2611
Sök

Vevhusventilations uppgradering på saab 9-5 2.3t kombi-03a?? Snabb hjälp taack.

42 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
ska åka och kika på en saab 9-5 2.3t -03a på fredag.
Nuvarande ägaren säger att den blå ryker lite vid start, men endast vid start , slutar sen! och att den drog lite olja.
han trodde det var turbon som höll på att säga upp sig men han hade sen vart in och snackat med en snubbe på saab verkstad och de påstog att det var vevhusventilationen som behövde uppgraderas.

Kan det stämma, och någon som vet vad ett sånt kalas går på, och om det är något man klarar av själv att göra?

Tacksam för snabba svar.
Mvh Daniel


47 Inlägg
2 juli 2008
#2
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Att bilen blåryker kan bero på mycket, ibland räcker det med vavhusventilationen, ibland kan det vara oljeringarna på kolvarma som blivit igensatta. Ibland kan det vara Turbon som är dålig. Inte omöjligt att det är alla orsaker.

Är det problem med oljeskrapringen till kolvarna, kan man rengöra dem med 5-56 som man häller i förbränningsummet och låter det ligga över natten. Givetvis får man byte olja efteråt.

Är turbon dålig är det bara att byta den.

Sedan bör man kolla så att innre delar i vevhusventilationen är okej. Rengöring av oljefällan i ventilkåpan är inte fel.

Lycka till!

Saab drivers don´t drive fast they just fly low!

120 Inlägg
3 juli 2008
#3
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Att bilen blåryker kan bero på mycket, ibland räcker det med vavhusventilationen, ibland kan det vara oljeringarna på kolvarma som blivit igensatta. Ibland kan det vara Turbon som är dålig. Inte omöjligt att det är alla orsaker.

Är det problem med oljeskrapringen till kolvarna, kan man rengöra dem med 5-56 som man häller i förbränningsummet och låter det ligga över natten. Givetvis får man byte olja efteråt.

Är turbon dålig är det bara att byta den.

Sedan bör man kolla så att innre delar i vevhusventilationen är okej. Rengöring av oljefällan i ventilkåpan är inte fel.

Lycka till!

Kan det vara så att du jobbar som saab mek....låter som ett servicetips som kom ut för ett tag sen...hehe
men du har alldeles rätt!!

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

607 Inlägg
3 juli 2008
#4
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Att bilen blåryker kan bero på mycket, ibland räcker det med vavhusventilationen, ibland kan det vara oljeringarna på kolvarma som blivit igensatta. Ibland kan det vara Turbon som är dålig. Inte omöjligt att det är alla orsaker.

Är det problem med oljeskrapringen till kolvarna, kan man rengöra dem med 5-56 som man häller i förbränningsummet och låter det ligga över natten. Givetvis får man byte olja efteråt.

Är turbon dålig är det bara att byta den.

Sedan bör man kolla så att innre delar i vevhusventilationen är okej. Rengöring av oljefällan i ventilkåpan är inte fel.

Lycka till!

Uppgraderingen av vevhusventilation kostar ungefär lika mycket som slangen, slangen är till och med någon krona dyrare, kraftigt rabatterat från saab då dom haft stora problem med just detta.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juli 2008
#5
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Såvida du inte menar att det kostar 1200kr *inklusive* jobb att uppgradera vevhusventilationen så är det där skitsnack, hela satsen där slangar, oljepåfyllningsrör och en ny oljefälla ingår kostar hela 300kr yikes

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ring.shtml

Sen kan det nog kosta en del med montering om man låter en verkstad göra det, kanske runt 1000kr totalt med montering av verkstad.

Som Ckosworth sa så är det ett starkt subventionerat pris från Saab då delarna man byter ut kostar betydligt mer än priset för hela uppgraderingssatsen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 juli 2008
#6
min blå rykte vid start och så rasade turbon efter 100 mil så värt att titta upp allt som har med olja till och från turbo samt vevhusvent....

kan tillägga att turbon och bara turbon är bytt och den blåryker inte nååå nu

2slow

607 Inlägg
3 juli 2008
#7
TBOC_Razor skrev:
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Såvida du inte menar att det kostar 1200kr *inklusive* jobb att uppgradera vevhusventilationen så är det där skitsnack, hela satsen där slangar, oljepåfyllningsrör och en ny oljefälla ingår kostar hela 300kr yikes

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ring.shtml

Sen kan det nog kosta en del med montering om man låter en verkstad göra det, kanske runt 1000kr totalt med montering av verkstad.

Som Ckosworth sa så är det ett starkt subventionerat pris från Saab då delarna man byter ut kostar betydligt mer än priset för hela uppgraderingssatsen.

Dock inte en av slangarna.

Så klart alltid den som är dåligast, och den går lös på strax över 300spänn men du klarar dig på runt 700kr för slangen och kittet

Sen är det nästan alltid turbon som är dålig när den blåryker, 9 ggr av 10 skulle jag tippa, då turbon på T7 inte är den pålitligaste,

En ny original går väl lös på mellan 8-9000kr
Senast redigerat av Ckosworth (3 juli 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 juli 2008
#8
ny turbo på saab kostar 8900

samma turbo på speedpart kostar 5200

gt17
Senast redigerat av azid (3 juli 2008)

2slow

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juli 2008
#9
Ckosworth skrev:
Dock inte en av slangarna.

Så klart alltid den som är dåligast, och den går lös på strax över 300spänn men du klarar dig på runt 700kr för slangen och kittet

Får väl vara riktigt tydlig så ingen kommer och klagar tongue

I 55 561 200 (renoveringssats vevhusventilation) ingår:

Nippel, isolering, slangsats, slangsats, oljepåfyllningsrör, oljefälla, spännband (2st) och bussning.


Måste mer grejor bytas ut är det:

55 560 445 slang till oljetråg

55 560 463 slang till ventilkåpan

och

93 99 973 (CA: 30 585 634) slang med backventil


Och det ska förresten ta 36 minuter för en auktoriserad Saab-meck att byta vevhusventilation så kolla hur lång tid det tar om ni tar bilen till Saab tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

607 Inlägg
3 juli 2008
#10
TBOC_Razor skrev:
Ckosworth skrev:
Dock inte en av slangarna.

Så klart alltid den som är dåligast, och den går lös på strax över 300spänn men du klarar dig på runt 700kr för slangen och kittet

Får väl vara riktigt tydlig så ingen kommer och klagar tongue

I 55 561 200 (renoveringssats vevhusventilation) ingår:

Nippel, isolering, slangsats, slangsats, oljepåfyllningsrör, oljefälla, spännband (2st) och bussning.


Måste mer grejor bytas ut är det:

55 560 445 slang till oljetråg

55 560 463 slang till ventilkåpan

och

93 99 973 (CA: 30 585 634) slang med backventil


Och det ska förresten ta 36 minuter för en auktoriserad Saab-meck att byta vevhusventilation så kolla hur lång tid det tar om ni tar bilen till Saab tongue

Glöm inte typ 10 på art nr tongue
Senast redigerat av Ckosworth (3 juli 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juli 2008
#11
Ckosworth skrev:
TBOC_Razor skrev:
Ckosworth skrev:
Dock inte en av slangarna.

Så klart alltid den som är dåligast, och den går lös på strax över 300spänn men du klarar dig på runt 700kr för slangen och kittet

Får väl vara riktigt tydlig så ingen kommer och klagar tongue

I 55 561 200 (renoveringssats vevhusventilation) ingår:

Nippel, isolering, slangsats, slangsats, oljepåfyllningsrör, oljefälla, spännband (2st) och bussning.


Måste mer grejor bytas ut är det:

55 560 445 slang till oljetråg

55 560 463 slang till ventilkåpan

och

93 99 973 (CA: 30 585 634) slang med backventil


Och det ska förresten ta 36 minuter för en auktoriserad Saab-meck att byta vevhusventilation så kolla hur lång tid det tar om ni tar bilen till Saab tongue

Glöm inte typ 10 på art nr tongue

??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

607 Inlägg
3 juli 2008
#12
TBOC_Razor skrev:
Ckosworth skrev:
TBOC_Razor skrev:
Får väl vara riktigt tydlig så ingen kommer och klagar tongue

I 55 561 200 (renoveringssats vevhusventilation) ingår:

Nippel, isolering, slangsats, slangsats, oljepåfyllningsrör, oljefälla, spännband (2st) och bussning.


Måste mer grejor bytas ut är det:

55 560 445 slang till oljetråg

55 560 463 slang till ventilkåpan

och

93 99 973 (CA: 30 585 634) slang med backventil


Och det ska förresten ta 36 minuter för en auktoriserad Saab-meck att byta vevhusventilation så kolla hur lång tid det tar om ni tar bilen till Saab tongue

Glöm inte typ 10 på art nr tongue

??

Trodde du jobbade på saab då hade du vetat vad det betydde, men du var väl "bara" kunnig wink

Sorry för OT!
Senast redigerat av Ckosworth (3 juli 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juli 2008
#13
Ckosworth skrev:
TBOC_Razor skrev:
Ckosworth skrev:
Glöm inte typ 10 på art nr tongue

??

Trodde du jobbade på saab då hade du vetat vad det betydde, men du var väl "bara" kunnig wink

Sorry för OT!

Haha nej, kollar du min press ser du att jag jobbar långt ifrån Saab wink

Råkar bara sitta med WIS.

Men vad e typ 10 då ??   GB wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mångsysslare
162 Inlägg
4 juli 2008
#14
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Att bilen blåryker kan bero på mycket, ibland räcker det med vavhusventilationen, ibland kan det vara oljeringarna på kolvarma som blivit igensatta. Ibland kan det vara Turbon som är dålig. Inte omöjligt att det är alla orsaker.

Är det problem med oljeskrapringen till kolvarna, kan man rengöra dem med 5-56 som man häller i förbränningsummet och låter det ligga över natten. Givetvis får man byte olja efteråt.

Är turbon dålig är det bara att byta den.

Sedan bör man kolla så att innre delar i vevhusventilationen är okej. Rengöring av oljefällan i ventilkåpan är inte fel.

Lycka till!

Har inte kunna skt det bättre själv.
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:- (med sats å arbete)
Min erfaren het så sluta det på 1800:-

Mest troligt är: att det är vevhusventilationen

Troligt: Turbon

Mindre troligt: Kolvringarna

Mvh Pure
Senast redigerat av Pure (4 juli 2008)

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

Medlem 34530
908 Inlägg
4 juli 2008
#15
Pure skrev:
Rickard skrev:
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:-
Sedan kan det behövas byta en extra slang ca: 350:-
Finns även en backventil som kan vara dålig, denna kostar runt 300:-

Att bilen blåryker kan bero på mycket, ibland räcker det med vavhusventilationen, ibland kan det vara oljeringarna på kolvarma som blivit igensatta. Ibland kan det vara Turbon som är dålig. Inte omöjligt att det är alla orsaker.

Är det problem med oljeskrapringen till kolvarna, kan man rengöra dem med 5-56 som man häller i förbränningsummet och låter det ligga över natten. Givetvis får man byte olja efteråt.

Är turbon dålig är det bara att byta den.

Sedan bör man kolla så att innre delar i vevhusventilationen är okej. Rengöring av oljefällan i ventilkåpan är inte fel.

Lycka till!

Har inte kunna skt det bättre själv.
Uppgradering av vevhusventilationen kostar ca: 1200:- (med sats å arbete)
Min erfaren het så sluta det på 1800:-

Mest troligt är: att det är vevhusventilationen

Troligt: Turbon

Mindre troligt: Kolvringarna

Mvh Pure

som det sagts tidigare, så är vevhusventilationen troligast. Men den kan orsaka följdfel.

Är du väldigt intresserad av bilen, så låt en SAAB verkstad kolla upp vad det är och diskutera pris med ägaren efter det.

Lycka till!
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

42 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#16
Tack tack för alla svar, ska in och kika med saab.
blev att jag köpte bilen.
den har blårykt 2 ggr vid start sen i fredags. har kört ca 70 mil nu.
Ett vanligt problem på dessa saab är också "oil sludge" läste jag.(kanske är samma sak?)
den hade vart inlämnad för det tidigare , fanns nämligen en garantilapp i bilen.
Men dock har den bara stämplar i service boken fram till 25 000 mil. har nu gått 29 000 och då gäller ej garantin om jag itne har helt fel?
Mvh Daniel


saabtok
1 306 Inlägg
8 juli 2008
#17
nej de stämmer  de går inte på garanti, men den täcker väl bara upp till 20 000 om ja inte har fel med ..... har den  gått 29 000 mil och turbon aldrig är  bytt så  är de troligtviss de som orsakar  blå röken

mvh//Ante

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Biltokig
870 Inlägg
8 juli 2008
#18
garantin gäller 8år eller 20.000mil och kravet är fullstämplad servicebok.

Vevhusuppgraderingen är saabs lösning på "oil-sludge" problemet på bilar som redan levererats. Bilar tillverkade 04 och framåt har andra(bättre) kolvringar och problemet är då borta.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 019 Inlägg
8 juli 2008
#19
Mr_Gear skrev:
garantin gäller 8år eller 20.000mil och kravet är fullstämplad servicebok.

Nope, den får gå hur långt som helst, 8 år är enda gränsen.


42 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#20
Det står på pappret att oavsett milantal så gäller garantin med fullstämplad service bok.
Så jag får väll ev försöka flörta åt mig ett par stämplar ev en god vän wink



Sök