3521
Sök

Motortemp V40 -97

74 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Hallå,

Min V40 blir inte varmare än 69 grader nu i kylan, bruker ligga runt 76 grader annars. Får ingen riktig värme i kupen heller, hur varm ska den bli egentligen?

Skräddarn säger nej

1 758 Inlägg
8 januari 2010
Ska stå i instruktionsboken tror jag, men runt 90 grader är normalt på de flesta bilar!
När är termostaten senast bytt?

74 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Okej, ska kolla i den, aldrig av mig iaf tongue..

Skräddarn säger nej

74 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Kan det vara termostaten? och kan detta påverka bilen negativt på något annat sett?

Skräddarn säger nej

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2010
kan mycket väl vara termostaten. det negativa är att du får högre bränsleförbrukning

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
8 januari 2010
Trollmor skrev:
Hallå,

Min V40 blir inte varmare än 69 grader nu i kylan, bruker ligga runt 76 grader annars. Får ingen riktig värme i kupen heller, hur varm ska den bli egentligen?

76 är för lågt... Byt termostat omgående så slipper du slösa soppa och slita på motorn i onödan!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Montör
664 Inlägg
9 januari 2010
Brådhis skrev:
Trollmor skrev:
Hallå,

76 är för lågt... Byt termostat omgående så slipper du slösa soppa och slita på motorn i onödan!

//Brådhis

76 behöver inte nödvändigtvis vara för lågt, men javisst, på en originalmotor så är det väl det antar jag. Runt 82 hade jag satsat på.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
9 januari 2010
berthelsen skrev:
Brådhis skrev:
Trollmor skrev:
Hallå,

//Brådhis

76 behöver inte nödvändigtvis vara för lågt, men javisst, på en originalmotor så är det väl det antar jag. Runt 82 hade jag satsat på.

På en V40 är det iaf för lågt... Jag hade en V40 -98 förut med exakt samma problem och efter termostatbyte blev den varm fortare och tempen låg stadigt på 89 grader...

Har även haft samma problem på min 480... Samma sak där! Tempen ligger stadigt på 89 grader efter byte!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

295 Inlägg
9 januari 2010
min låg på MAX 73 grader innan jag bytte min termostat för ca 2 månader sen. nu lägger den sig exakt på 89 och stannar där!  jäkligt lätt att byta med, gjort på en 5öring

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

388 Inlägg
10 januari 2010
Tempen skall ligga mellan 88-92 grader på s/v40.

Sök