3711
Sök

Volvo 245 -86 "skakar" när man ska iväg på ettan

26 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#1
Jag har haft Volvosar som betett sig så tidigare. Min nuvarande har precis börjat med dessa dumheter.. Hemma i norrland skulle vi benämna det som att bilen "hurvas" när man startar från stillastående.. beror litegrann på hur man släpper kopplingen, dvs ibland märks det knappt alls och ibland skakar den till ganska ordentligt innan man kommit iväg ordentligt. Ber om ursäkt om frågan är ställd och besvarad en babiljard gånger redan.

Min fråga är vad som är slitet. (Lager? Knutkors? Koppling? Kardan?)

Motorn är en B230A och växellådan torde vara M47 (Femväxlad).

Miltal: 26000.

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

1 313 Inlägg
26 november 2009
#2
Känns det något i kopplingspedalen? händer det i dragläget?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

26 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#3
Volvofarfar skrev:
Känns det något i kopplingspedalen? händer det i dragläget?
Det känns ingenting i kopplingspedalen och uppstår precis i dragläget, ja.. när all denna vikt ska till att komma i rörelse. Ibland kan jag motverka det genom att jag gasar på lite extra och gubbkör med kopplingen, dvs slirar litegrann på den så att jag drar ut på igångsättandet.

Jag har haft körkort i 20+ år och KAN köra bil, så det är inte att jag är nära motorstopp eller något sådant. Det är heller inga som helst vibrationer eller konstigheter utöver just detta. Bilen ligger fint på vägen i alla hastigheter. (Ja, det är en 86'a så upp till 120 iallafall)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 november 2009
#4
Kommer det olja på lamellen får du ofta detta problem. Andra orsaker kan vara "värmd" lamell/ tryckplatta, Skevt svänghjul, Lagerras (glapp) på lilla lagret i svänghjulet som styr ingående axel på växellådan.
Annars är taskig lagring på stödlagret på kardanaxeln (gummihållaren) en billigare och simplare sak att kolla.
Edit; Kolla även växelådskudden.
Senast redigerat av hotrodder (26 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

26 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#5
hotrodder skrev:
Kommer det olja på lamellen får du ofta detta problem. Andra orsaker kan vara "vämd" lamell/ tryckplatta, Skevt svänghjul, Lagerras (glapp) på lilla lagret i svänghjulet som styr ingående axel på växellådan.
Annars är taskig lagring på stödlagret på kardanaxeln (gummihållaren) en billigare och simplare sak att kolla.
Edit; Kolla även växelådskudden.
Ok, ska kolla på det. Tack för snabba svar!

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

322 Inlägg
26 november 2009
#6
har lika på min de blir så när lamellen börja bli blank så studsar den mellan svänghjul o tryckplatta..
endra byt koppling eller lev me de=)

26 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#7
driftking199 skrev:
har lika på min de blir så när lamellen börja bli blank så studsar den mellan svänghjul o tryckplatta..
endra byt koppling eller lev me de=)
Väljer nog att leva med det tills vidare... köpte stötdämpare, rotor, fördelarlock å tändkablar idag.. man får inte skämma bort en sån gamling hur mycket som helst.. wink

(Förutsatt att det är kopplingen och inte något av de andra förslagen som ställer till det)
Senast redigerat av tilltugg (26 november 2009)

"With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels"

"Ijenkligen"
786 Inlägg
18 juni 2010
#8
Har du hittat felet? Jag har nämligen exakt samma problem på min 245:a hmm Har kollat lite snabbt på hardyskivan och knutkorsen men kunde inte känna några glapp.

Någon som har haft samma problem, eller har några bra tips?

Mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
18 juni 2010
#9
Hade så på min gamla golf de var dålig motorkuddar som orsakade de, värt o kolla kanske?

tjooolihoo

"Ijenkligen"
786 Inlägg
18 juni 2010
#10
Torger skrev:
Hade så på min gamla golf de var dålig motorkuddar som orsakade de, värt o kolla kanske?
Motorkuddarna har jag kollat, och dom såg bra ut hmm

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

1 562 Inlägg
18 juni 2010
#11
bussningarna i bakvagn kan nog vara slut då blir de brytning på kardanaxeln.

2 656 Inlägg
18 juni 2010
#12
tilltugg skrev:
Jag har haft Volvosar som betett sig så tidigare. Min nuvarande har precis börjat med dessa dumheter.. Hemma i norrland skulle vi benämna det som att bilen "hurvas" när man startar från stillastående.. beror litegrann på hur man släpper kopplingen, dvs ibland märks det knappt alls och ibland skakar den till ganska ordentligt innan man kommit iväg ordentligt. Ber om ursäkt om frågan är ställd och besvarad en babiljard gånger redan.

Min fråga är vad som är slitet. (Lager? Knutkors? Koppling? Kardan?)

Motorn är en B230A och växellådan torde vara M47 (Femväxlad).

Miltal: 26000.
på min förra bmw va de min hardyplatta som va kass vet dock inte om de sitter en sån på 245 men de borde de väl göra sitter mellan växellådan och kardanen


Montör
664 Inlägg
18 juni 2010
#13
Är bilen i fråga sänkt? Du kan få liknande problem om Volvosar sänks för mycket i bakänden. Då vinklas kardanen fel och man får vibrationer och jobbigt ljud när man kör iväg på ettan och även på 2an på lite mer kraftfulla bilar.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök