geraldgee skrev:
Håller på o tittar lite nyfiket på en BMW 318i CAB -94 gått 18000. Redovisar 4 ägare på bilregistret. Förmodligen tyskimport, tagen i trafik första gång i sverige i maj 2001. Hur är det egentligen med tyskimporterade bilar? Bör det finnas några papper från importen eller hur kan man blicka bakåt? Hur är det egentligen med myten/sanningen att BWM reservdelar kostar mer än bilen. Försäkringar också svindyra eller?
Tacksam för alla tips!
Tyskimport behöver inte vara någon fara, kolla upp historiken ordentligt bara. Ring gärna föregående ägare och hör om du inte får fram tillräckligt.
Bmws reservdelspriser är en förbannad myt och inget annat. I många fall är delarna till bmw billigare än till Volvo, men eftersom vissa delar (som tex avgasrör) är dyra hamnar snittpriset på delar på samma nivå (tom lite under i vissa fall) som Volvo och Saab. Å andra sidan håller Bmw rent statistiskt avsevärt bättre än dessa två, alltså behöver du inte heller byta delarna lika ofta. Service till en Bmw är riktigt billigt jämfört med många bilar, tex Volvo. Bland annat sitter där kamkedja (dock inte på 318-94 mer om det nedan) och bilarna är mycket lättmekade.
Svindyr försäkring? Nja kanske att ta i, men Bmw är dyra att försäkra. I alla fall de motorstarkare modellerna på en 318 är skillnaden marginell. Bmw är populära busbilar och därför sker det en hel del olyckor med dom, samtidigt som de är lite mer stöldbegärliga än en "vanlig svenssonbil"
Sedan skall man ha i åtanke att Bmw är bland de snålaste bilar i förhållande till effekt på marknaden. Min 328 drar 0,9 vilket är vad bmw anger trots att jag har tung gasfot. Hade jag köpt en 850 T5 hade jag fått leva med 1.2 istället minst, där sparar man också en del pengar. Inte jättemycket men ofta väger det och att man slipper byta kamrem (på de flesta iaf) till att bmw inte blir ett dyrare val. Just 318 är en pärla när det gäller förbrukning, du kör en sådan på 0,6-0,7 utan problem. Och det är lite för en stor tung cab.
Jag ser ett problem med modellen, en 318 från -94 har en motor som heter M40 och det är Bmws svarta får som motorkonstruktör. Dels har den kamrem jämfört med "alla" andra Bmw som har kedja, och dels sliter den ut dessa remmar med frisk takt räkna med byte minst vart 4000e mil. Och som inte det är nog kan kamaxeln ge upp efter 25-30k mil också om den inte sköts korrekt.
Undvik alltså, från 1995 och framåt har 318 M43 motorn som är väldigt slitstark och har kamkedja, ett väldigt mycket bättre köp. Skall du ha en 3a cab innan 1995 så köp en med sexa. Dessa drar lite mer soppa (räkna med 2dl) och kostar mer att försäkra, men du vinner rätt snabbt igen det på att M40 kräver mer service än M50 (sexan) som är i princip outslitlig.
En 320 cab med M50 dricker runt 0,8-0,9 blandad körning trots lite gasfot och eftersom 320 inte har någon sådär jätteffekt (150hp) blir inte försäkringen jättedyr heller. Antingen en sådan eller en nyare med M43, en Bmw med M40 rekommenderas inte direkt.