3349
Sök

Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

Muttley
9 augusti 2008
KHRacing skrev:
tkd_rille skrev:
då har väl antagligen polisen sett detta innan och ville se. skitsamma jag tycker polisen gjorde klart helt rätt. tonade framrutor är bara trams när man är ute i trafiken, synfältet blir så mycket kasssare.

Självklart gjorde de rätt.
jag poängterade bara att det inte enligt reglerna får göras en FLYGANDE BESIKTNING på de grunderna. smile

Dock:  ( smile ) så krävs det en högre art av brott för att det skall göras en flygande besiktning på ett fordon, räcker inte med sådana saker.

då är vi överens.

men flygande kan de göra hur som helst och när som helst faktiskt, de brukar ha razzia ibland och då besiktigar de bilarna med.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 augusti 2008
Efter vad jag har läst mig till och hört så gäller samma saker som med hus.
Dom får inte ta sig in i en bil utan rannsakan eller vid misstanke om brott. Eller om bilägaren har gett tillstånd till det.
Nu kanske det var misstanke om brott eftersom han blev stoppad.

Men eftersom hon gjorde som hon gjorde så fick väl han det till "våld"... Det var ju inte direkt smart gjort av henne.

Men han har egentligen inte rätt till att försöka komma in i bilen. Men hade det varit en cab med taket nere får dom göra det. Konstigt nog. T.ex: Du får dricka alkohol inne i en bil, men är taket nere räknas det som allmän plats. En kompis åkte dit för att han drack på allmän plats. D.vs i baksätet på en Pontiac...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 augusti 2008
MeloveGolf skrev:
evilaudio skrev:
om man nu har tonade rutor så e de väl inte så jävla svårt å stå för sin sak å sen betala sin böter eftersom de e OLAGLIGT!!!!!

"e man me i leken så får man leken tåla"

WORD!

Där håller jag med till hundra procent. Tonade rutor fram=skyll dig själv..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
Irmscher Vectra skrev:
Dom får inte ta sig in i en bil utan rannsakan eller vid misstanke om brott. Eller om bilägaren har gett tillstånd till det.

Men eftersom hon gjorde som hon gjorde så fick väl han det till "våld"... Det var ju inte direkt smart gjort av henne.

Men han har egentligen inte rätt till att försöka komma in i bilen. Men hade det varit en cab med taket nere får dom göra det. Konstigt nog. T.ex: Du får dricka alkohol inne i en bil, men är taket nere räknas det som allmän plats. En kompis åkte dit för att han drack på allmän plats. D.vs i baksätet på en Pontiac...

men.. du får inte ha kniv i din egen bil eftersom de räknas som "allmän plats".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 augusti 2008
tkd_rille skrev:
hedley skrev:
tkd_rille skrev:

så du menar att de är polisens fel att ni satt där hela natten?. du drog polisen med där. när de själva var vakterna som gjorde fel.

Så du menar att snuten gör rätt som tror blint på allt vad vakterna säger?

nej de menar jag inte men de är smutskastning på polisen i onödan. och du som är smart slår en vakt på käften, hade du lugnat ner dig istället hade du inte åkt in heller ju. men de är klart smartskallar ska slå extra mycket för de är ju roligt smile du förvärrade situationen extremt.

Visst visst, men skall man tolerara en sådan behandling? Jag tycker han gjorde helt rätt. De där förbannade vakterna tror att de är gud för f*n! Naturligtvis skulle det vara betydligt bättre utan den där smällen...

Frågan är bara vart man ska dra gränsen för att handla i nödvärn för sitt eget liv och hälsa när psykopater till vakter agerar.

Rock'n Roll

Evolution Garage
171 Inlägg
9 augusti 2008
evilaudio skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Jo då så länge den är under 6cm blad. smile
Be dom alltid att visa skriftliga besked så fort dom ska göra något!
Gå in i bilen eller vad som helst...
Samt be alltid polisen om att få se deras legitimation och skriv upp det ( Eftersom dom beter sig svinaktigt i stort sett hela tiden)
Sedan kan man ju fråga sig om dom ska jaga tonade rutor eller våldtäkter,misshandel och droger mm mm.
Konstig värld vi lever i.

Evolution Garage
Drift ya later dude ;)

1 827 Inlägg
9 augusti 2008
TexoN skrev:
Sedan kan man ju fråga sig om dom ska jaga tonade rutor eller våldtäkter,misshandel och droger mm mm.

Ja, för just då när dom skrev böter var det en våldtäkt dom kunde stoppat... Vart går gränsen för er när man inte ska bry sig om lagen? Är det upp till var och en att bestämma när lagen borde följas och inte? Kanske anarki vore en bra lösning på många problem?

VÄX UPP och lär er leva i ett samhälle.

Och ni som tror att Polisen endast är ute efter fartsyndare eller andra trafikförseelser kan inte ha mer fel. Majoriteten av polismännens ägnar inte en enda minut om dagen till trafikförseelser.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

KHRacing
9 augusti 2008
evilaudio skrev:

OT:

tjenna - är du helt säker på detta ?  Isf borde det ju inte krävas husransakningsorder
för att få gå genom ett fordon ? vad jag vet får man väl förvara nästintill vad som helst i sin bil utan att bli bötfälld för det. (inom rimliga gränser såklart) smile

Teddan
2 495 Inlägg
9 augusti 2008
TexoN skrev:
evilaudio skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Samt be alltid polisen om att få se deras legitimation och skriv upp det ( Eftersom dom beter sig svinaktigt i stort sett hela tiden)

du har inte funderat på om det är olika poliser som gör olika saker ???

som att säga att en ventilationsmontör skall dra avlopp en dag ...

tacka gud för att vi har trafikpoliser, hur fan skulle det sett ut annars på vägarna

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Muttley
9 augusti 2008
r-ted skrev:
TexoN skrev:
evilaudio skrev:

du har inte funderat på om det är olika poliser som gör olika saker ???

som att säga att en ventilationsmontör skall dra avlopp en dag ...

tacka gud för att vi har trafikpoliser, hur fan skulle det sett ut annars på vägarna

hade vi inte haft trafikpoliser hade vi aldrig haft någon som håller hastigheter, fullt med massa ufo bilar, fullt med fjortisar som kör med traktor rör och sådant skit på bilarna smile, tur vi har poliser.

674 Inlägg
9 augusti 2008
KHRacing skrev:
BTLulle skrev:
Sluta gnälla på Polisen. Har man en olaglig bil så får man skylla sig själv. Om polisen stoppar dig i en rutinkontroll och misstänker att bilen inte är i lagligt skick så har dom rätt att göra en flygande besiktnig.

MVH Peter

ergh . neeeee....

Det krävs SKÄLIG ANLEDNING till att utföra en flygande besiktning.

DOCK, kan trafikpolisen ge böter för andra saker, exempelvis tonade rutor.

"SKÄLIG ANLEDNING "     ....Har du lust att tveckla det där.. förklara mera vad det betyder.      Han hade toningen på fram sido rutorna. Polisen ville kontrollera det. Han vägra veva upp rutorna.   & hon detsutom slog till polisen.....  Vi tar det igen ...   Vad betyder "SKÄLIG ANLEDNING "      Nån som vill fylla i här.. ??

With great freedom comes great responsebility

blacken
9 augusti 2008
KHRacing skrev:
evilaudio skrev:

OT:

tjenna - är du helt säker på detta ?  Isf borde det ju inte krävas husransakningsorder
för att få gå genom ett fordon ? vad jag vet får man väl förvara nästintill vad som helst i sin bil utan att bli bötfälld för det. (inom rimliga gränser såklart) smile

Jo det stämmer ens bil klassas numera som "allmän" plats,  på grund av att dom skärpte vapenlagstiftningen för några år sedan..

blacken
9 augusti 2008
hade vi inte haft trafikpoliser hade vi aldrig haft någon som håller hastigheter, fullt med massa ufo bilar, fullt med fjortisar som kör med traktor rör och sådant skit på bilarna , tur vi har poliser.

Vilket vi är i totalt avsaknad av i dag på vägarna roll ..

106 Inlägg
9 augusti 2008
Kan berätta att det bara är på film som polisen har med sig en lapp om husrannsakan, beslut om husrannsakan kan tas på plats av en "vanlig polis" kallas "fara i dröjsmål, beslutet kan även fås av ett befäl som står brevid eller rings upp, även en åklagare kan ta beslutet.

Kniv får inte finnas i ett fordon, kan vara ok om det ligger i en verktygslåda i bagageluckan, allt beror på situationen, ett ex:

En snickare som har arbetskläder på sig tar lunchrast, han åker då till lunchresturangen och äter, med sig i byxorna hänger en kniv av modell Mora, efter att han ätit åker han tillbaka och snickrar, Detta är helt ok.

Men efter arbetetsdagens slut får för sig att ta en "afterwork öl", snickaren befinner sig då på den lokala pizzerian, kniven hänger på samma ställe. Detta är inte ok.

Hoppas jag skrivit så ni förstår helheten med kniven och tillfällen/platser.

Håller även med Evilaudio med flera, att tonar man rutorna el gör andra olagliga saker så får man väl stå sitt kast om man åker fast.
Och om man då börjar att "tjafsa" och vara otrevlig så lovar jag att det inte blir bättre, en polis har möjligheten att erbjuda något som heter rapporteftergift på brott som bara kan antas leda till böter, är man trevlig så är chansen större att få rapporteftergift.
Rapporteftergift är när man får en tillsägelse och slipper böter.

Tjejen var inte den smartaste, att slå till en polis ja, hon får skylla sig själv.

DFFL
9 020 Inlägg
9 augusti 2008
Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Min bror blev stoppad för en stund sedan och blev då TVINGAD att veva upp framrutan !   Brorsan gav ju självklart med sig och vevade upp sin ruta  men hans flickvän vägrade att veva upp, då skulle polismannen veva upp rutan själv yikes  så då slog hon till han lite lätt på armen och frågade vad han höll på med, brorsan fick böter för toning på framrutorna och sen fick hans flickvän böter för våld mot tjänsteman mad   
Har polisen rätten till att veva upp rutan på någon annans bil ?
Har dom rätt att tvinga någon att veva upp rutan på sin bil ?

Mvh En som inte gillar snutar!!

Ska vi ta det från början?

1. Hon vägrade veva upp rutan, vilket i polismans ögon kan ses som undanhållande av bevis och försvårande för utredning.
Vilket då ger honom tillåtelse att undersöka om så är fallet.

2. Rör aldrig en polis som inte är beredd på det.
Kapitel 17 paragraf 1.
"Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit."

3. Hänvisar till punkt 1.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

OEM <3
6 957 Inlägg
9 augusti 2008
FireTraXX skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Min bror blev stoppad för en stund sedan och blev då TVINGAD att veva upp framrutan !   Brorsan gav ju självklart med sig och vevade upp sin ruta  men hans flickvän vägrade att veva upp, då skulle polismannen veva upp rutan själv yikes  så då slog hon till han lite lätt på armen och frågade vad han höll på med, brorsan fick böter för toning på framrutorna och sen fick hans flickvän böter för våld mot tjänsteman mad   
Har polisen rätten till att veva upp rutan på någon annans bil ?
Har dom rätt att tvinga någon att veva upp rutan på sin bil ?

Mvh En som inte gillar snutar!!

Ska vi ta det från början?

1. Hon vägrade veva upp rutan, vilket i polismans ögon kan ses som undanhållande av bevis och försvårande för utredning.
Vilket då ger honom tillåtelse att undersöka om så är fallet.

2. Rör aldrig en polis som inte är beredd på det.
Kapitel 17 paragraf 1.
"Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit."

3. Hänvisar till punkt 1.

Look who´s back wink Fattar inte va de e att hänga upp sig på, åker man med tonat i fram så
är de ju en viss risk.

Har sj vart med om att polisen slet min dörr å drog ut mig ur bilen (flickvän som vittne)
för att ja hade gasat lite där ingen människa syntes till..dock denna polisen är en riktig idiot som
e på allt å alla...finns många snälla poliser oxå smile

OEM <3

609 Inlägg
9 augusti 2008
Varför hålla på o undanhålla en sån rent utsagt fjantig sak som toning på framrutor? Börja fucka med snuten pga av det är väl knappast verken genomtänkt eller respektabelt med polisen & dess arbete, eller?

Som andra redan nämnt, är det verkligen något att tjura om? Eftersom man VET att man gör något otillåtet, så borde man väl VETA att man kan åka dit för det, och att man dessutom borde kunna stå för det.

1 833 Inlägg
9 augusti 2008
Enligt personen i fråga som tonade mina rutor är det OMBESIKTINING på framrutorna, inte böter. Stämmer de?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

DFFL
9 020 Inlägg
9 augusti 2008
Squadron skrev:
Enligt personen i fråga som tonade mina rutor är det OMBESIKTINING på framrutorna, inte böter. Stämmer de?

Uppenbarligen inte.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

OEM <3
6 957 Inlägg
9 augusti 2008
FireTraXX skrev:
Squadron skrev:

Uppenbarligen inte.

Man kan få böter oxå, polaren fick de när vi va i Skara en kväll

OEM <3

Sök