kan planera därefter, men tydligen är cirkulationsplatser bättre eftersom då behöver man inte stanna. Det är oftast dålig sikt i dem så man behöver iallafall stanna. Woho, min åsikt.
Som någon sa, var mer tydlig på vad ni gör på VV, folk tror ju tydligen att ni har hand om allt som har med vägar, bilar, körkort och soppa att göra.....