3101
Sök

HJÄLP BILKÖP Saab 9-3 SE 2.0t -00 *VS*Audi A4 2,0t FSI prosport -05

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej alla glada jag ska fixa en ny bil, har idag en saab 9-3 se 2.0t 185hkr (t7 motor från 2000).
jag funderar starkt på en 2005 Audi A4 2,0T FSI 200HK Prosport (6-Växlad)

Jag behöver hjälp, inte att hitta den utan ge mig argument FÖR att jag ska köpa den och argument EMOT.

Hur mycket bättre kommer audin gå?
kommer jag märka stor skillnad?
saaben går ~180km/h går audin fortare?
saaben känns som den väger 5-6ton så fort man sitter 3 stycken i den, kommer audin kännar lika dant?
saabens väghållning är inge vidare är audins bättre?

går audin stabilare än saab på högre hastigheter (170+)
är det fram,- eller bakhjulsdrift på audin i fråga?
audi orginalstereo bra elelr anus? (saab billigaste alternativet = anus)


ge mig schyssta råd:)

vänliga hälsningar calle! smile
Senast redigerat av calle- (30 juli 2008)

Dunken
30 juli 2008
#2
Lite svårt att ge tips beror lite på hur du ska använda bilen, om du bara ska ha den att åka i så kanske ett byte inte riktigt försvarbart då duger ju den du har.
Sen kanske en steg1-box i saaben för ca;6k så den blir lite piggare så har du sparat ca:100k istället för att byta bil.
//Dunken

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#3
Dunken skrev:
Lite svårt att ge tips beror lite på hur du ska använda bilen, om du bara ska ha den att åka i så kanske ett byte inte riktigt försvarbart då duger ju den du har.
Sen kanske en steg1-box i saaben för ca;6k så den blir lite piggare så har du sparat ca:100k istället för att byta bil.
//Dunken

galen stadskörning, bilen ska gå som ett strykhjärn i 180 (vilket saaben inte gör den börjar vibbrera)
ska tillägga att ekonomin inte spelar någon roll.

11 Inlägg
30 juli 2008
#4
skulle rekommendera audin istället då den är starkare och är grymt skön att köra med eller utan last.
dessutom är audi piggare än din befintliga modell så klart det kommer bli en bättre skillnad då vill säga hur du kör och vart du kör.

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
30 juli 2008
#5
180 ? har du en betong-sugga i bakluckan eller vad är det för fel? Ne men om ekonomin inte spelar någon roll och du är sugen på en audi så är det nog inget dumt byte. smile

FWD = Fel Wheel Drive

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#6
BJ_ skrev:
180 ? har du en betong-sugga i bakluckan eller vad är det för fel? Ne men om ekonomin inte spelar någon roll och du är sugen på en audi så är det nog inget dumt byte. smile

var på e18 mellan stockholm och västerås, satt själv i bilen gasen i botten, snorgrön volvo 240 bakom mig... jag tänkte "den mosar jag!" men det gick inte, 190 i lätt nedförsbacke. trodde den gjorde 230km/h iallafall.

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
30 juli 2008
#7
Har i och för sig steg 3 i min, men den gör ju mätaren ut, och lite därtill.

Sorry för OT

FWD = Fel Wheel Drive

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#8
BJ_ skrev:
Har i och för sig steg 3 i min, men den gör ju mätaren ut, och lite därtill.

Sorry för OT

min börjar skaka efter 150 helt värdelöst pinsamt

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
30 juli 2008
#9
Om ekonomin inte spelar roll så finns det roligare bilar?

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#10
babyblue242 skrev:
Om ekonomin inte spelar roll så finns det roligare bilar?

jag vill ha en lågmilad relativt ny bil med kvalitetskänsla som rullar uta bara fan i 175k klassen har du något tips så ut med språket! smile
Senast redigerat av calle- (30 juli 2008)

Avstängd
233 Inlägg
30 juli 2008
#11
calle- skrev:
babyblue242 skrev:
Om ekonomin inte spelar roll så finns det roligare bilar?

jag vill ha en lågmilad relativt ny bil med kvalitetskänsla som rullar uta bara fan i 175k klassen har du något tips så ut med språket! smile

Skoda octavia RS. Lägg till en 30k till så kan du få en helt ny som gått 0 mil(beror väl på om dom har nån inne och så, sist jag kolla fanns det en för 207k, helt ny). big_smile
Senast redigerat av Niick (30 juli 2008)

Blå saab 9-3 turba

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#12
Niick skrev:
calle- skrev:
babyblue242 skrev:
Om ekonomin inte spelar roll så finns det roligare bilar?

jag vill ha en lågmilad relativt ny bil med kvalitetskänsla som rullar uta bara fan i 175k klassen har du något tips så ut med språket! smile

Skoda octavia RS. Lägg till en 30k till så kan du få en helt ny som gått 0 mil(beror väl på om dom har nån inne och så, sist jag kolla fanns det en för 207k, helt ny). big_smile

jag tror vi definerar "kvalitetskänsla" på olika vis, men okej jag erkänner jag är märkesbög smile

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
30 juli 2008
#13
calle- skrev:
BJ_ skrev:
Har i och för sig steg 3 i min, men den gör ju mätaren ut, och lite därtill.

Sorry för OT

min börjar skaka efter 150 helt värdelöst pinsamt

Du kanske ska ta och kolla upp din bil innan du byter för den verkar inte må som den ska.

MVH Rikard

Avstängd
233 Inlägg
30 juli 2008
#14
calle- skrev:
Niick skrev:
calle- skrev:

jag vill ha en lågmilad relativt ny bil med kvalitetskänsla som rullar uta bara fan i 175k klassen har du något tips så ut med språket! smile

Skoda octavia RS. Lägg till en 30k till så kan du få en helt ny som gått 0 mil(beror väl på om dom har nån inne och så, sist jag kolla fanns det en för 207k, helt ny). big_smile

jag tror vi definerar "kvalitetskänsla" på olika vis, men okej jag erkänner jag är märkesbög smile

hehe förmodligen, men man får ju vad man betalar för, och dessutom på en helt ny får du garanti ifall något skulle gå sönder, men jag kan förstå vad du menar. smile

Blå saab 9-3 turba

Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#15
skutte skrev:
calle- skrev:
BJ_ skrev:
Har i och för sig steg 3 i min, men den gör ju mätaren ut, och lite därtill.

Sorry för OT

min börjar skaka efter 150 helt värdelöst pinsamt

Du kanske ska ta och kolla upp din bil innan du byter för den verkar inte må som den ska.

den var på service här nyligen, turbon utbytt. men sant något är knasigt. 2an går förvisso upp till 100 men det rycker med gasen i botten mellan 50 och 60.

500 Inlägg
30 juli 2008
#16
Om den rycker så som du säger så testbyt DI-kassetten. Ett känt fel på T7.


Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#17
Nocturnal skrev:
Om den rycker så som du säger så testbyt DI-kassetten. Ett känt fel på T7.

nog om saaben den ska ändå iväg, börjar få några år på nacken vill ha nytt och fräscht.

ge mig lite audi fördelar! smile

500 Inlägg
30 juli 2008
#18
Ok men är det inte lämpligt att ha den fungerande om du ska sälja den? en bil med "defekt motor" som köparen kommer att se det som får du nog inte mkt för.
Men men du verkar redan har bestämt dig för Audin så varför provkör du inte en och ser om du fastnar för den?


Hijo de puta
113 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#19
Nocturnal skrev:
Ok men är det inte lämpligt att ha den fungerande om du ska sälja den? en bil med "defekt motor" som köparen kommer att se det som får du nog inte mkt för.
Men men du verkar redan har bestämt dig för Audin så varför provkör du inte en och ser om du fastnar för den?

defekt kan jag inte säga att den är, men sådant brukar väl återförsäljaren greja. säljer aldrig bilar på blocket osv. går till saab här i västerås

dARKiE
5 031 Inlägg
30 juli 2008
#20
calle- skrev:
skutte skrev:
calle- skrev:

min börjar skaka efter 150 helt värdelöst pinsamt

Du kanske ska ta och kolla upp din bil innan du byter för den verkar inte må som den ska.

den var på service här nyligen, turbon utbytt. men sant något är knasigt. 2an går förvisso upp till 100 men det rycker med gasen i botten mellan 50 och 60.

Skaka i 150? Tror inte det är Saabens fel utan skeva fälgar, eller obalanserade däck. Eller dåliga bussningar i framvagnen. Men visst jag hade valt audin ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade


Sök