2820
Sök

motor byte på 142

Plåtslagare
72 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
tja alla vet någon hur mycke hk och nm man får ha i en volvo 142 utan att man behöver regga den som ombyggt fordon?

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Plåtslagare
72 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
okej hur får man tag på de då?

Plåtslagare
72 Inlägg
turboabstinens
442 Inlägg
11 juli 2008
Nej nej nej.. Du får inget intyg av Volvo.. Som tur är så har volvo sagt att 140 hk går den att regga med, t.o.m 180 hk om du byter ut dämpare, bussningar och lite grejer (står i SFRO-handboken).

ocertifierad klåpmekare

Diktator
433 Inlägg
11 juli 2008
Stoppa i en annan motor och montera bromsar från t.ex 240glt.. (ventilerade bromsar) Sen åker du och regbesiktigar...

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Plåtslagare
72 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
okej vart fick du tag på sfros bok?

247 Inlägg
11 juli 2008
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Så länge du inte gör regbesiktning så får du mao bara höja effekten med 20%hk och 10% vrid.

Gjorde en edit där, svamlade i nattmössan.
Senast redigerat av mickey (11 juli 2008)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

Byggare Behm
562 Inlägg
12 juli 2008
Ett sätt är att göra som andra har gjort.
Ta en 740 turbomotor med kablage och elsystem , ta också hela bromssystemet från 740 turbo och avgassystemet.
Byt till sportstötdämpare.

Du hamnar troligen lite i överkant vad det gäller hk-gränsen , frågan är om SBP-gubben bryr sig.
Min kusin bygger precis så nu på sin 142.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Diktator
433 Inlägg
12 juli 2008
Har inte provat besiktiga min 142a än.. men jag har sportstötdämpare, 240 glt (ventilerade) skivor och ok. Har stansat om på blocket så att det står att det är en b230ET istället för FT så att jag ska slippa katalysatorkrav.. Och så ska jag bygga ett skapligt tyst avgassystem till besiktningen så får vi se.. Karossen är för övrigt en 72a så jag har inga spec avgaskrav och behöver inga intyg och liknande..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Plåtslagare
72 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
okej för jag har tänkt mig att göra typ som Micke754 men jag tänkte bara höra om nån visste vad volvo har satt för gräns på 142

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Kolla med SFRO

/Göran

röbba skrev:
okej för jag har tänkt mig att göra typ som Micke754 men jag tänkte bara höra om nån visste vad volvo har satt för gräns på 142

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Plåtslagare
72 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
okej de kan jag ju göra

Plåtslagare
72 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
hur får man tag på sfro då jag har kållat på deras hemsida men jag httar bara deras adress inte nån mail eller telenr

1 749 Inlägg
27 juli 2008
Ring till bilprovningen och be att få bli kopplad till teknikfrågor.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Plåtslagare
72 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
okej får tästa de

Sök