3131
Sök

byta slavcylinder... HJÄLP!!!

inte som alla andra...
127 Inlägg
25 januari 2009
#21
kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

108 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#22
va menar du me det?


inte som alla andra...
127 Inlägg
25 januari 2009
#23
Kolven har gått i ett läge många år, det kan finnas förslitningar i cylindern bakom tätningen som sabbar den när du kör kolven hela vägen så att säga.. har även varit med om att tätningen vänt sig åt fel håll när man pressat den i botten.. bästa är att trycksätta eller vacum suga så att kolven ligger kvar i det läge den alltid varit i.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

108 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#24
okej. då måste man lämna in den på verkstan när man ska lufta


blacken
27 januari 2009
#25
kalle9000 skrev:
okej. då måste man lämna in den på verkstan när man ska lufta

Nej det behöver du ej. Antingen så applicerar du ett försiktigt lufttryck på oljebehållaren ( ventilationshål eller dylikt). Eller så införskaffar du en ny eller väldigt ren oljekanna som du fyller med med aktuell olja för ändamålet, sedan så anbringar du en slang på pipen på oljekannan och öppnar luftnippeln på slavcylinder  sätter på slangen på nippeln, (se till att den inte läcker) och sedan så pumpar du oljan "bakvägen" liasom..
Senast redigerat av blacken (27 januari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 januari 2009
#26
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/554734_1fhmvk.jpg
Luftning av kopplingen.

Såhär gör man... vi laddade nog i ca 5bars lufttryck, för att konstatera att huvudcylindern var kass... tongue
Men behållaren höll!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

832 Inlägg
27 januari 2009
#27
Stampep skrev:
kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

Kopplingen trycker man oftast hela vägen ändå när man använder den så jag tror inte det är någon fara att pumpa. Men det är klart jobbigaste metoden.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 januari 2009
#28
Lurken_85 skrev:
Stampep skrev:
kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

Kopplingen trycker man oftast hela vägen ändå när man använder den så jag tror inte det är någon fara att pumpa. Men det är klart jobbigaste metoden.

Men det är ju så lite olja i huvudcylinder, ledning och slavcylinder, så man borde snabbt få in känslan när man luftar kopplingen. wink

Det tog som sagt ett par minuter sen hade jag full känsla i kopplingen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

108 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#29
okej, tack för tipsen. jag har nu luftat kopplingen men den tar något lågt och känns slapp fram tills den tar ungefär halvvägs till golvet. de e först där man känner motstånd i pedalen.



Sök