Slutsteg, avsäkrat?

El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Har ett 750W "CarPower Wqanted 2/300"  slutsteg, jag behöver veta vad steget ligger avsäkrat på, men har ingen aning vart jag ska leta, finns inte så mycket information om det här steget på internet.

Det sitter i 2st 30A säkringar. Inte för att det säger mycket.
Steget ska nämliga driva 2 st 12" Audiophile MDS Basar.
Har stora problem med att räkna ut hur grov strömkabeln bör vara.

Senast redigerat av El-Masry (16 juli 2008)

Att fråga riktigt, är att veta mycket
Nisse-h
16 juli 2008 · 202 Inlägg

Sitter det 2st 30amp så blir det ju 60amp:)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 juli 2008 · 2 353 Inlägg

El-Masry skrev:
Har ett 750W CarPower 2-kanals slutsteg, jag behöver veta vad steget ligger avsäkrat på, men har ingen aning vart jag ska leta, finns inte så mycket information om det här steget på internet.

Det sitter i 2st 30A säkringar. Inte för att det säger mycket.
Steget ska nämliga driva 2 st 12" Audiophile MDS Basar.
Har stora problem med att räkna ut hur grov strömkabeln bör vara.

Det säger väl allt? 60A är det säkrat till, och jag skulle tagit åtminstone en 21mm2 kabel, om den som vanligt går framifrån till bak i skuffen.

21mm2 är inga problem att avsäkra 60A.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

jonash skrev:

El-Masry skrev:
Har ett 750W CarPower 2-kanals slutsteg, jag behöver veta vad steget ligger avsäkrat på, men har ingen aning vart jag ska leta, finns inte så mycket information om det här steget på internet.

Det sitter i 2st 30A säkringar. Inte för att det säger mycket.
Steget ska nämliga driva 2 st 12" Audiophile MDS Basar.
Har stora problem med att räkna ut hur grov strömkabeln bör vara.

Det säger väl allt? 60A är det säkrat till, och jag skulle tagit åtminstone en 21mm2 kabel, om den som vanligt går framifrån till bak i skuffen.

21mm2 är inga problem att avsäkra 60A.

mvh Jonas

Jag funderar isåfall att köra på biltemas "high-end" kabelpaket på 21mm2.. Tror ni det är nån kvalite i dom kablarna?

Hur ska jag få igenom strömkabeln från batteriet till skuffen?
Säkringshållare, vart ska den sitta? :S

Att fråga riktigt, är att veta mycket
Nisse-h
16 juli 2008 · 202 Inlägg

Säkringshållaren sätter du vid batteriet.
Hur Biltemas kablar är vet jag ej.

twin_cam Smålänning
16 juli 2008 · 7 877 Inlägg

El-Masry skrev:
Jag funderar isåfall att köra på biltemas "high-end" kabelpaket på 21mm2.. Tror ni det är nån kvalite i dom kablarna?

Hur ska jag få igenom strömkabeln från batteriet till skuffen?
Säkringshållare, vart ska den sitta? :S

Biltemas kablar duger fint smile

Säkringshållaren ska sitta så nära batteriet som möjligt. Vart du sen drar kabeln är upp til, vart det finns genomföring...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muschke
16 juli 2008 · 260 Inlägg

kör på 60A säkring och den ska sitta högs en halv meter från batteriet om försäkringen ska gälla har jag för mig.

Nisse-h
16 juli 2008 · 202 Inlägg

Muschke skrev:
kör på 60A säkring och den ska sitta högs en halv meter från batteriet om försäkringen ska gälla har jag för mig.

Ska han ha 21mm2 så kan han gott ha 100amp

El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Nisse-h skrev:

Muschke skrev:
kör på 60A säkring och den ska sitta högs en halv meter från batteriet om försäkringen ska gälla har jag för mig.

Ska han ha 21mm2 så kan han gott ha 100amp

Vad bestämmer säkringens "storlek"? För 100A låter ju ändå som det lär krävas en stark ström för att bränna den säkringen, det vore ju inte bra ifall en lägre ström skulle få passera säkringen. Eller jag förstått allt fel?

Bortsett från det så kör jag nog på biltemas paket imorgon.

Finns det något smart sätt att koppla strömkabeln på pluspolen hos batteriet?
Samma sak med jordkabeln som ska fästas ev. mot karrossen. Tips?

Att fråga riktigt, är att veta mycket
El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Finns ingen anledning att ha större säkring än vad steget har. 60 ampère blir bra. Om du nån dag bygger vidare med fler steg så kan du byta säkring då.
Biltemas kablar leder ström lika bra som de flesta andra märken, enda nackdelen är möjligtvis att den inte är lika lätt att böja ifall den har färre men istället grövre kardeler i ledaren. Ett varningens finger kan jag höja för en del av Biltemas lågnivåkablar. Skärmhylsan på en del av dom är så hårda så när man ska lossa lågnivån från steget så är det lite mer än kontakten som lossnar.
Det vanligaste är en ringkabelsko som man dra fast på befintlig bult på batteriskon. Samma sak med jorden i karossen.

El-Masry skrev:

Nisse-h skrev:

Ska han ha 21mm2 så kan han gott ha 100amp

Vad bestämmer säkringens "storlek"? För 100A låter ju ändå som det lär krävas en stark ström för att bränna den säkringen, det vore ju inte bra ifall en lägre ström skulle få passera säkringen. Eller jag förstått allt fel?

Bortsett från det så kör jag nog på biltemas paket imorgon.

Finns det något smart sätt att koppla strömkabeln på pluspolen hos batteriet?
Samma sak med jordkabeln som ska fästas ev. mot karrossen. Tips?

I biltemas paket följer det med en 80A säkring, är det nödvändigt och strikt att fortfarande köra på en 60A? eller går det bra med den medföljande.

Att fråga riktigt, är att veta mycket
Morre_W Mr Kock =)
16 juli 2008 · 199 Inlägg

Kör på den medföljande..! Onödigt att köpa en till extra...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se
Nisse-h
16 juli 2008 · 202 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Finns ingen anledning att ha större säkring än vad steget har. 60 ampère blir bra. Om du nån dag bygger vidare med fler steg så kan du byta säkring då.
Biltemas kablar leder ström lika bra som de flesta andra märken, enda nackdelen är möjligtvis att den inte är lika lätt att böja ifall den har färre men istället grövre kardeler i ledaren. Ett varningens finger kan jag höja för en del av Biltemas lågnivåkablar. Skärmhylsan på en del av dom är så hårda så när man ska lossa lågnivån från steget så är det lite mer än kontakten som lossnar.
Det vanligaste är en ringkabelsko som man dra fast på befintlig bult på batteriskon. Samma sak med jorden i karossen.

El-Masry skrev:

Nisse-h skrev:

Ska han ha 21mm2 så kan han gott ha 100amp

Vad bestämmer säkringens "storlek"? För 100A låter ju ändå som det lär krävas en stark ström för att bränna den säkringen, det vore ju inte bra ifall en lägre ström skulle få passera säkringen. Eller jag förstått allt fel?

Bortsett från det så kör jag nog på biltemas paket imorgon.

Finns det något smart sätt att koppla strömkabeln på pluspolen hos batteriet?
Samma sak med jordkabeln som ska fästas ev. mot karrossen. Tips?

Det är ju inte steget som ska avsäkras.

El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Nisse-h skrev:

Swedenrockers skrev:
Finns ingen anledning att ha större säkring än vad steget har. 60 ampère blir bra. Om du nån dag bygger vidare med fler steg så kan du byta säkring då.
Biltemas kablar leder ström lika bra som de flesta andra märken, enda nackdelen är möjligtvis att den inte är lika lätt att böja ifall den har färre men istället grövre kardeler i ledaren. Ett varningens finger kan jag höja för en del av Biltemas lågnivåkablar. Skärmhylsan på en del av dom är så hårda så när man ska lossa lågnivån från steget så är det lite mer än kontakten som lossnar.
Det vanligaste är en ringkabelsko som man dra fast på befintlig bult på batteriskon. Samma sak med jorden i karossen.

El-Masry skrev:

Vad bestämmer säkringens "storlek"? För 100A låter ju ändå som det lär krävas en stark ström för att bränna den säkringen, det vore ju inte bra ifall en lägre ström skulle få passera säkringen. Eller jag förstått allt fel?

Bortsett från det så kör jag nog på biltemas paket imorgon.

Finns det något smart sätt att koppla strömkabeln på pluspolen hos batteriet?
Samma sak med jordkabeln som ska fästas ev. mot karrossen. Tips?

Det är ju inte steget som ska avsäkras.

Hur menar du nu Nisse?

- Vad som fick mig att starta den här tråden var för teamet på BRL i malmö var så insatta på att jag skulle veta vad steget är avsäkrat på för att avgöra hur grova kablar jag skulle använda för dragningen genom bilen.

Men nu när du säger att det inte är steget som ska avsäkras så är jag nyfiken på vilken funktion den har? Dåligt formulerad fråga, men jag hoppas du förstår vad jag menar smile

Att fråga riktigt, är att veta mycket
El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Nisse-h skrev:

Swedenrockers skrev:
Finns ingen anledning att ha större säkring än vad steget har. 60 ampère blir bra. Om du nån dag bygger vidare med fler steg så kan du byta säkring då.
Biltemas kablar leder ström lika bra som de flesta andra märken, enda nackdelen är möjligtvis att den inte är lika lätt att böja ifall den har färre men istället grövre kardeler i ledaren. Ett varningens finger kan jag höja för en del av Biltemas lågnivåkablar. Skärmhylsan på en del av dom är så hårda så när man ska lossa lågnivån från steget så är det lite mer än kontakten som lossnar.
Det vanligaste är en ringkabelsko som man dra fast på befintlig bult på batteriskon. Samma sak med jorden i karossen.

Det är ju inte steget som ska avsäkras.

Swedenrockers skrev:
Använd den medföljande i såfall. Kabeln klarar det och steget har sina egna säkringar.

Ska man behöva citera sig själv?

HAHA .. Tragiskt misstag, har inte fått någon ordentlig sömn på 48 timmar..
Ni skulle ha sett min körning från jobbet tongue Är glad att jag sitter här och citerar mig Själv big_smile

Att fråga riktigt, är att veta mycket
Nisse-h
16 juli 2008 · 202 Inlägg

Steget har ju sina säkringar, men säkringen vid batteriet är ju till för kabelns/bilens skull. Gnags det hål på höljet så är det ju bra att säkringen går (därför ska den sitta så nära batteriet som möjligt)

El-Masry
16 juli 2008 · 12 Inlägg

Nisse-h skrev:
Steget har ju sina säkringar, men säkringen vid batteriet är ju till för kabelns/bilens skull. Gnags det hål på höljet så är det ju bra att säkringen går (därför ska den sitta så nära batteriet som möjligt)

Tack för att du uppklarade den punkten Nisse.

Att fråga riktigt, är att veta mycket
El-Masry
17 juli 2008 · 12 Inlägg

Väldigt insiktsfullt och pedagogiskt skrivet.
Förstår nu helheten faktiskt, blir att göra installationen imorgon då

Swedenrockers skrev:
Genom att uppge vad steget är avsäkrat med så kan man uppskatta strömförbrukningen. Strömförbrukningen genererar tillsammans med ledarens motstånd och längd ett spänningsfall. Spänningsfallet blir till värme i ledaren. För att produkterna ska fungera som det är tänkt så ska de ha den spänning som krävs och för att få det så måste ledararean anpassas bl.a efter tänkt strömförbrukning, ledarens längd och max spänningsfall. När man vet dessa faktorer så kan man rekommendera en lägsta ledararea och ifall det går galet på vägen i form av skavda kablar eller liknande så ska inte detta orsaka brand. Därför ska ledarna säkras av så nära strömkällan som möjligt. Det är alltså kablarna du säkrar av. De flesta slutsteg har sina egna inbyggda säkringar som ska skydda dessa vid fel i steget eller efter det (t.ex kortslutna högtalarutgångar. I praktiken så blir det alltså så att säkringen vid batteriet ska vara minst så "stor" som vad steget är avsäkrat till men samtidigt inte "större" än vad kabelarean tål.

El-Masry skrev:

Nisse-h skrev:

Det är ju inte steget som ska avsäkras.

Hur menar du nu Nisse?

- Vad som fick mig att starta den här tråden var för teamet på BRL i malmö var så insatta på att jag skulle veta vad steget är avsäkrat på för att avgöra hur grova kablar jag skulle använda för dragningen genom bilen.

Men nu när du säger att det inte är steget som ska avsäkras så är jag nyfiken på vilken funktion den har? Dåligt formulerad fråga, men jag hoppas du förstår vad jag menar smile

Att fråga riktigt, är att veta mycket
El-Masry
17 juli 2008 · 12 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hoppas det går bra. Ett ytterligare tips bara. Ta för vana att alltid ansluta jorden först på steget, och ta bort den sist vid demontering så slipper du brända signaljordar.

Har nämligen antecknat ett helt A4, och detta var något som obligatoriskt måste vara med smile
Hade faktiskt inte tänkt på det.

För övrigt så är man ju van att koppla (-) före strömkabeln i många andra sammanhang. Dock bra att du påminner en om att vara snäppet nogrannare med just det momentet!

Att fråga riktigt, är att veta mycket
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang