2825
Sök

Chimsa Sachs tryckplatta Saab 9000 2,3T

394 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan alla glada! är såhär att jag ska chimsa min tryckplatta ( saab 9000 cs 2,3 1996 )
är en Sachs tryckplatta 240mm, är helt lost på detta då jag aldrig gjort det förut, undrar nu hur jag ska gå tillväga och var chimsar jag den? krävs det special verktyg?

ja... bomba på alla kunniga. smile

MVH Oskar

vem fan är maptun?

394 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#3
Slave_joe skrev:
varför schimsa?

denna koppling ihop med Sachs Race Engineering Tryckplatta + 4 -pcukad sinter lamell ska chimsas enligt Racestuff ( för perfekt funktion även vid mycket höga varvtal. )

den ska tydligen Chimsas med 0,4-0,5mm chims

vem fan är maptun?

12 Inlägg
30 augusti 2010
#4
Lägger du inte schimsen mellan tryckplatta å svänghjul?
Gjorde så på min Volvo 945 Turbo. Å de funkade kanon! Lite knöligt men efter ett tag så satt de på plats! smile

Von-Aron skrev:
Slave_joe skrev:
varför schimsa?

denna koppling ihop med Sachs Race Engineering Tryckplatta + 4 -pcukad sinter lamell ska chimsas enligt Racestuff ( för perfekt funktion även vid mycket höga varvtal. )

den ska tydligen Chimsas med 0,4-0,5mm chims


394 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#5
herr_larsson skrev:
Lägger du inte schimsen mellan tryckplatta å svänghjul?
Gjorde så på min Volvo 945 Turbo. Å de funkade kanon! Lite knöligt men efter ett tag så satt de på plats! smile

Von-Aron skrev:
Slave_joe skrev:
varför schimsa?

denna koppling ihop med Sachs Race Engineering Tryckplatta + 4 -pcukad sinter lamell ska chimsas enligt Racestuff ( för perfekt funktion även vid mycket höga varvtal. )

den ska tydligen Chimsas med 0,4-0,5mm chims


hur mäter jag ut vart jag ska chimsa då? lite illa att gissa sig fram smile

vem fan är maptun?

12 Inlägg
30 augusti 2010
#6
På min så skulle de bara läggas vid skruvarna så ja fick mer avstånd mellan tryckplatta å svänghjul. Vet inte om de är samma som du menar men tycker de låter som de iallafall. smile

Von-Aron skrev:
herr_larsson skrev:
Lägger du inte schimsen mellan tryckplatta å svänghjul?
Gjorde så på min Volvo 945 Turbo. Å de funkade kanon! Lite knöligt men efter ett tag så satt de på plats! smile

Von-Aron skrev:

denna koppling ihop med Sachs Race Engineering Tryckplatta + 4 -pcukad sinter lamell ska chimsas enligt Racestuff ( för perfekt funktion även vid mycket höga varvtal. )

den ska tydligen Chimsas med 0,4-0,5mm chims


hur mäter jag ut vart jag ska chimsa då? lite illa att gissa sig fram smile


394 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#7
Okej, ja då är det ju ganska enkelt. men förstår inte varför, när dom beskriver "perfekt funktion även på höga varvtal" spec 3+ kopplingar chimsas ej

vem fan är maptun?

7 277 Inlägg
30 augusti 2010
#8
Varför inte ringa till dom som sålde det och fråga? wink


12 Inlägg
30 augusti 2010
#9
De är ju de smidigaste! Hehe wink

Brains skrev:
Varför inte ringa till dom som sålde det och fråga? wink


saab nörd
309 Inlägg
30 augusti 2010
#10
anledningen till att dom villatt du ska göra det är väldigt enkel. det är ett knep som funigts väldigt länge.  har du en bil med lagom mycket effekt och den börjar  efter tag att slira när laddtrycket kommer  så kan man lägga vanliga skruvbrickor  mellan svänghjul och tryckplatta på bultarna och på så sätt kan man köra ett tag till. samma sak gäller din koppling, det är en säkerhet för dom att om du  lägger  dom chimsen imellan så blir den det där lilla  extra hård och dom vet att du inte  kommer  att klaga på att den slirar efter ett tag. men eftersom du inte  har den super överdrivna efekten i din bil kan du  rent ut sagt ge blanka fan i att sätta dit dom  och bara monterna din koppling som man brukar göra smile mvh

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...

751 Inlägg
30 augusti 2010
#11
Ta kontakt med Racestuff och hör vad dem säger. Lika bra att göra det ordentligt från början, spar på koppling och låda. Lycka till!

394 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#12
har pratat med Ronny O och fått vettigt svar, lägger upp det hät så folk som har samma fråga som ja kan ta lärdom.

"ha M8 chimsbrickor som är 0,5mm tjocka
Du stoppar dom bara på skruvarna du drar fast tryckplattan med, men mellan svänghjul och tryckplatta. Detta gör att tryckplattan kommer 0,5mm längre ut."

vem fan är maptun?

saab nörd
309 Inlägg
30 augusti 2010
#13
Von-Aron skrev:
har pratat med Ronny O och fått vettigt svar, lägger upp det hät så folk som har samma fråga som ja kan ta lärdom.

"ha M8 chimsbrickor som är 0,5mm tjocka
Du stoppar dom bara på skruvarna du drar fast tryckplattan med, men mellan svänghjul och tryckplatta. Detta gör att tryckplattan kommer 0,5mm längre ut."

vilket  ger resultatet  i att  kopplingen blir hårdare och slirar inte lika lätt

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...

5 710 Inlägg
31 augusti 2010
#14
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:
har pratat med Ronny O och fått vettigt svar, lägger upp det hät så folk som har samma fråga som ja kan ta lärdom.

"ha M8 chimsbrickor som är 0,5mm tjocka
Du stoppar dom bara på skruvarna du drar fast tryckplattan med, men mellan svänghjul och tryckplatta. Detta gör att tryckplattan kommer 0,5mm längre ut."

vilket  ger resultatet  i att  kopplingen blir hårdare och slirar inte lika lätt

Eller helt tvärt om......
Tänk igen;)

Anledningen att man gör detta på "600 plattan" är att slaglängden i slavcylindern helt enkelt inte räcker till och att kopplingen inte vill koppla ur på höga varv.
Märks om man trycker ner kopplingen och varvar upp motorn till 6000rpm>.

Vill man kan man läsa monstertråden i ämnet här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … opplar+600

MVH Jonas
..............

394 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#15
jonTe skrev:
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:
har pratat med Ronny O och fått vettigt svar, lägger upp det hät så folk som har samma fråga som ja kan ta lärdom.

"ha M8 chimsbrickor som är 0,5mm tjocka
Du stoppar dom bara på skruvarna du drar fast tryckplattan med, men mellan svänghjul och tryckplatta. Detta gör att tryckplattan kommer 0,5mm längre ut."

vilket  ger resultatet  i att  kopplingen blir hårdare och slirar inte lika lätt

Eller helt tvärt om......
Tänk igen;)

Anledningen att man gör detta på "600 plattan" är att slaglängden i slavcylindern helt enkelt inte räcker till och att kopplingen inte vill koppla ur på höga varv.
Märks om man trycker ner kopplingen och varvar upp motorn till 6000rpm>.

Vill man kan man läsa monstertråden i ämnet här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … opplar+600

Tackar! ja som sagt, det som var inom citat tecken skrev ronny o.

Mvh O

vem fan är maptun?

saab nörd
309 Inlägg
31 augusti 2010
#16
jonTe skrev:
brokensunday skrev:
Von-Aron skrev:
har pratat med Ronny O och fått vettigt svar, lägger upp det hät så folk som har samma fråga som ja kan ta lärdom.

"ha M8 chimsbrickor som är 0,5mm tjocka
Du stoppar dom bara på skruvarna du drar fast tryckplattan med, men mellan svänghjul och tryckplatta. Detta gör att tryckplattan kommer 0,5mm längre ut."

vilket  ger resultatet  i att  kopplingen blir hårdare och slirar inte lika lätt

Eller helt tvärt om......
Tänk igen;)

Anledningen att man gör detta på "600 plattan" är att slaglängden i slavcylindern helt enkelt inte räcker till och att kopplingen inte vill koppla ur på höga varv.
Märks om man trycker ner kopplingen och varvar upp motorn till 6000rpm>.

Vill man kan man läsa monstertråden i ämnet här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … opplar+600

sorry skrev  fel menade rätt smile

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...


Sök