UPPDATERING MED GAMMAL & NY INFO:
Hösten 2006 var vi nere i Überland för att hämta den Svarta Subaru Impreza STI
som då var tänkt som en rolig bus/banbil, ett projekt som ganska snabbt spårade
ur totalt för att sedan somna in i samma takt pga en mängd olika omständigheter -
ett projekt som vi nu dom närmaste 8!! veckorna skall ruska liv i å det grövsta med
uppdateringar i stort sett dagligen!!
Direkt när bilen kom till Stockholm så körde vi ut den till Fürstenhoff motor för en
total demontering vilket då kändes rätt, men som idag med tanke på hur stort ett
projekt likt detta faktiskt är - avundas alla på detta forum och andra som gör det
samma som vi och dessutom då gör det med ett leende på läpparna!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856776_6f4fgw.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856777_ps097d.jpg](/images/image_loading.gif)
När bilen sen var helt rensad på allt vad inredning heter, motor samt tak så började
jakten på ngn som kunde bygga en seriös skyddsbur model WRC och valet föll ganska
snabbt på POPPO och hans KBT SAFETY som tillverkar skyddsburar som man kan lita
på till 100%, men tyvärr så hade han inte tid själv att montera in skyddsburen varför
bilen tillsammans med skyddsburen skeppades till Mr Graham i England - en herre som
gjorde underverk med monteringen av buren!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856778_tq49o2.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856779_opm8se.jpg](/images/image_loading.gif)
(Nu så här i efterhand så skulle jag inte behövt skicka iväg den till England för burbygge
då Poppo garanterat hade hunnit med att både instalera den 1, 2 eller varför inte ett 15-tal
gånger med den takt som detta bygge hållt på!! )
Nästa steg i bygget var att införskaffa sig en riktigt välbyggd motor som inte bara hade ett
antal ponny hästar, utan ett antal hästar som kunde prestera och då varv efter varv varför
vi kontaktade TONY RIGOLI PERFORMANCE i Australien som hade ett rykte om sig att bygga
gedigna motorer till både stripp och bana!!
Vi kom snabbt fram till vad som kunde vara lämpligt till det mål som växt fram med att fara
fram på Nürburgring, en motor som dom under en perriod av 6 månader knåpade ihop för
att sen testköra den i deras egna bil innan den skeppades över till Svedala och Stockholm!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856780_rwtryf.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856780_rwtryf.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856781_rqxlyg.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856782_f5infh.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856783_2qh19l.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856784_ucs5vb.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856785_2ly1nl.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856786_t18iac.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856787_diuuga.jpg](/images/image_loading.gif)
När vi provmonterat motorn i vårt chassi så ville vi inte chansa på något sätt med hur
det verkligen stog till med allting varför vi genast tog kontakt med en av Sveriges mest
nogranna & seriösa tuners MOTORTJÄNST KENNETH ANDERSSON i Orminge som fick vårt
fulla förtroende att göra lite som han ville för att få mer körbarhet & knuff i motorn - och det
var nog det bästa vi gjort sedan detta projekt startades då han inte bara fann ett par
svagheter som han genast rättade till, han bytte ut diverse pryttlar, mappade den på
V-power och vipps så fick han till en motor som gick klockrent i från botten till toppen
på 8000rpm med 625hk/711NM som slutresultat med endast 1.7bars laddtryck!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856788_wbv4up.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856789_c2zpgu.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856790_6cprsi.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856791_31z8np.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856795_spucc1.jpg](/images/image_loading.gif)
(LÄNK TILL TESTKÖRNINGEN AV MOTORN HOS MOTORTJÄNST KENNETH ANDERSSON)
http://www.garaget.org/video/2pe30bdx6eo9
Bromsar, och vilka bromsar sen som MOVIT i Tyskland ordnade fram - 370mm
skivor runt om med deras största 6-kolvsok fram, 4-kolvare bak!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856796_62t54t.jpg](/images/image_loading.gif)
(Bromsar som nu i efterhand tyvärr kommer att bytas ut mot klart lättare,
men minst lika effektiva)
Fjädring var lätt att ta sikte på då AST-SUSPENSION har enorm erfarenhet av Subaru,
bankörning och då inte minst Nürburgring som dom testat och tävlat med just Subaru
under dom senaste åren vilket innebär att vi kommer att få mycket gratis i form av
inställningar mm - eller vad sägs om 2 raka segrar i den supertuffa Engelska "TIME ATTACK"
serien i pro-class!! (Dessa har vi själva nu provkört på Nürburgring gentemot 2 andra märken inkl
ett Svenskt dito och funnit att detta är klart överlägset!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
INBLANDADE FÖRETAG:
-SUBARU
-MOTORTJÄNST KENNETH ANDERSSON
-MH-GTR
-RECARO
-AST-SUSPENSION
-VOLTEX
-KBT SAFETY
-WHITELINE
-PERRIN
-MOVIT
-MODENA ENGINEERING
-FÜRSTENHOFF MOTOR
-TORQLINE
-RALLYTECH
-AIM
-NBM HYDRAULIC
-SELLHOLM
-RALLYSHOP
-PBZ
-DUNLOP
TEKNISKA DATA:
EFFEKT/VRIDMOMENT:
-625hk /711Nm på V-power.
VÄXELLÅDA/DRIVLINA:
-MODENA 6-speed full sekventiell.
-TORQLINE kolfiber kardan.
MOTOR/ENGINE:
-TRP closed deck EJ25 block.
-EJ25 steel crank nitrited and cryogenically treated.
-Mahle racing forged pistons.
-TRP billet conrods.
-TRP cams - 263.2' at checking height of 0.25mm and 240.2' at
checking height of 1.25mm and 0.41907. lift.
-Hardened race bearings. (conrod and main bearings)
-Upgraded internal oiling syste m.
-Steel head gaskets.
-TRP 14mm head studs.
-Ported cylinder heads.
-Nitrited stainless steel valves.
-Heavy duty double valve springs.
-Titanium retainers-
-One piece sti buckets. (shimless)
-TRP billet race spec cams.
-JUN adjustable cam gears.
-High performance (Kevlar based) timing belt.
-MBE ecu med launch & "älgjakt".
-Bosch coils and custom 8mm leads.
-Fuel system which includes 2 bosch pump (800hp), surge tank, edelbrock rising rate fuel regulator, inline fuel filter, billet fuel rails (1000cc injectors), all braided lines with screw on alloy (speedflow) fittings.
-Custom fabricated front mount intercooler.
-Dry sump setup, includes 3 stage external oil pump, modified sump, remote oil filter mounting, oil cooler, oil tank, mounting brackets, billet front pulley and all braided lines and alloy
fittings. (speedflow)
-Aluminium radiator.
-Modified intake manifold with larger plenum chamber (same as race car) and 3" throttle body.
-HKS 4-1 headers.
-Turbonetics T66 ballbearing turbo. (ceramic coated turbine housing)
-Tial 45mm external wastegate.
-Custom up and down pipe. (ceramic coated)
-Braided oil and water lines with alloy fittings.
-Braided lines and fittings for wastegate.
-Air filter pipe and air filter.
-Breather canister and braided lines with alloy fittings.
KOPPLING:
-3800lbs carbotic plate 4 button solid center clutch.
HÖGSTA HASTIGHET:
314km/h vid 8000rpm. (maxvarv 8500rpm)
CHASSI:
-AST SUSPENSION 3 WAYS RACING SUSPENSION.
-AST SUSPENSION AIR JACKS.
-SELLHOLM styrväxel.
-WHITEKINE adjustable rear & front roll bar.
-WHITELINE anti-lift kit.
-CUSCO fjäderbensstag fram & bak.
-WHITELINE nylon bussningar runt om.
-PERRIN cross lock subframe brace.
-WRC hubbar.
-SPECIAL bak/framvagnsbryggor mm.
FÄLGAR:
-AST med centralmutter.
DÄCK:
-DUNLOP Direzza 265/35-18" & 285/20-18".
BROMSAR:
-(allt 1) Movit 6-kolvs fram, 4-kolvs bak.
-(allt 1) Movit 370mm skivor runt om.
-(allt 2) Porsche gula 6-kolvs fram, gula 4-kolvs bak.
-(allt 2) Porsche keramiska 355mm/35mm bromsskivor runt om.
INTERIÖR:
-full WRC skyddsbur monterad av Gordon Vincent, fd Ford motorsport.
-RECARO race stolar förberedd för HANS.
-6 punkts bälten.
-Flockad instrumentbräda med diverse kolfiber.
-AIM instrumentering.
-Strömbrytare för batteri, bränslepump mm.
-Mocca ratt.
-Dörrsidor i kolfiber.
-Hatthylla i kolfiber.
-Brandvägg i kolfiber.
-MH-GTR pedalställ.
-STI bromsvåg.
-STI hydraulisk handbroms.
-2 x brandsläckaresystem.
-Solfilm.
Vi kommer vi att ha fast monterade kameror/inspelnings enheter både insidan/utsidan av bilen vilket altid är kul efter en dag på banan eller favorit vägen.
EXTERIÖR:
-Kolfiber dörrar vilket minskar bilens vikt sjukt mycket.
-VOLTEX handbyggt wide body-kit.
-VOLTEX huv.
-VOLTEX kolfiber bagagelucka.
-VOLTEX 180cm kolfiber vinge bagagelucka.
-Kolfiber difuser bak.
-VOLTEX kolfiber frontsplitter.
-Plant undergolv.
-Plastrutor rutor. (5st + Spec-C fram)
FÄRG:
-Jet black.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Såååååååååå - hur fasiken går man vidare nu då??
Först och främst så är jag faktiskt skitaglad över att det tagit en sådan här tid
att få klar denna skapelse - varför?? Om det inte tagit denna tid så hade
vi aldrig fått tag på dom saker mm som vi nu fått tag på varför bilen skulle ha
blitt klart långsammare på alla sätt mot vad den kommer att bli!!
Vi har nu lyckats att få tag på sjukt mycket mer avancerade chassidetaljer från
företag som säljer dem över disk samt genom företag som erbjudit sig att ta
fram saker allt efter som bygget utvecklats sig!!
Vi har tex hoppat av SEIBON's leksaksprodukter då dom lämpar sig mer för
styling snarare än för prestanda, vi har efter sjukt många månader av telefonsamtal
(frågan om det var ngr samtal egentligen med tanke på hur dåliga Japaner kan vara
på Engelska ) och e-mails med VOLTEX för att få tillgång till deras extrema
wide body-kit som troligen är det enda som är korrekt vindtunneltestat och
som gjorde succe i den Amerikanska "TIME ATTACK" serien med att vara klart snabbast
i PRO klassen - sen att det kitet dessutom är handbyggt i endast 2 exemplar gör ju inte
det hela sämre!!
Listan kan göras lång, mycket lång rörande hur många ändringar som faktiskt gjorts
sen starten men det får tiden utvisa!!
Så nu till vad som beställts och som väntas in dom närmaste dagarna/veckorna:
VOLTEX - det som kommer att skilja vår bil kontra den som visas på bilderna
nedan (det enda exemplaret i världen tills vår är klar) är att vår bil kommer att
vara helt svart, andra fälgar samt INTE ha avgasröret baktill (vårt kommer ut på
sidan om allt går som det ska) samt att vi sitter på rätt sida i bilen!!
Leverans i början av mars!!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856797_0n5gwc.jpg](/images/image_loading.gif)
EDIT: BILDEN FÖR LITEN FÖR ATT LADDAS UPP!!
http://rejsa.nu/im/_garaget/1644_2010-02-08-voltex2.jpg
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856798_543wd6.jpg](/images/image_loading.gif)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856799_78igr2.jpg](/images/image_loading.gif)
RALLYTECH - kolfiberdetaljer som normalt sitter monterade i rallybilar worldwide.
EDIT: BILDEN FÖR LITEN FÖR ATT LADDAS UPP!!
http://rejsa.nu/im/_garaget/1644_2010-0 … ytech1.jpg
BACKSPEGLAR
EDIT: BILDEN FÖR LITEN FÖR ATT LADDAS UPP!!
http://rejsa.nu/im/_garaget/1644_2010-0 … ytech2.jpg
INSTEGSSKYDD BUR
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856800_xtnhqa.jpg](/images/image_loading.gif)
BRANDVÄGG/GOLV
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856801_aql8z9.jpg](/images/image_loading.gif)
HATTHYLLA
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856802_4up6h5.jpg](/images/image_loading.gif)
DÖRRPANELER
C RACING - kolfiberdetaljer som normalt sitter monterade i rallybilar worldwide.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856803_evahlw.jpg](/images/image_loading.gif)
AIRBAG LUCKA
EDIT: BILDEN FÖR LITEN FÖR ATT LADDAS UPP!!
http://rejsa.nu/im/_garaget/1644_2010-0 … yshop2.jpg
MITTKONSOLLEN
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856804_ry5amv.jpg](/images/image_loading.gif)
INSTRUMENTERINGS DUMMY
AMS performance -
KOLFIBERTAK
*pust* *pust*
På återseende inom kort med bilder på förberedelser inför blästring & lackering av karossen mm!!
Patrik
Swedish Racing Group AB
PS!
Va fasiken har hänt här tro..... ;0)
DS!
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/48982/856806_ig4wst.jpg](/images/image_loading.gif)
2010 - året där vi siktar på Nürburgring, Gotland, Mantorp samt Superstage!! ;0)
SwedishRacingGroup en av mycket på återförsäljare av DUNLOP DIREZZA 3 i Sverige 2010!!