Jag skulle ju inte totalt avfärda tomgångsmotorn eller luftmassemätaren?
Har ni kollat ev. felkoder?
Testa gör kontrolltest 3:
-Slå till tändningen, soppapumparna ska gå i ca 3 sekunder
-Anslut väljarkabeln till uttag 2 i diagnosuttaget
-Tryck in knappen 3 ggr, ca 2 sekunder per knapptryckning
- Nu börjar följande enheter att arbeta i samma frekvens som dioden på diagnosuttaget
1. Spridarna
2. Tomgångsmotorn
3. Magnetventil för kolfilter ( endast b234f )
4. Kallstartventil ( finns inte på alla b230f- )
cykeln upprepas tills man slår av tändningen
Inget resultat så kan ni kontrollmäta lite:
Innan ni kopplar bort kontaktstycke på datorenheten så måste den vara spänningslös, jag brukar lyfta av jorden på batteriet.
Skruva loss den lilla skruven på kåpan och dra av kåpan åt samma riktning som skruven skruvas ut. Under sitter det lila/ rosa plast"kammar" på var sida av kontakten, ta ur dessa. Var försiktig med gummipackningen, plocka bort den om den är ivägen/ riskerar att bli skadad.
Hålen som blir frigjorda är markerade med nummer. För att göra mätningar så för man in kontakter i hålen som nu är frigjorda. Mät inte i kontakterna på kontaktstycket, de kan skadas.
lmm:en:
Anslut ohmmätare mellan anslutning 6 och 7. Mätaren ska visa 2,5-4 ohm vif felfri lmm
Tempgivare:
Anslut ohmmätare mellan stomme ( jord ) och anslutning 13. Mätaren visar då beroende på temperaturen ( -10C ca 9000ohm, +20C ca 2400ohm, +80C ca 300ohm ).
Spridare:
Mät mellan uttag 18 och 9. Resistansen ska vara ca 4 ohm. Vid högre är en eller flera spridare trasiga.
montera ihop i omvänd ordning och glöm inte gummipackningen. Glöm inte - ingen spänning vid borttagning/ anslutning av kontaktstycket.
Finns ett till gäng tester som man kan göra men de här var lite basic man kan börja med.