3110
Sök

Vindruta Saab 9000 CD -91

1 253 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
Hej hopp

Min vindruta har fått sig en redig spricka men nu är frågan om man kan byta den själv på något sätt eller om det bara är att glömma. hmm

O vad kostar det om den måste bytas av fackman?

Har brandstodsbolaget(länsförsäkringar) o halvförsäkring

Lev livet nu innan det är för sent

7 Inlägg
14 augusti 2008
Halvförsäkringen täcker väl byte av rutan?

12 086 Inlägg
14 augusti 2008
En ruta kostar väl nån tusing lr 1½..
Byta själv går ju om de är fett skillad tongue

Byte på verkstad är de väl ett par tusen till.
Kan du ta de på försäkringen brukar de landa runt 1500-1800kr totalt.

1 253 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
jo går säkert på försäkringen men alla har inte råd att punga ut med så mycket på en gång. men iaf så tog jag kort på sprickan, har markerat den så den syns bättre, enligt min åsikt så är den ju inte i siktfältet. gick genom förra bes enligt ägaren innan mig.

http://overdrift.com/filarkiv/ruta_spricka.jpg

4 299 Inlägg
14 augusti 2008
Monteringen e rätt enkel, de e demonteringen av den gamla som kan va trixig.

Sen gäller de o få rutan rätt placerad så att du får dit listerna runt om sen också.

1 253 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
okej är det special lim eller vad??

2 164 Inlägg
15 augusti 2008
De måste vara härdande lim och helst 2 komponent för de är bättre.
Men med försäkrting runt 1400 för rut byte på försäkringen. Försök inte ta bort en från en annan bil för de är jätte svårt.
Ny kostar väldigt mycket och i och med att rutan är en bärande del måste man vara väldigt nogran.

MVH

F

1 253 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
hmm okej

1 253 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
täcker halvförsäkring mot stenskott med eller måste man försöka förvränga sanningen en aning eller??

1 253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
funkar det eller?? eller måste man bli lite olaglig o fixa rutan lite mer?? vill helst slippa men men...

1 253 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
jaha nu har man då fått försäkringsbrevet o där står det att jag har trafikförsäkring grrr, fan gör man då. våra kvarter är det ju inte särskilt lugnt på bilinbrotten om man säger. Om nu någon slår sönder rutan då har man något skydd då med endast trafikförsäkring eller är det helt kört då eller??

761 Inlägg
26 augusti 2008
opeldrifter skrev:
jaha nu har man då fått försäkringsbrevet o där står det att jag har trafikförsäkring grrr, fan gör man då. våra kvarter är det ju inte särskilt lugnt på bilinbrotten om man säger. Om nu någon slår sönder rutan då har man något skydd då med endast trafikförsäkring eller är det helt kört då eller??

Ge upp, har du ingen försäkring för det så ska du fan inte ha någon ruta heller!! Har du bara trafik så kan du aldrig få något för den delen, då den bara täcker skador på andra fordon.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 253 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
du fattar ju inte va jag menar o då kan du lika gärna vara tyst!! det är hur mycket inbrott som helst här o det är bara en tidsfråga innan något händer min bil med, redan varit inne i den jämnter men då hade jag en volvo så då vile de tydligen inte göra något med den. nu har man ju en lite finare saab

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 augusti 2008
Lånar tråden lite, har en liknande spricka i rutan på min 9000cs. Köpte bilen i söndags och har nu tecknat halvförsäkring hos LF. Kan jag då få ut en ny ruta på försäkringen? Är lite orolig att jag inte kommer igenom bes med rutan som den ser ut idag samt att de självklart ser jäkligt illa ut.

Rock'n Roll

3 120 Inlägg
26 augusti 2008
opeldrifter skrev:
du fattar ju inte va jag menar o då kan du lika gärna vara tyst!! det är hur mycket inbrott som helst här o det är bara en tidsfråga innan något händer min bil med, redan varit inne i den jämnter men då hade jag en volvo så då vile de tydligen inte göra något med den. nu har man ju en lite finare saab

Om det nu är så mycket problem där du bor så teckna en helförsäkring. Då ingår glas också...

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
26 augusti 2008
Rallyhalle skrev:

Sen gäller de o få rutan rätt placerad så att du får dit listerna runt om sen också.

Kan ju säga om Saaben så är det en av dom lättare att montera för man monterar hela dekorlisten innan man lägger dit rutan  Sedan så måste man vara nogrann och lägga på limmet rätt då det annars brukar uppstå läckage uppe vid backspegeln brukade själv lägga en liten sträng extra med lim där för att vara säker.
Sedan brukade jag använda en universal list som finns till  saaben för där ingår även den yttre dekorlisten och det gör det ej på den som man normalt använder.
Dessutom så täcker den ca 1.5 mm mer så dom som har nötskador av dekorlisten  slipper se dessa

1 253 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
ja du får ut en ny ruta o betalr då bara självrisk som iaf på min 91:a hade legat om jag hade fyllt i halvförsäkring från början på 1800: - vilket iof inte är så lite o lite men iaf bättre än 5378: - som det kostar annars
Senast redigerat av opeldrifter (26 augusti 2008)

1 253 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
rickard10735 skrev:
Rallyhalle skrev:

Kan ju säga om Saaben så är det en av dom lättare att montera för man monterar hela dekorlisten innan man lägger dit rutan  Sedan så måste man vara nogrann och lägga på limmet rätt då det annars brukar uppstå läckage uppe vid backspegeln brukade själv lägga en liten sträng extra med lim där för att vara säker.
Sedan brukade jag använda en universal list som finns till  saaben för där ingår även den yttre dekorlisten och det gör det ej på den som man normalt använder.
Dessutom så täcker den ca 1.5 mm mer så dom som har nötskador av dekorlisten  slipper se dessa

Okej:) så jag skulle med andra ord kunna byta en ruta själv?? om man är 2 pers eller så, men nu är frågan om det går att hitta en ruta på skroten o om man kan i så fall få bort den hel från bilen den eventuellt sitter på i så fall? vad kan den kosta tro... Du kanske kan beskriva lite hur man går till väga när man demonterar den för att få bort den hel:rolleyes:
Senast redigerat av opeldrifter (26 augusti 2008)

1 253 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
opeldrifter skrev:

Om det nu är så mycket problem där du bor så teckna en helförsäkring. Då ingår glas också...

Skulle jag gärna göra men då måste jag åka ner o visa upp bilen så det inte är några skador på rutan redan o då det redan är en spricka så är det liksom kört.

15 Inlägg
17 mars 2009
Rallyhalle skrev:

Hur monterar man rutan? smidigast sättet att ta bort den krossade rutan?
ska själv byta ruta snart den jag har krossade förra ägaren samtidigt som han åkte snowboard ner för bilen smile hehe

Sök