El Fel. nytt relä och det Surrar i det och säkring går...????

GLT-80 skogstokig
2 juli 2008 · 341 Inlägg

Fick EL fel på bilen idag. först gick 2 säkringar så att bilen inte startade och sen satt jag dit 2 nya och startade bilen. och sen när jag skulle åka iväg så vred jag på tändningen så gick en säkring igen... satt dit en ny säkring och sen small när man vred på tänningen.. och sen tröck jag på varningsblinkersen. och då surrade det i blinkerslelät och säkring gick. tog bort relät och allt funkade uton blinkers. satt dit ett nytt relä men samma problem uppstod. vad kan de vara för fel? sad

Senast redigerat av GLT-80 (2 juli 2008)

Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Nisse-h
2 juli 2008 · 202 Inlägg

GLT-80 skrev:
Fick EL fel på bilen idag. först gick 2 säkringar så att bilen inte startade och sen satt jag dit 2 nya och startade bilen. och sen när jag skulle åka iväg så vred jag på tändningen så gick en säkring igen... satt dit en ny säkring och sen small när man vred på tänningen.. och sen tröck jag på varningsblinkersen. och då surrade det i blinkerslelät och säkring gick. tog bort relät och allt funkade uton blinkers. satt dit ett nytt relä men samma problem uppstod. vad kan de vara för fel? sad

Du får nog fler svar om du har en rubrik som har lite mer info.

Drönirettab
2 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Vilka säkringar var det som gick sönder, numret på säkringarna?
Har du gjort någonting med bilen nyligen?

Det låter ju annars som kortslutning någonstans.

Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2008)

GLT-80 skogstokig
2 juli 2008 · 341 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vilka säkringar var det som gick sönder, numret på säkringarna?
Har du gjort någonting med bilen nyligen?

Det låter ju annars som kortslutning någonstans.

Nr 13 går när jag vrider på tänningen. så surrar det i ett relä till varningsblinkers

trycker jag på varningsblinkers knappen så går Nr 9 och det surrar det i samma relä

tar jag bort de så funkar de som sagt att starta bilen

Nr 13 är det
instrument
körriktningsvisare
Magnetventil
relä, bränsleinsprutning
bilbältesvarning

Nr 9 varningsljus

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
BTLulle
2 juli 2008 ·

Är det 240in det gäller så är det förmodligen kortis i knappen till varningsblinkersen och mins jag inte galet så sluta blinkersen att fungera om man tar bort knappen men inte säker så du kan ju prova det först.

MVH Peter

GLT-80 skogstokig
2 juli 2008 · 341 Inlägg

BTLulle skrev:
Är det 240in det gäller så är det förmodligen kortis i knappen till varningsblinkersen och mins jag inte galet så sluta blinkersen att fungera om man tar bort knappen men inte säker så du kan ju prova det först.

MVH Peter

men om jag har relät i så går det en annan säkring  och då går det inte att starta biln

Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Drönirettab
2 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Skulle kunna vara varningsblinkersknappen eller relät till varningsblinkers som bråkar. Men testa att koppla bort en kabel i taget från säkring 13 och se ifall det börjar fungera, då kanske du kan hitta vilken sak som är det troliga felet.

Ja, plocka inte bort kabeln till pumprelät förstås wink.

Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2008)

BTLulle
2 juli 2008 ·

Om jag minns rätt så går den vanliga blinkersen via varnigsblinkersknappen så om den är paj så beror det vad du slår på vilken säkring som går.

MVH Peter

GLT-80 skogstokig
2 juli 2008 · 341 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skulle kunna vara varningsblinkersknappen eller relät till varningsblinkers som bråkar. Men testa att koppla bort en kabel i taget från säkring 13 och se ifall det börjar fungera, då kanske du kan hitta vilken sak som är det troliga felet.

Ja, plocka inte bort kabeln till pumprelät förstås wink.

men jag tog bort de gamla relät och satt dit ett nytt det var lika dant där.. men de kanske är knappen då..
men de skumma är att det går an annan säkring när jag har relät isatt och vrider på tänningen

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Drönirettab
2 juli 2008 · 21 761 Inlägg

BTLulle skrev:
Om jag minns rätt så går den vanliga blinkersen via varnigsblinkersknappen så om den är paj så beror det vad du slår på vilken säkring som går.

MVH Peter

Ja, enligt elschemat så går blinkersen först till varningsknappen smile.

Sitter med Haynes framför mig och kollar alla kabeldragningar.

BTLulle
2 juli 2008 ·

Då inte tändnigen är på så får relät ström via säkringen till varningsblinkersen och när du vrider på tändnigen så får den ström via säkringen till blinkersen.

MVH Peter

GLT-80 skogstokig
3 juli 2008 · 341 Inlägg

Drönirettab skrev:

BTLulle skrev:
Om jag minns rätt så går den vanliga blinkersen via varnigsblinkersknappen så om den är paj så beror det vad du slår på vilken säkring som går.

MVH Peter

Ja, enligt elschemat så går blinkersen först till varningsknappen smile.

Sitter med Haynes framför mig och kollar alla kabeldragningar.

jag ska kolla up det där.. hoppas att det bara knappen som är störd.. ananrs vet jag itne vad jag gör.. för Bi8l EL är något jag verkligen hatar

Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang