3497
Sök

SAAB 900 2.0T - 95 problem: Startar bara kall och dör efter ca 10min!

Svets inriktad
158 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#1
När bilen är kall så går den igång men den är lite svår startad. Men sen går den i ca 10min på tomgång sen dör den helt plötsligt? :S
Sen när jag ska försöka starta den igen så går den inte igång, när den har blivit varm.

På instrumentet lyser följande lampor/symboler: Triangel! symbolen och check Engine.
Varvtalet ligger stabilt på 1100 under hela den tiden bilen är igång.
Tempmätaren hinner lagom komma till hälften på mätaren!

Så vad kan det vara för fel på bilen? Kan det vara tändkassetten som blir varm elr vad kan det vara? :S Skulle vara tacksam för hjälp smile MVH Jonas
Senast redigerat av Barra91 (13 september 2010)


Svets inriktad
158 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#2
Ingen som har någon teori eller ide om vad det kan vara för fel på bilen??


Montör
664 Inlägg
13 september 2010
#3
Du känner ingen som har en bil med B204L-motor eller? Isåfall kanske du skulle kunna få testa med den personens tändkasett och andra småsaker, en grej i taget? Och se om någonting hjälper.

Kan inte så mycket som Saab än tyvärr så jag kan nog inte hjälpa Saab-specifikt, men generella tips är ju att kolla efter brustna/dåliga kablar, spruckna slangar och sådär.

Kanske kan vara bra att byta lite temperatursensorer och sådär med?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 september 2010
#4
Om check engine lampan lyser kan du ju lika bra dra iväg bilen på felsökning, så får du svar på vad som är fel!


Montör
664 Inlägg
13 september 2010
#5
_DamnIt skrev:
Om check engine lampan lyser kan du ju lika bra dra iväg bilen på felsökning, så får du svar på vad som är fel!

Oj, ja det glömde jag nämna såklart. Läsa ut felkoderna kan man dock lika gärna göra själv:

Barra91:

Det går också att kolla felkoderna själv genom att vrida på tändningen , vänta tills "check engine" lampan slocknat och tänts igen efter några sekunder. Efter det kommer lampan att blinka ett visst antal gånger. Räkna blinkningarna och kolla vad felet är i listan nedan.

ANTAL BLINKNINGAR:
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Där får du reda på vilken sensor eller liknande som ger en felsignal. Det behöver inte nödvändigtvis vara den delen som är fel, men det bör leda dig i rätt riktning.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 september 2010
#6
Ditt sätt fungerar inte på saab 900 dessvärre! Vad jag vet så är det bara 9000 det går på


Montör
664 Inlägg
13 september 2010
#7
_DamnIt skrev:
Ditt sätt fungerar inte på saab 900 dessvärre! Vad jag vet så är det bara 9000 det går på

Nejdå, jag gjorde det själv på min Saab 900 2.0T -96 tidigare, så det går utmärkt på alla bilar med Trionic 5 (900 med turbo 94-98, 9000 med turbo 93-98, vissa 9-3 med turbo 98-99).

Här kommer dessutom länk till en sida med bättre information om hur man kollar felkoderna:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314
Senast redigerat av berthelsen (13 september 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

R1 driver!
5 128 Inlägg
13 september 2010
#8
Okej, för på min 900 av samma motormodell och år, där blinkade det inte ett dugg!
Men samtidigt va det inte mycket som stämde på den bilen! smile


25 Inlägg
14 september 2010
#9
Standardfelet när bilen går bra kall men bråkar när den är varm brukar väl vara vevaxelgivaren vad jag förstått. När den stannar, rör sig varvräknaren när du försöker starta den igen?

Teknisk Försäljning SKF
15 Inlägg
15 september 2010
#10
Som ovan skrev! Vevlägesgivaren brukar ge upphov till exakt dessa fel på våra spisar!

Vw CC 170TDI DSG -2013

Svets inriktad
158 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#11
Okej jag har provat tändkassetten men inget bättre med det men sen nu har jag tagit bort vevaxel givaren och ska inför skaffa mig en ny så får vi hoppas på att det är den :-D annars får vi klura på någe annat ;-) tack för alla tips :-)


Svets inriktad
158 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#12
Nu har jag bytt vevaxelgivaren men det är fortfarande samma fel!!! (Har även bytt tändkassetten!)

Jag startar upp den och den går i ca 10-15 min sen dör den bara tvärt och går inte att starta!

Väntar jag en två timmar startar den igen men lite segt och samma sak händer igen!

Motorn hinder lagom gå upp till halvtemp!

Sen kan jag säga att ägaren innan har planat toppen och satt dit ny toppackningen! Fall han kan ha missat nått då?

MVH jonas
Senast redigerat av Barra91 (7 mars 2011)


Montör
664 Inlägg
7 mars 2011
#13
Mycket skumt detta... Jag kommer inte på så mycket annat. Hoppas någon annan har lite idéer?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Svets inriktad
158 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#14
berthelsen skrev:
Mycket skumt detta... Jag kommer inte på så mycket annat. Hoppas någon annan har lite idéer?

Jo det tycker jag oxå :S


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 mars 2011
#15
Nu är jag inte ett dugg insatt i Saab men det låter ju som att någon tändkomponent blir varm? Kolla om du har bränsletryck & gnista direkt efter att den stannat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök