Om Kamkedjan hoppar av på Bmw 540, motorn oduglig sen?

Moparboy440
16 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

L_M3lin skrev:

Moparboy440 skrev:

lelleal skrev:

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

vet inte va ja ska säga åt en som kör runt i en golf  me sportluftfilter . kan garantera att ja har skruvat mycket mera bilar en dig i mitt liv i.a.f ,gissar inte ja vet.(förresten så e ja 16 tongue)
å vet inte hur de e på japaner ,men när kamremmen går av på europeiska bilar så bryts ventilerna av när dom tar i kolvarna men kolvarna kommer de i värsta fall ett litet märke i.
kamremmen brast på min farfars vectra,såg inget som helst märke på kolvarna när vi tog av toppen.
resultatet blev två krökta ventiler,vi bött till nya å sen körde han 2000 mil me bilen utan några som helst motorproblem.

vad hände efter dom där 2000 milen då?? total haveri eller???

en husbil som stod parkerad bredvid den exploderade,som ledde till att vectran började att brinna .
blev totalt utbränd,bara skrot kvar.

lelleman
16 augusti 2008 · 129 Inlägg

är inte frågan om du vågar chansa och litar du på han som ska fixa det? att det inte är bra för motorn vet ju och förstår men skulle du våga lägga ned tid och pengar på en bil som ändå ha varit så nära haveri?
måste ju nästan fråga om det när normalt att kedjor hoppar av? eller vad berode det på?

BTLulle
17 augusti 2008 ·

BMW Gör det garranterat hoppar kjedjan så är transmisionkåpan paj med lite tur så är det bara 5-10 ventiler krökta och med ännumera tur så är en kolv skadad. Sen att chansa att bara byta dom vettilerna som är synligt krokiga är en jättechansnig för som någon skrev tidigare så kan det hända nått senare som inte man sett eller brytt sig om att fixa.

moparbboy440. Läs mitt inlägg igen. Jag skrev om man ligger på 2000 var och det tar 15 sec innan motor stannar så hinner den 500ggr. Man ska hinna fatta att nått gått sönder tramppa ner kopplingen och sen snurrar motor en stund innan den stannar så några 70 varv kan du glömma. Kammaxel kanske bara snurrar 70 varv men inte vevaxeln. Om bilen står på tomgång ca 800 varv det tar runt 7 sec innan motorn stannat så hinner vevaxeln 100 varv kammen kanske 10 innan den stannar. Sen finns det dom som inte tar i men det blir mer och mer ovanlig. Det räcker med 1 varv på kammaxeln och 1 varv på vevaxeln för att skada 1 ventil i varje cylinder.

Du verkar tro att du är jätte rutinerad trots att du bara är 16 år och varit med om ett(1) kammremshaveri. Och någon berättat om ett annat.
Börja med att läsa här och lysna på dom som varit med några år så lär du dig oxå så smånigom, men framföralt svara inte på en tråd som du inte vet svaret på. jag hade jobba med bilar i alla fall 16 år innan du över huvutaget var född.

MVH Peter

Hmm.
17 augusti 2008 ·

Hade inte chansat, Mitt råd är att hitta någon annan 540... Och man kan aldrig veta säkert hur kolvarna m.m. mår. Utan att öppna och titta.

Team-Adolfsson Gödseldräng
17 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

det BTlulle skriver stämmer mycke bra

dock är det nästan lite i underdrift på en BMW
kamkedjeras på en BMW = rejäl ventilsallad och kolvröra roll
varit med om ett antal BMW som kamkedjan gått av på och där har det inte varit vacket
den värsta va en 525 med M50B25 snurran hål stora som 5 kronor i alla 6 kolvar inte en enda ventil hel alla spruckna
fråga mig inte hur han lyckats med det men med tillräckligt fart så enligt honom körde han 200+ iallafall
men jag skulle inte köpa den ifall du räknat med att få igång den utan ycket jobb
540in står ju jävligt låg i pris nu så då sparar du en hel del på att köpa en som dom inte kört av kedjan på

BTLulle
17 augusti 2008 ·

Och risken är ju om han ska fixa det så gör han nått hastverk för att få i gång och byter bara det nödvändigaste. Så köp en annan eller skambjud på den och fixa till motorn själv eller fixa en fån skroten

MVH Peter

Xuri One Man Clan
17 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

JapMax skrev:

TobbeE_87 skrev:

lelleal skrev:

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Undrar just vem som är 15årig moppepojk om ni två tror att kolvarna går åt helvete för att dom har lyckats kröka en ventil eller två... Krökte 11 ventiler i min gamla 740 GLT, syndes inte ett märke i nån kolv där, men ventilskaften var ungefär lika raka som en krokig banan...

Jag reagerade på att han sa att kolvarna "va de ingen fara med"
Jag sa inte att kolvarna såg ut som skrot, men eftersom det är kolvarna som kröker ventilerna lär dom definitivt inte vara felfria, dom kanske inte måste bytas om du har tur men de måste garanterat göras iordning.

Jag sa inte häller att kolvarna jämt slår i ventilerna vid kamrem/kedjeras, vissa motorer är konstruerade så de aldrig når varan hur kammen än står. Det är dock inte de vanligaste. Dessutom har M60 ganska hög kompression 10:1 så jag skulle inte bli förvånad om de slår i.

Jag är inte 15, jag är 21, jag har en M60 på parkeringen och påstår man lr håller med någon som påstår att det inte är någon fara med kolvarna när man krökt uppemot 4 ventiler per cylinder så är man galet ute o cyklar.

Och för att förtydliga som Losgard säger, går ventilen AV så är de mkt fara med kolven! tongue


En sak till, oavsätt vilket, man plockar inte ner en M60, byter ventiler och ev kolvar, sätter på ny kedja och allt som hör till, för de är fruktansvärt dyrt och bökigt i förhållande till priset av en begagnad motor.

detta hör inte redigt till saken men har sett en motor där ventilerna hade tagit i kolvarna...Kamaxeln hade gått av på 2 ställen men kolvarna var felfria (man såg för övrigt knappt märken) å ventilerna var också raka å felfria :S

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Jimm
17 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Jag hade inte valt den bilen. Det är kostsamt och han som gör arbetet skall vara kunnig/pålitlig.
Av de motorer jag har sett så har ventiler och vipparmar varit det vanligaste. Efter det har jag sett ett par kamaxlar som vart av på flera ställen men ännu inga trasiga kolvar pga kam-kejda/rem ras.
Som nån annan sade så möts ej kolv och ventil i gammla volvo motorer ex b23 och b230.
Kan vara så i 8/12 vetils BMW men jag tror inte det. För bättre effekt/verkningsgrad låter man vetilerna öppna mer och då når de kolven om den är i fel fas/takt.
mvh

henkebenke
17 augusti 2008 · 1 703 Inlägg

moparboy440,

Fast har man såpass lång erfarenhet av motorer bör man väl veta att man byter kamremmen innan den går av? wink

Många av toyotas maskiner har non interference på ventil och kolv. Går kamremmen av hänger man bara på en ny.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
BMWKimmo Mekaniker
17 augusti 2008 · 472 Inlägg

Kolven går nästan aldrig sönder om inte en ventil går av. Själv har jag nog lagat ett 10tal motorer med krökta ventiler av olika slag. Vad som går sönder beror på hur förbränningsrummet är utformat. En av det tiotalet motorer jag fixat hade en ventil gått av och slagit hål i kolven. Annars brukar dom klara sig..

Gammal BMW motor som kamremmen gått på. Kolvarna hela..
http://www.autopower.se/galleriet/blogg … 8_s640.jpg

Lika dan motor fast ventilen gick av..
http://www.autopower.se/galleriet/blogg … 9_s640.jpg

Senast redigerat av BMWKimmo (17 augusti 2008)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Germax
17 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Syst3m skrev:

lelleal skrev:

JapMax skrev:
Jag hade inte köpt en 540 där kamkedjan hoppat av, det är inget vanligt fel direkt och det är som att be om problem! Det finns gått om 540 till ganska bra priser nu, köp en annan är mitt råd.

Till moppeboy, hur kan man slå sönder ventilerna och ha kolvarna intakta? Det är kolvarna som slår sönder ventilerna!

Han tror han kan fast han är en 15 åring som sitter och gissar bara smile

Mopar betyder ju inte moppe om ni nu trodde det....

Och han är 16.

Åh, va bra att du sa de så jag vet de nu lol

Ruggas
7 april 2010 · 82 Inlägg

mopar är muskelbils avdelnigen av  daimler chrysler och omfattar Dodge, chrysler, desoto och plymouth med flera..

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
Moparboy440
7 april 2010 · 4 682 Inlägg

Ruggas skrev:
mopar är muskelbils avdelnigen av  daimler chrysler och omfattar Dodge, chrysler, desoto och plymouth med flera..

Goddag yxskaft.

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 april 2010 · 8 197 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Ruggas skrev:
mopar är muskelbils avdelnigen av  daimler chrysler och omfattar Dodge, chrysler, desoto och plymouth med flera..

Goddag yxskaft.

lol +1

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
ascona-tic
8 april 2010 · 1 497 Inlägg

Varför ens lyfta tråden roll

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Moparboy440
8 april 2010 · 4 682 Inlägg

ascona-tic skrev:
Varför ens lyfta tråden roll

SM i trådlyftning på gång?

Lozinmust "Unloaded"
8 april 2010 · 1 557 Inlägg

Moparboy440 skrev:

ascona-tic skrev:
Varför ens lyfta tråden roll

SM i trådlyftning på gång?

Jag ska vinna, ska lätt hitta äldsta tråden med mest dötid och sparka igång den med något helt random, för att det är kul! Eller..

Hur gick det med 540n, appropå liksom, nu när tråden lever igen big_smile

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Spetan
9 september 2010 · 245 Inlägg

körde av min kejedja igår wink på tal om inget annat;) BMW 530i V8

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang