2714
Sök

Vägverket behöver din hjälp!

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
5 juli 2008
Rojpen skrev:
Fixarsorken skrev:
Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

jo men sen har ni ju priser med 1100kr för att köra upp? det är inte direkt billigt om man säger så...
och det är genom vv...

Tänk lite!
Om en uppkörning kostat 100 kr, då hade ju 100 000 personer kört upp tills dom klarar det!

Högt pris motiverar till att man verkligen kan sin sak innan man bokar uppkörning.

Gnäll inte på att det är dyrt att ta körkort, är fan ingen som tvingar er att ta det.
Har ni inte råd när ni är 18, skit i det!

Jag brukar hålla käften, men sånt här meningslöst gnäll över körkort orkar jag inte med.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

870 Inlägg
5 juli 2008
Torlejf skrev:
Rojpen skrev:
Fixarsorken skrev:
Vägverket kan inte påverka körskolor som är företag att förändra sina priser, dock kanske det skulle vara möjligt med någon typ av sanktionssytem för ungdomar som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att ta körkort att få det billigare? vad vet jag smile

jo men sen har ni ju priser med 1100kr för att köra upp? det är inte direkt billigt om man säger så...
och det är genom vv...

Tänk lite!
Om en uppkörning kostat 100 kr, då hade ju 100 000 personer kört upp tills dom klarar det!

Högt pris motiverar till att man verkligen kan sin sak innan man bokar uppkörning.

Gnäll inte på att det är dyrt att ta körkort, är fan ingen som tvingar er att ta det.

Jag brukar hålla käften, men sånt här meningslöst gnäll över körkort orkar jag inte med.

Mvh. David.

Tycker inte du ska sitta så mycket på garaget utan va i verkstan och få klart din sjukt brulata bil så man kan få se den i verklighet någon gång smile

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
6 juli 2008
NickeJ89 skrev:
Torlejf skrev:
Rojpen skrev:

och det är genom vv...

Tänk lite!

Mvh. David.

Tycker inte du ska sitta så mycket på garaget utan va i verkstan och få klart din sjukt brulata bil så man kan få se den i verklighet någon gång smile

Hehe....lugn. smile
Jag har ju en sån där rolig leksak på två hjul också. Även den behöver lite kärlek. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

782 Inlägg
6 juli 2008
Något som skulle behövas (för mej iallafall) är hastighetsbegränsknings skyltar på fartkamerorna så man vet om man behöver sakta ner eller om man kan hålla den farten man har.

Sen tycker jag att man kan ta bort dom flesta regler och låta folk få anpassa sej till trafiksituationen istället för massa dumma regler. Tex: tidigt en sommarmorgon när det är fint väder och inte några andra bilar ute tycker jag att det inte borde va några problem att köra 150km/h på motorvägen men när morgon trafiken är igång med husvagnar o lastbilar så borde alla köra ungefär samma hastighet men så funkar det ju inte nu när det står 110 på skyltarna för det vet ju alla att då "måste" man hålla det som står på skyltarna och blir skitsura om det skulle va någon i vägen.

107 Inlägg
6 juli 2008
det här kanske är lite utanför det du vill veta, men det är vad jag tycker iallafall.

Du som klagar på att det är dyrt med körkort, dyrt med försäkring, dyrt med soppa - Ska du ha bil och körkort ska du för fan ta dig själv råd med det. Kollektivtrafiken är oftast bra och en cykel är INTE dyr. Så sluta klaga på att du inte har råd med annat - TA DIG RÅD för i helvete!

Är det egentligen ungdomarna som är värst? och påverkar att vi inte klarar nollvisionen?
- i helgen körde jag till västerås och tillbaka, jag hamnade bakom en polack som körde i 75 på en 90-väg, han bromsade för några sladdar som låg på vägen, han bromsade när det kom mötande trafik, körde ännu mer sakta när det var omkörningsförbud etc.
(jävligt störande, så funkar det att informera folk som vill köra in i ett annat land bättre om saker och hur vi brukar köra i landet? Det vore super!) (han körde en pigg renault och var inte mer än 35 år)

- jag låg bakom flera äldre förare som låg i 80 (på 90-väg) och slickade mitten när det fanns en bred vägren. (som andra skrivit, förnya deras körkort med en förnying av trafikregler etc.)
Många olyckor är just singelolyckor med äldre förare!

Jag själv kollar ofta i backspegeln och går så långt jag kan ut till höger när jag ser att nån kommer ifatt mig med hög fart - uppskattande! men varför i helvete kan ingen annan göra så?
Det gäller samma på 2+1 vägarna, när man laddar för att köra om hinner man bara köra om ett ekipage på en bit där det är 2filigt.

INGEN tycks använda blinkers nu för tiden!
Vadå, glömmer folk bort att spaken finns eller?

Cirkulationsplatser vs. trafiklysen
jag tycker att trafiklysen är mer miljövänliga eftersom man ser tidigt vilken färg som lyser om kan planera därefter, men tydligen är cirkulationsplatser bättre eftersom då behöver man inte stanna. Det är oftast dålig sikt i dem så man behöver iallafall stanna. Woho, min åsikt.

Som någon sa, var mer tydlig på vad ni gör på VV, folk tror ju tydligen att ni har hand om allt som har med vägar, bilar, körkort och soppa att göra.....

20 Inlägg
8 juli 2008
Ichtyostega skrev:
det här kanske är lite utanför det du vill veta, men det är vad jag tycker iallafall.

Du som klagar på att det är dyrt med körkort, dyrt med försäkring, dyrt med soppa - Ska du ha bil och körkort ska du för fan ta dig själv råd med det. Kollektivtrafiken är oftast bra och en cykel är INTE dyr. Så sluta klaga på att du inte har råd med annat - TA DIG RÅD för i helvete!

Är det egentligen ungdomarna som är värst? och påverkar att vi inte klarar nollvisionen?
- i helgen körde jag till västerås och tillbaka, jag hamnade bakom en polack som körde i 75 på en 90-väg, han bromsade för några sladdar som låg på vägen, han bromsade när det kom mötande trafik, körde ännu mer sakta när det var omkörningsförbud etc.
(jävligt störande, så funkar det att informera folk som vill köra in i ett annat land bättre om saker och hur vi brukar köra i landet? Det vore super!) (han körde en pigg renault och var inte mer än 35 år)

- jag låg bakom flera äldre förare som låg i 80 (på 90-väg) och slickade mitten när det fanns en bred vägren. (som andra skrivit, förnya deras körkort med en förnying av trafikregler etc.)
Många olyckor är just singelolyckor med äldre förare!

Jag själv kollar ofta i backspegeln och går så långt jag kan ut till höger när jag ser att nån kommer ifatt mig med hög fart - uppskattande! men varför i helvete kan ingen annan göra så?
Det gäller samma på 2+1 vägarna, när man laddar för att köra om hinner man bara köra om ett ekipage på en bit där det är 2filigt.

INGEN tycks använda blinkers nu för tiden!
Vadå, glömmer folk bort att spaken finns eller?

Cirkulationsplatser vs. trafiklysen
jag tycker att trafiklysen är mer miljövänliga eftersom man ser tidigt vilken färg som lyser om kan planera därefter, men tydligen är cirkulationsplatser bättre eftersom då behöver man inte stanna. Det är oftast dålig sikt i dem så man behöver iallafall stanna. Woho, min åsikt.

Som någon sa, var mer tydlig på vad ni gör på VV, folk tror ju tydligen att ni har hand om allt som har med vägar, bilar, körkort och soppa att göra.....

TACK så jätte mycket för att du tog upp det med blinkers. Jag själv kör lastbil och när man inte vet vart bilarna ska i en rondel måsta man så klart stanna. Men sen visar det sig att dom inte skulle förbi. Hur kul tror ni det är att starta med ett ekipaget po 60 ton.

Volvo :P

hej
291 Inlägg
8 juli 2008
Fixarsorken skrev:
Om jag ska simplifiera det hela:
Vad vill du att vägverket ska göra för dig, eller ska vi ändra någonting som du tycker är tokigt just nu.

Bygg bättre vägar, få fram bättre väder på sommaren. ta bort vägskatten wink

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Avstängd
1 557 Inlägg
8 juli 2008
Få bort alla jäla 2-1 vägar ni bygger ! Va e det för jävla tomte som kommit på att det är bra ?

Tror inte det finns någon billist som kör mer än en någon gång i månanden på en sån väg som tycker dom är bra..
Dom flesta som kör på dessa vägar är pendlare eller yrkes chaufförer o ingen av dom eller väldigt få av dom har något possitivt att säga om dessa förbannade vägar hmm

Skulle bra gärna vilja få namnet på den tomten som kom på att det är en bra idè med sånna vägar mad
Så kan jag ta det personligen med denna snubbe !

Kanske inte är ungdom längre men ändå roll
Senast redigerat av MrKerm (8 juli 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

18 Inlägg
8 juli 2008
håller med ett svenskt autobahn med 6 filer och utan fartbegränsning. och bygg den som en väg ingen budgetasfalt från öb ni tycks använda till era andra vägar.

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
8 juli 2008
Absolut inget fel på priserna på kk. Gärna lite svårare och/eller dyrare uppkörning så inte allt för många nötter kommer ut på vägarna. Sen skaffa kk till alla mopeder, ungdomarna har ju ingen koll alls på trafikvett osv.

Fartbulor kan få försvinna men nått annar istället, typ schickan lr liknande, dock svårt för bussar å lastbilar om dom ska göra nytta.

Som sagt satsa mest på fyllekörning istället för fortkörning, och det ska svida riktigt, inte utan körkort i nån månad eller så utan länge och riktigt fet böter och/lr fängelse.

Se kör samma regler med b körkort som c med hälso deklaration osv samt en lättare uppskrivning efter 45 år eller vart gränsen går.

Sen då det gäller färdskrivar kort, det har hänt att mna har överskridit detta då man ska passa på å käka under rasten, typ 1h resa kvar innan man får göra helg osv, nån bättre lösning för det. iofs så har ja svårt å tro att folk lägger sig å gör dygnsvila så man har överskridit körtiden för både dygn å veck
Senast redigerat av LindeMan (8 juli 2008)

32 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Kul läsning jag ska ta det mesta i beaktande (då i första hand det VV kan påverka). Jag ser gärna fram emot fler förslag och hoppas ni är aktiva.
Och ett stort tack utan er hade jag inte kunnat sitta på garaget på arbetstid!

25 Inlägg
19 juli 2008
Jag undrar vart alla pengar tar vägen som ni får in på trängsel skatten? Jag bor i sthlm och passerar tullarna 2-4 gånger per dag och betalar mellan 15-30kr. Varjedag måste det passera minst 100.000 bilar, tar man det  gånger 15 får man in några miljoner per dag, men JAG kan inte se några stora förbättringar mot innan trängselskatten infördes. Dessutom så infördes trängsel skatten för att minska bilarna i stan men vad jag har hört så är det lika många bilar fortfarande, varför har man ändå kvar trängsel skatten när den inte gjort nån skillnad?

Jag har läst att de kameror ni satt upp också är otroligt dyra ( 1 miljon kr per kamera) om jag minns rätt? men har kompisar som blåst förbi massor med kameror i på tok för höga hastigheter men det är ytterst sällan någon har tagit en bild och fått böter, vi pratar om 1 på 100. Måste säga att det låter som bortkastade pengar.

Mina tips är: Satsa på alkolås och nån typ av sändare som skickar signal till motagare eftervägen när inte bil bälte andvänds. (det kanske kan hjälpa något?)

8 156 Inlägg
22 juli 2008
Jag har funderat på om det inte skulle behövas någon ny version av A-traktorer.
Typ en vanlig på ytan omodiferad personbil med dubbla lådor och varvtalsregulator som gör att B-traktorn bara kan köra i 45? Sen bort med baksätet.
Hur många använder en a-traktor som en traktor liksom?
Kanske vore bättre att ha en uppdaterad version som inte är traktorbetonad, utan som är är ett rent persontransportfordon. T.ex en lätt ombyggd Golf med borttaget baksäte och någon annordning som gör att det omöjligt att transportera någon där bak?
Nu är jag inte en ungdom längre, men varför ska måste ungdomar som vill köra något annat än EU-moppe hålla sig till segare dragfordon?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

811 Inlägg
22 juli 2008
Gps system i bilen som automatiskt drar pengar från kortet när det går för fort

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Neerd
1 596 Inlägg
22 juli 2008
rough_boy skrev:

jooo men godmorgon dags att vakna lol

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
22 juli 2008
Fixarsorken skrev:
Om jag ska simplifiera det hela:
Vad vill du att vägverket ska göra för dig, eller ska vi ändra någonting som du tycker är tokigt just nu.

släta till vägarna så man kan sänka bilen ffs!

Sky´s the limit...

8 156 Inlägg
23 juli 2008
alex_side skrev:
rough_boy skrev:

jooo men godmorgon dags att vakna lol

Med mil- eller minuttaxa? 1kr för varje minut (och km/h) som du kör för fort. Snacka om att staten skulle få in pengar. Speciellt av dom som gillar att köra i 200km/h.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 354 Inlägg
23 juli 2008
jag tycker att man ska fixa till de vägar som finns korrekt inte me klister och grus o som e livsfarligt för mc åkare när det är nylagt har varit tvungen att åka på sånt flera ggr inte roligt för 5 öre
och att lappa vägen är ju störande och skadar ju både bil och förare i värre fall .
Det borde finnas pengar. Det kommer ju bara in 8 mille i timmen ungefär bara på bensinSKATTEN sen har ju vi trafikskatten utöver trafikförsäkringen.

Om sänka kraven på körkortet så skulle det vara skönare och roligare men jag måste erkänna att de inte behövs. Har redan träffat på flera som inte ens kan den enkla högerregeln, stopplikten och användandes av blinkers så kraven är nog redan låga nog.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
23 juli 2008
Ps jag tycker att det är dåligt att bilisterna få lida bara för att transportdelen har ökat. ni som inte vet vad detta gäller så gäller det för bensinpriset och att politikerna säger att vi kör för mkt bil när vi inte har ökat märkvärt på flera år till skillnad för transportdelen. Ta inte illa vid alla som kör transport ni gör ett bra jobb men det kan förbättras

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
23 juli 2008
om det är dåligt med pengar kan man ju ta lite från politikernas fallskärmar och löner. Känns lite dåligt att folk med stor käft men som säger lite har så höga löner. de kan ju knappt ens göra av med det under sin livstid

Sök