3988
Sök

Var inte rädd för att testa Portning!

1 581 Inlägg
6 oktober 2009
#21
Vad kostar en "snäll" portning då?
Ger väl inte så mkt på en turbobil men ändå:P

923 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#22
Fellow skrev:
Vad kostar en "snäll" portning då?
Ger väl inte så mkt på en turbobil men ändå:P
Vad portninge kostar varierar från portare till portare.
3000:- ska man få ganska mycket gjort för.
Eller så vänder man på det. När du lämnar toppen ber du dom att göra så mycket det går för angiven budget. Ex 2500:- Kom ihåg att ventilsätesjobbet är det viktigaste. Lägg krutet där först.
Men som tråden började.... Porta SJÄLV. Köp ventilsätesjobbet och fila gjutskägg och vassahörn själv.


Ger väl inte så mkt på en turbobil men ändå:P
Tvärt om!
En portning är dubbelt så viktig på en Turbo.
Om du med Turbo laddar ca 1,0bar så får man ungefär en fördubbling av effekten.
Om portningen ger 10hk extra på sugmotorn så får du alltså 20hk med den toppen som Turbo.
Mao... portning och Turbo hör verkligen ihop.

Ska man med ökat turbotryck få samma effektökning så blir värmeutvecklingen onödigt stor.

Mats

Ointresserad.
936 Inlägg
6 oktober 2009
#23
Mazdakillen skrev:
Snitch skrev:
Mazdakillen skrev:
Själv så tänker jag nog lämna in mina toppar.
Sånt här skulle jag inte ge mig på själv
Övning ger färdighet.

Faktiskt så är det inte så jättesvårt, kan ju inte direkt säga att jag har gjort några extrem portningar. Men lite har man grottat runt..
Men har det blivit bågon skillnad?
Sen så det är ju lixom två toppar jag har att prota, lite pinsamt om det blev helt fel å inte tala om dyyyyrt.
Nä jag funderar på lämna mina till Turbocenter för portning eller om jag ska nöja mig med att slipa om alla kammarna... ja alla 4 då:P
Är inte färdig ännu wink men skillnad ska det bli om jag gjort rätt..

Fan köp dig en gammal sleten volvo eller något, gärna turbo. Sen drar du till skroten och fixar dig några toppar. Sen är det bara att öva och prova.

Teabag appreciation club.

17 Inlägg
6 oktober 2009
#24
Jag har:
530 topp planad 3mm
H-kam
B230F Etanolkonverterad big_smile

Hur pass mycket sämmre är den oportade 530 jämfört med 405 toppen?

Är det någon som har provat att göra ett "jack" i insugskanalen för att skapa en virvel, och funkar det?

driftsättare
169 Inlägg
6 oktober 2009
#25
jag har provat och det verkar funka dock inga siffror på det tyvärr... var en gammal räv inom motorbyggandesom gav mig tipset kolvas vet vem det är wink...

och vad gäller skillnaden på 530 och 405 är det nästan som natt o dag hehe


Dr. Turbo
459 Inlägg
6 oktober 2009
#26
mats757 skrev:
Ger väl inte så mkt på en turbobil men ändå:P
Tvärt om!
En portning är dubbelt så viktig på en Turbo.
Om du med Turbo laddar ca 1,0bar så får man ungefär en fördubbling av effekten.
Om portningen ger 10hk extra på sugmotorn så får du alltså 20hk med den toppen som Turbo.
Mao... portning och Turbo hör verkligen ihop.

Ska man med ökat turbotryck få samma effektökning så blir värmeutvecklingen onödigt stor.

Mats
Jag som är insatt i turbos håller inte riktigt med här.
Det är både rätt och fel.

Om man bygger en turbo efter motorn så behöver man inte porta, faktum är att portar man då så blir det bara sämre.
Men skulle man först porta toppen och sen bygga en turbo efter de nya flödesvägarna så blir det rätt

Däremot så svarar en turbo oftast alltid(finns undantag) på att öppna upp avgasvägarna så det är halvt rätt att porta avgassidan med nuvarande turbo men det blir lite samma fel då eftersom man kan hamna i surge istället

Så mitt tips till turbotopps hemmaportare: porta upp avgas och snygga bara till insug och bygg sedan en turbo efter toppen(motorn)


17 Inlägg
6 oktober 2009
#27
jooeell skrev:
jag har provat och det verkar funka dock inga siffror på det tyvärr... var en gammal räv inom motorbyggandesom gav mig tipset kolvas vet vem det är wink...

och vad gäller skillnaden på 530 och 405 är det nästan som natt o dag hehe
Låter spännande, blev det någon märkbar skillnad och hur djupa jack har du gjort? Har du bild? smile

driftsättare
169 Inlägg
7 oktober 2009
#28
EQUIV skrev:
jooeell skrev:
jag har provat och det verkar funka dock inga siffror på det tyvärr... var en gammal räv inom motorbyggandesom gav mig tipset kolvas vet vem det är wink...

och vad gäller skillnaden på 530 och 405 är det nästan som natt o dag hehe
Låter spännande, blev det någon märkbar skillnad och hur djupa jack har du gjort? Har du bild? smile
jag portade ju lite också och sen sätesjobb med dubbla vinklar och slipade ventiler med dubbla vinklar, kg003 kam och planad 1,5mm ja den gick lika om inte lite bättre än en glt så kanske 130-140hk när den toppen kom på då utan extrakt eller nått sånt bara ditsatt på en orginal B230f så mer finns ju o hämta med extraktor grenrör och sånt...

gjorde tre jack i golvet på insugkanalen precis vid rundningen och sen med jämna mellanrum en bit ut sett från ventilen då inte så djupa kanske 0,5mm eller nått och nån mm brett



Sök