3193
Sök

Alkoholmissbruk..

blacken
15 augusti 2008
Trådstartare
19-åring krävs på 7 miljoner
Sverige 15 aug 19:58

En 19-åring man krävs på nästan 7 miljoner i skadestånd sedan han orsakat en stor förskolebrand i Malmö.

För ett år sedan festade ett gäng ungdomar vid Djupdals förskola i Limhamn i Malmö. Den 19-årige mannen tände eld på ölflak. Branden spred sig till förskolan som totalförstördes, skriver Kvällsposten.

Ett halvår senare kunde 19-åringen knytas till branden sedan några kamrater berättat för sina föräldrar vad som hänt.

På fredagen dömdes han för mordbrand till fängelse i 1,5 år. Dessutom kräver Malmö kommun drygt 6,5 miljoner i skadestånd. Kravet kommer behandlas i en separat rättsprocess

Elda bärs!. Har ungdj""""na ingen som helst respekt för viktiga saker längre..

75 Inlägg
15 augusti 2008
Tror nog dom menar att han eldade upp det som blev kvar efter att dom druckit upp ölen. Det vill säga kartong eller vad det nu kan vara gjort av.

Avstängd
962 Inlägg
15 augusti 2008
Shit, hela hans liv är ju förstört.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 augusti 2008
prodrive skrev:
Shit, hela hans liv är ju förstört.

Tja, ekonomiskt i vart fall. Men han har sig själv att skylla.

Finns ju hjärndöda kryp som kör dåre med polare i bilen, kör av vägen och en eller flera av dem dör. Hans liv är nog inget kul heller, veta att man orsakat någon annans död på grund av ren jävla dumhet.

Då tror jag ett minuskonto på 7 mille smärtar mindre.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
15 augusti 2008
Hur fan kan en förskola var värd 7 miljoner? Låter lite överdrivet..

Even fools they say, can find a way out of the dark.

DFFL
9 020 Inlägg
15 augusti 2008
Reeplayed skrev:

Det gamla ska forslas bort, resterna ska rivas och en ny ska byggas.
Det är inte gratis.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 120 Inlägg
15 augusti 2008
Reeplayed skrev:

Det kostar minst 2 millar att bygga en hyffsad villa...
Skulle tro att de flesta förskolor börjar runt 7 mille. En stor gymnasieskola kan utan bekymmer kosta 10 ggr så mycket. Räkna ca 13-15tkr per kvm för de flesta nybyggen.
Senast redigerat av viccoA (15 augusti 2008)

3 059 Inlägg
15 augusti 2008
viccoA skrev:
Reeplayed skrev:

Det kostar minst 2 millar att bygga en hyffsad villa...
Skulle tro att de flesta förskolor börjar runt 7 mille. En stor gymnasieskola kan utan bekymmer kosta 10 ggr så mycket. Räkna ca 13-15tkr per kvm för de flesta nybyggen.

Helt rätt.. 7 millar är ingenting när kommuner bygger..
Jobbar på en skola (Anställd på skolan) som just nu genomgår ett par större renoveringar och jag kan ju säga att 10 mille inte räcker långt när det renoveras.

Topic: Killen får skylla sig själva.. Är man så jä*la dum att man sitter eldar så.. Förmodligen har han inte bara eldat på ölflaket.. han har säkerligen stoppat det i nån brevlåda eller ställt det mot husväggen också..
Senast redigerat av Smajly (15 augusti 2008)

Muttley
16 augusti 2008
Trådstartare
jag tycker 1.5 år är på tok för lite han borde in på en 5 år eller något, pyromaner är farliga.

1 396 Inlägg
16 augusti 2008
tkd_rille skrev:
jag tycker 1.5 år är på tok för lite han borde in på en 5 år eller något, pyromaner är farliga.

Han var full och tände på en ölback, skulle knappast kalla honom för pyroman.
Jag tycker synd om honom, finns många som får hjärnsläpp när dom druckit alkohol och gör idiotiska saker.

Kul att se alla som spyr galla över honom och säger att det är rätt åt honom, tänk om ni åkt fast och blivit dömda för alla saker ni gjort? smile Men ni är väl guds små änglar här på jorden va? Just det, förlåt mig.
Senast redigerat av NiclasT (16 augusti 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 augusti 2008
Visst visst skitbra, lås in honom och kasta nyckeln så får na så han teg osv. han var full, tände på lite papper för att det var så förbaskat kul för stunden och hela dagiset råkar brinna ned. Jag TOLKAR det som en ren men förbaskat olycklig olyckshändelse och finner därav straffet överdrivet tufft.

Han skulle självklart ha ringt 112 då han märkte att elden blev okontrolerbar men det är lätt att vara efterklok.

Rock'n Roll

874 Inlägg
16 augusti 2008
NiclasT skrev:
tkd_rille skrev:

Jag tycker synd om honom, finns många som får hjärnsläpp när dom druckit alkohol och gör idiotiska saker.

Kul att se alla som spyr galla över honom och säger att det är rätt åt honom, tänk om ni åkt fast och blivit dömda för alla saker ni gjort? smile Men ni är väl guds små änglar här på jorden va? Just det, förlåt mig.

word!

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

182 Inlägg
16 augusti 2008
brillmongo skrev:
NiclasT skrev:
tkd_rille skrev:

word!

Så ni menar att han ska mindre/kortare straff DÄRFÖR att han var full? Det känns ju som en logisk påföljd...

Ska man hårddra ett sådant resonemang så kan man ju i princip göra vad man för bara man har druckit innan.

Dessutom, hade någon omkommit i branden eller blivit ihjälkörd av alkoholpåverkad person så hade ni förmodlingen inte varit lika förlåtande.

147 Inlägg
16 augusti 2008
ersättningsskylldig kan ja förstå. men fängelse tycker ja är lite överdrivet.

bättre å sätta honom på 2års blöjbyte med skitbetalt på nåt dagis. klarar han inte de blire å skaka galler.

//Fredrik

SQ
1 343 Inlägg
16 augusti 2008
spelar ingen roll om man va full å inte tänker på man gör..

har man hyffsat vett i skallen så borde man veta att man blir INTE smartare av alkohol, när man väl känner att de börjar bli väldigt mkt, då slutar man så länge man har förnuftet..
för ja tror inte nån tryckte i honom ölen han druckit.. de är en egen handling å han ska straffas precis som en nykter.. kanon bra att de blir massa skadestånd samt fängelse.. gärna förlängt om man frågar va ja tycker!

Ljudnörd!

Mästare
2 947 Inlägg
16 augusti 2008
Fan alla verkar tycka han är dum i huvudet själv har jag ÄVEN medkänsla för honom...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 augusti 2008
killen begår mordbrand och folk tycker synd om honom... han får ju skylla sig själv

2slow

SQ
1 343 Inlägg
16 augusti 2008
nja dum i huvet sa ja inte.. men man ska inte behändlas olika om man är full eller inte.. har man gjort nått så sa de straffas.. smile

Ljudnörd!

906 Inlägg
16 augusti 2008
Vadå ekonomiskt förstört? Är la bara jobba svart(uppmanar inte till brott) och skita i att betala? Dock är ej kommuner osv ej så hårda att allt ska betalas tillbaka ofta, det blir existensminimum ett par år sen så är det lugnt, sällan de drar in stora miljon belopp för de vet mycket väl att det sällan går på en normal arbetarklass människa.

=)

1 396 Inlägg
16 augusti 2008
Det är klart att han ska straffas. Men jag tycker att 7 miljoner i skadestånd är lite väl saftigt, det  13257:- i månaden i 44 år, plus ränta. Är det ett straff ni tycker är rimligt?

Våldta en liten flicka och få 2 år på kåken och 59500:- i skadestånd som straff.

Ni flöjtar som sitter bakom tangentbordet och har spelat svälta räv med mormor hela era tonår och vrålar att han hans straff är för mildt med mera, har ni ingen medkänsla för fem öre?
Tror ni att han suttit och drömt om att bränna ner en byggnad? Jag tror inte att han trodde att det skulle bli som det blev. Ibland blir små oskyldiga saker tyvärr väldigt stora. Jävlar vad ni förtjänar en fot i ansiktet!
Senast redigerat av NiclasT (16 augusti 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Sök