4238
Sök

SAAB 9000 2,3t topphastighet 200?

246 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hmm igår så tänkte jag se vad min bil gick för när det gäller topphastighet..

E22 mot kalmar efter lund en väldigt fin väg och en fin nerförsbacke..

Körde säkert 1-2 mil med gasen i botten men hastighetsmätaren gick inte över 200, inte ens när det var nerförsbacke... så kan det vara så att den är spärrad till 200 eller det är kanske något fel?

pappas ford focus 1,6 med 100hk toppar 200 och den är 100 % orginal! yikes så ganska besviken är man.. vill inte bli omkörd av honom iaf xD

60 Inlägg
5 augusti 2010
#2
den är spärrad vid 200

1 498 Inlägg
5 augusti 2010
#3
jojjekaa skrev:
den är spärrad vid 200

Not ingen spärr på saab.


60 Inlägg
5 augusti 2010
#4
ascona-tic skrev:
jojjekaa skrev:
den är spärrad vid 200

Not ingen spärr på saab.

säker på det?
Har varit med om precis samma på en saab 2,3T (200hk) gick bra men vid 200 va det plötsligt stopp, borde varit mkt mer att ge..

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 augusti 2010
#5
hur mycke varvar den i 200?

saabarna har vad jag vet, laddtrycksreducering vid 230....då går den ner på GLT och då blir det som en fartspärr.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 353 Inlägg
5 augusti 2010
#6
vad är det gjort med bilen? jag har haft mätarn ut o då åkte ja då fan inte på grundladd iaf..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 augusti 2010
#7
Crille88 skrev:
vad är det gjort med bilen? jag har haft mätarn ut o då åkte ja då fan inte på grundladd iaf..

med orginal bil? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

845 Inlägg
5 augusti 2010
#8
Min 9-3a med 2,0 motor är spärrad vid 270 km/h. Autobahn på semester 8). Saab har visst spärrar på deras bilar, iaf enligt BSR.


1 353 Inlägg
6 augusti 2010
#9
kwansa skrev:
Crille88 skrev:
vad är det gjort med bilen? jag har haft mätarn ut o då åkte ja då fan inte på grundladd iaf..

med orginal bil? roll

nej min e chippad


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 augusti 2010
#10
Crille88 skrev:
kwansa skrev:
Crille88 skrev:
vad är det gjort med bilen? jag har haft mätarn ut o då åkte ja då fan inte på grundladd iaf..

med orginal bil? roll

nej min e chippad

då tar dem bort laddtrycksreduceringen

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Montör
664 Inlägg
6 augusti 2010
#11
Elda skrev:
Jimpiz skrev:
Min 9-3a med 2,0 motor är spärrad vid 270 km/h. Autobahn på semester 8). Saab har visst spärrar på deras bilar, iaf enligt BSR.

inte på dom Riktiga saabarna.

'nough said.

Haha!

+1

Men tillbaka till topic. Jag har inte heller för mig att T5-bilarna har någon hastighetsspärr.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

155 Inlägg
6 augusti 2010
#12
Tog min gamla 9000CSE 2,3T (ftt) till 230 km/h. Vågade fan inte mer sen! Den var orginal.
Men har hört flera som tagit 200 hästaren till slutet av mätaren.

En teori är att eftersom din är en ltt så gör den nog inte mycket mer. Någon som testat hur fort en ltt går kanske kan yttra sig?


242 Inlägg
6 augusti 2010
#13
Jag var uppe i 220 med min a50 förra veckan, 180 på 3an. Är fan inga spärrar i den?


31 Inlägg
6 augusti 2010
#14
Fått upp min ford escort 1.8 -92 i 220, min sierra fick jag bara upp  180, tror det var en 89a automat dock smile

2 164 Inlägg
6 augusti 2010
#15
Som sagt finns de inga spärrar i saabarna.
Om den bara gör 200 skulle jag kolla upp turbon o lite annat så de är okej.
En 2,3ltt ska ju göra 220 i alla fall och en 2,3 ftt ca 230.
Så nått fel är de ju om den inte orkar över 200.

/F


246 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#16
ok yikes

Men jag hade den inne på multiremsbyte för typ 1 månad sen och då gick han igenom bilen, han kolla på turbon men han tyckte det såg bra ut.. :S

Alltså det gasar på rätt bra upp till 200, men sen vill den inte mer :S

1 534 Inlägg
8 augusti 2010
#17
Vet ej om det stämmer då

2,3T 200 bhp
Engine type: 4 cylinder turbo
Displacement: 2,290 dm3.
EEC rating: 147kW (200bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 323 Nm at 1800r/min; aut 294 Nm at 1800 r/min
Recommended fuel: 95 octane (min. 91).
Topspeed: 235 km/h 0 to 100km/h: 7,5 sec aut: 8,5 Overtaking (man.): 60 to 100km/h in fourth gear 6,6 sec. 80 to 120km/h in fifth gear 9,1 sec.


http://home.swipnet.se/danny/9000engines.htm


2 164 Inlägg
9 augusti 2010
#18
Iam2fast4U skrev:
Vet ej om det stämmer då

2,3T 200 bhp
Engine type: 4 cylinder turbo
Displacement: 2,290 dm3.
EEC rating: 147kW (200bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 323 Nm at 1800r/min; aut 294 Nm at 1800 r/min
Recommended fuel: 95 octane (min. 91).
Topspeed: 235 km/h 0 to 100km/h: 7,5 sec aut: 8,5 Overtaking (man.): 60 to 100km/h in fourth gear 6,6 sec. 80 to 120km/h in fifth gear 9,1 sec.


http://home.swipnet.se/danny/9000engines.htm

Stämmer väldigt bra skulle jag säga.

/F



Sök