4070
Sök

Volvo s40 2.0t fas2-02, Någonting med koppling samt dämp höger bak(tror jag). Tacksam fär svar!

4 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Hej alla glada!
Jo det är så att jag var iväg och köpte en Volvo s40 2.0t fas2-02a som gått 16.000 mil häromveckan, och har stött på lite miss ljud, undrar om nån kunnig kanske har ett svar:)

Missljud 1: Kommer när jag precis trampat ner kopplingspedalen, då klickar/kluckar det till alltid 2 snabba gånger innan jag lägger i växel, mest märker man det mellan 1-2an jag kan ta det hur lungt som helst på kopplingen men låter endå! Sen dunkar det rätt rejält när jag lägger i växel också :S sad. men annars går motor/låda bra! Nån som har nån gissning om detta?

Missljud 2: Kom när jag åkte 4 pers i bilen, körde inte alls snabbt tvärtom, svängde vänster i en kurva, var en liten nedgång i asfalten, då lät det högt från höger bak skrapande/dunkande, typ som att nånting tog i hjulhuset, tänkte direkt på dämpen då. Saken är den att killen jag köpt den av hade nyss bytt fjädrar runt om(original) plus att bilen är ganska hög i bak så tycker inte det vore vara något problem att åka 4 i bilen därav oron, hänger ingenting så jag mätt från mark till skärmkant. Ljudet har hörts 2 andra gånger när jag åkt 5 varav 2, och då ingen alls hårdkörning. tycker nämligen att det vore konstigt att det tog i, nån kanske har ett svar på detta? ljudet uppstod helt plötsligt. endast från högerbak.

Sen tycker jag också att bilen dra lite mycket, ville bara jämföra om nån har en likadan, helt org i motor, den drar cirka 0.95 blandad körning, och då ligger jag och tar det lungt?!

Tack på förhand!

1 043 Inlägg
19 oktober 2010
1 har du kollat höger övre motorfäste, vanligt fel.
2 Vilken dim är det på däcken och är det samma på alla hjulen?

4 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
1 Ska jag kolla! smile
2 Det är samma på alla 225/35.

Sök