4838
Sök

Volvo s40 t4 98 Går fett, Hjälp med felsökning

1 101 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#21
volvo_r-optik skrev:
tro det eller ej, men min tomgångsmotor på min 850 gjorde så jag inte kunde ladda på ordentligt. den bluddrade och dog ibland. drog ur kontakten till tomgånsmotorn och den gick felfritt! testa montera tillbaka original luftfiltret och se om det blir någon skillnad också. och köp nya stift för bövelen! låter ju som den bluddrar för den inte tänder ordentligt. r

Ska prova det där med tomgångsmotorn men alltså på atech körde ju dator kopplad till OBD-uttaget som visar live-värden när vi körde å det dom konstatera var att den fick ca 20% för mycket bränsle,
Dåliga tändstift borde inte orsaka att bilen Helt plötsligt får så mycket mer soppa:/

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

224 Inlägg
10 september 2010
#22
larre_87 skrev:
tändstift rotor fördelare!

tongue tongue tongue tongue big_smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Montör
664 Inlägg
10 september 2010
#23
Woojen skrev:
volvo_r-optik skrev:
tro det eller ej, men min tomgångsmotor på min 850 gjorde så jag inte kunde ladda på ordentligt. den bluddrade och dog ibland. drog ur kontakten till tomgånsmotorn och den gick felfritt! testa montera tillbaka original luftfiltret och se om det blir någon skillnad också. och köp nya stift för bövelen! låter ju som den bluddrar för den inte tänder ordentligt. r

Ska prova det där med tomgångsmotorn men alltså på atech körde ju dator kopplad till OBD-uttaget som visar live-värden när vi körde å det dom konstatera var att den fick ca 20% för mycket bränsle,
Dåliga tändstift borde inte orsaka att bilen Helt plötsligt får så mycket mer soppa:/

Frågan är fan om inte det är tomgångsmotorn som skulle kunna göra sådär. Om tomgångsmotorn är tät eller kanske för mycket öppen, så att bilen matar på med fel mängd bränsle?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

167 Inlägg
10 september 2010
#24
berthelsen skrev:
Woojen skrev:
volvo_r-optik skrev:
tro det eller ej, men min tomgångsmotor på min 850 gjorde så jag inte kunde ladda på ordentligt. den bluddrade och dog ibland. drog ur kontakten till tomgånsmotorn och den gick felfritt! testa montera tillbaka original luftfiltret och se om det blir någon skillnad också. och köp nya stift för bövelen! låter ju som den bluddrar för den inte tänder ordentligt. r

Ska prova det där med tomgångsmotorn men alltså på atech körde ju dator kopplad till OBD-uttaget som visar live-värden när vi körde å det dom konstatera var att den fick ca 20% för mycket bränsle,
Dåliga tändstift borde inte orsaka att bilen Helt plötsligt får så mycket mer soppa:/

Frågan är fan om inte det är tomgångsmotorn som skulle kunna göra sådär. Om tomgångsmotorn är tät eller kanske för mycket öppen, så att bilen matar på med fel mängd bränsle?

Nu har jag ingen erfarenhet av volvo men är de inte på tomgång när spjälet är stängt som de spelar roll om tomgångsmotrn fungerar eller inte? eller tar den luft från luftfiltret på nått sätt. för på dom bilar jag skruvat med så tar ju den bara luft från andra sidan spjället men fortfarande trycksidan av turbon? så de skall ju inte spela någon roll om tomgångsmotorn är öppen när laddet kommer de är bara att luften går där igenom i stället för spjället.

ELLER har s40 nått så att lmm sitter där emellan? för isf kan de ju helt klart vara den som strular.


Montör
664 Inlägg
11 september 2010
#25
krakis skrev:
berthelsen skrev:
Woojen skrev:

Ska prova det där med tomgångsmotorn men alltså på atech körde ju dator kopplad till OBD-uttaget som visar live-värden när vi körde å det dom konstatera var att den fick ca 20% för mycket bränsle,
Dåliga tändstift borde inte orsaka att bilen Helt plötsligt får så mycket mer soppa:/

Frågan är fan om inte det är tomgångsmotorn som skulle kunna göra sådär. Om tomgångsmotorn är tät eller kanske för mycket öppen, så att bilen matar på med fel mängd bränsle?

Nu har jag ingen erfarenhet av volvo men är de inte på tomgång när spjälet är stängt som de spelar roll om tomgångsmotrn fungerar eller inte? eller tar den luft från luftfiltret på nått sätt. för på dom bilar jag skruvat med så tar ju den bara luft från andra sidan spjället men fortfarande trycksidan av turbon? så de skall ju inte spela någon roll om tomgångsmotorn är öppen när laddet kommer de är bara att luften går där igenom i stället för spjället.

ELLER har s40 nått så att lmm sitter där emellan? för isf kan de ju helt klart vara den som strular.

Hmm, ja. Där har du en poäng, jag tänkte lite baklänges där. Har nog inte hjärnan med mig riktigt ikväll. Men fortfarande Robin, testa att dra ur sladden till den och se om det blir bättre eller sämre. Ta även loss tomgångsmotorn och smörj den osv.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

104 Inlägg
14 september 2010
#26
Tjena Robin!

Vi har funderat lite mer på din bil och vad det kan vara... testa att kolla alla dina jordpunkter, och smörja upp dessa ordentligt.

Funderar hela tiden på vad det kan vara med din bil....

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

1 101 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#27
Tjena rocko jo min bil verkar leva efter sina egna vilkor tongue Men ska i varje fall prova med att bygga om alla tryckrör för dom är ju inte 100% fina å rätt gjorda.

Misstänker att de kan ha med tryckröret som går ner till turbon då de "flyttar" sig hela tiden å den går olika beroende på vilket läge man sätter tryckröret it, för de händer ju att bilen går som den ska ibland å sen tar de 1 minut så plöddrar den igen

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

167 Inlägg
14 september 2010
#28
Woojen skrev:
Tjena rocko jo min bil verkar leva efter sina egna vilkor tongue Men ska i varje fall prova med att bygga om alla tryckrör för dom är ju inte 100% fina å rätt gjorda.

Misstänker att de kan ha med tryckröret som går ner till turbon då de "flyttar" sig hela tiden å den går olika beroende på vilket läge man sätter tryckröret it, för de händer ju att bilen går som den ska ibland å sen tar de 1 minut så plöddrar den igen

Ja de behövs inte stor läcka för att de skall bli fel.


104 Inlägg
14 september 2010
#29
Woojen skrev:
Tjena rocko jo min bil verkar leva efter sina egna vilkor tongue Men ska i varje fall prova med att bygga om alla tryckrör för dom är ju inte 100% fina å rätt gjorda.

Misstänker att de kan ha med tryckröret som går ner till turbon då de "flyttar" sig hela tiden å den går olika beroende på vilket läge man sätter tryckröret it, för de händer ju att bilen går som den ska ibland å sen tar de 1 minut så plöddrar den igen

Testa att byta slang där, det kan va så att den suger ihop sig....

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 september 2010
#30
EMS 2000 ?

Styrenhet som lever jävel ?

Mvh


1 101 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#31
Uppdate!: Fått gjort om alla tryckrör å fått tätt på allt! Så blöddrandet har försvunnit men nu får jag fan inget ladd :o

Laddar 0,9 på 1,2,3 och 1,1 på 4,5 spelar ingen roll hur mycket jag pyser bilen vad kan detta nu bero på sad
Gahh blir galen

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Arg Snickare
875 Inlägg
15 september 2010
#32
vad brukar den ladda då?  är laddet stabilt då? testat styrt upp det med wastegaten?

1 101 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#33
Normalt laddar jag 1,5-1,6 sen peak på 1,7 på 4an å 5an

Laddet är stabilt, väldigt stabilt faktiskt, och nej jag har inte provat styra upp de med wastegaten, kanske ngt jag borde prova
Senast redigerat av Woojen (15 september 2010)

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 september 2010
#34
lite roligt å höra att du bytt tryckrör å nu verkar den gå rent även om den inte laddar så mycke som den borde... lite skumt att inte atech kunde konstatera de.


1 101 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#35
alltså tro mig min bil är av egen sort... tongue det betér sig sjukt skumt :o

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Arg Snickare
875 Inlägg
16 september 2010
#36
måndagsexemplar från atech?

Montör
664 Inlägg
16 september 2010
#37
Arenwik skrev:
Rokosa skrev:
Väldigt märkligt att det är Atechs "fel" så fort de e nått...

Det är väl ingen som direkt sagt. Men eftersom dom byggt motorn och provtryckt ett läckande system utan att hitta ett läckage så börjar man ju undra roll







Det där med tappat laddtryck utan felaktiv gång låter ju som sagt som Wastegate bekymmer.

Instämmer. Pilla lite med WGn Robin!

EDIT: Förövrigt: gött som fan att blöddrandet är löst nu i alla fall!
Senast redigerat av berthelsen (16 september 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök