Kass tomgång volvo 945ltt (Hjälp mig)

wolfpack_76
7 april 2011 ·

Tjena jag har ett problem som jag inte lyckas hitta, jag har kass tomgång på min 945a-98a
när jag startar bilen på morgonen så lägger den sig på 1500 varv i ca 4min sen sjunker den sakta ner till ca 900 varv, tomgången mig vetligen ska ju lägga sig på ca900 varv direkt när man startar bilen? men när bilen blir varm så har jag ingen tomgång alls

Jag har bytt följande delar
Filter, stifft, fördelare , rotor, tempgivare, tändspole, tomgångsmotor
alla vakumslangar, tändmodul, hallgivare/tändlägesgivare, lambdasond, tändkablar, lufftmängdsmätare,och det finns inget läckage vid insug eller vid spridare:mad:
VAD GÖR JAG( HJÄLP)

Senast redigerat av volvolttjhl (23 maj 2011)

Kulpahjul
13 april 2011 · 205 Inlägg

Påminner lite om mitt problem jag har nu, när jag närmar mig en rondell och motorn är varm och jag frikopplar så dör motorn. Men har du problem vid gaspådrag? För på 3an 4an 5an när turbon får arbeta "hackar" min bil. Tänkte om vi kanske har samma fel tongue

Trying is the first step towards failure
wolfpack_76
14 april 2011 ·

vad har du för sort och årsmodell så ska jag kolla med polarn
han har skruvat sen barnsben, tråkiga är att han inte hittar
mitt fel:(

Senast redigerat av volvolttjhl (14 april 2011)

wolfpack_76
14 april 2011 ·

Tjena jag var in på din sida å såg att du hade fler bilar vilken är det du har problem med?

Johan945
14 april 2011 · 65 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Påminner lite om mitt problem jag har nu, när jag närmar mig en rondell och motorn är varm och jag frikopplar så dör motorn. Men har du problem vid gaspådrag? För på 3an 4an 5an när turbon får arbeta "hackar" min bil. Tänkte om vi kanske har samma fel tongue

Att din bil "hackar" är väl förmodligen att den spikar pga ditt laddtryck eftersom du inte chippat bilen?
Har du monterat en öppen dumpventil? isf kan det mesttroligen vara därför bilen dör.

ExtremeBoost
14 april 2011 · 312 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Påminner lite om mitt problem jag har nu, när jag närmar mig en rondell och motorn är varm och jag frikopplar så dör motorn. Men har du problem vid gaspådrag? För på 3an 4an 5an när turbon får arbeta "hackar" min bil. Tänkte om vi kanske har samma fel tongue

Om bilen hackar är det troligen en kombination av för högt laddtryck och för dåligt med bränsle tex att bränslepumpen inte orkar. Så testa att sänk laddtrycket rejält och testa om du får samma resultat. Sen är det bara att höja tills den börjar hacka lite och då sänker man en bit. smile

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Crille88
14 april 2011 · 1 353 Inlägg

för att inte glömma tändstiften, alla tjabbar jämt om spikningar så fort de misständer lite, har folket här ens nån aning om vad spikning är`? DET ÄR SKITFARLIGT FÖR MOTORN! och de låter i vissa fall precis som att man tar en hammare o slår den i blocket...

har du rätt tändstift? är det volvo org delar? tänkte på rotor, fördelare och tändkablar?
gällande tomgången när du startar så ska den ligga lite högre pga kallstarten, samtidigt så om den ligger för högt för att sedan dö när den blir varm kan också tyda på att du har ett läckage trots att du inte kan hitta.. för i kallstarten fettar den på, och i kombination med tjuvluft så varvar bilen,, när den sedan går ner på vanliga motorgången så dör den pga för mycket luft kontra bensin..
så gå över allt engång till och har ni testa LMM?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Ricky
14 april 2011 · 1 062 Inlägg

volvolttjhl skrev:
Tjena jag har ett problem som jag inte lyckas hitta, jag har kass tomgång på min 945a-98a
när jag startar bilen på morgonen så lägger den sig på 1500 varv i ca 4min sen sjunker den sakta ner till ca 900 varv, tomgången mig vetligen ska ju lägga sig på ca900 varv direkt när man startar bilen? men när bilen blir varm så har jag ingen tomgång alls

Jag har bytt följande delar
Filter, stifft, fördelare , rotor, tempgivare, tändspole, tomgångsmotor
alla vakumslangar, och det finns inget läckage vid insug eller vid spridare:mad:
VAD GÖR JAG( HJÄLP)

hade liknade fel på min 945a,

hur mycke laddar du med turbon? prov tryckt alla tryck rör och intercoolern?  i mitt fall läckte intercooler, på ena plast gavelen och spruckit.

Senast redigerat av Ricky (14 april 2011)

wolfpack_76
14 april 2011 ·

Jag har inte provtryckt men jag tror att det är enda vägen som gäller snart
alla delar som jag bytt är helt nytt mad

wolfpack_76
14 april 2011 ·

Just nu laddar bilen 0.5bar, original ca 0.2bar men bilen har gått kasst hela tiden
sen jag fick den

Crille88
14 april 2011 · 1 353 Inlägg

hur mycket du laddar är inte relevant när vi pratar tomgång wink det som däremot spelar roll är
* tomgångsmotor
* spridare
* kallstartsventil
* lmm
* tjuvluft

kollat om de finns några felkoder lagrade? läs ut, radera o kör ett par dar o kolla igen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Ricky
14 april 2011 · 1 062 Inlägg

Crille88 skrev:
hur mycket du laddar är inte relevant när vi pratar tomgång wink det som däremot spelar roll är
* tomgångsmotor
* spridare
* kallstartsventil
* lmm
* tjuvluft

kollat om de finns några felkoder lagrade? läs ut, radera o kör ett par dar o kolla igen..

menade om han hade kört med för högt ladd så galven hade spruckit, och där av fått tjuvluft

Kulpahjul
14 april 2011 · 205 Inlägg

ExtremeBoost skrev:

BmW_Tokig skrev:
Påminner lite om mitt problem jag har nu, när jag närmar mig en rondell och motorn är varm och jag frikopplar så dör motorn. Men har du problem vid gaspådrag? För på 3an 4an 5an när turbon får arbeta "hackar" min bil. Tänkte om vi kanske har samma fel tongue

Om bilen hackar är det troligen en kombination av för högt laddtryck och för dåligt med bränsle tex att bränslepumpen inte orkar. Så testa att sänk laddtrycket rejält och testa om du får samma resultat. Sen är det bara att höja tills den börjar hacka lite och då sänker man en bit. smile

Nu är det ju så att det börjar redan efter 0. dvs så fort vakumet över går till ladd, så original laddar den ju 0.3 och det ska den ju klara av, har laddat 0.8 hur långe som helst tills en dag detta uppstod...

Trying is the first step towards failure
Kulpahjul
14 april 2011 · 205 Inlägg

volvolttjhl skrev:
Tjena jag var in på din sida å såg att du hade fler bilar vilken är det du har problem med?

GBZ347 95ans 940 b230fk

Ingen öppen dump.

Hade den på bilverkstad idag i 5 timmar med väl utbildade mekaniker, vi bytte fördelar lock, rotor (Dessa var riktigt kassa!) lmm pga att ja fått en felkod på det, svetsade avgasläckage, och slipa tändstiften och kollade så elektrod avståndet stämmde överrens med rekomenderat. Vilket det gjorde, imorgon byts soppa filter och bränslesystems tryck ska kollad, original ska det ligga på 3 bar vilket det känns som det inte gör, eftersom den klarar av att "torr" varvas utan problem och ju högre växel man kör med och destå tyngre det går för motorn, destå mer märker man av det. Alltså allt det ja skrev ovan byttes idag utan skillnad. Inga felkoder har uppstått efter detta.

Och som sagt så uppstår detta redan vid 0.2 bars laddtryck, mindre än original alltså...

Senast redigerat av BmW_Tokig (14 april 2011)

Trying is the first step towards failure
wolfpack_76
14 april 2011 ·

Jag har bytt tomgångsmotor flera gånger, kallstartsventil finns det ingen det är tempgivaren som sköter det har haft bilen inlämnad o dom hittade inget fel körde ett test, tjuvluft knappast troligt eftersom jag har bytt alla slangar, får testa o kolla trycket i spridarna

[ DETTA ÄR INTE AKTUELLT LÄNGRE, HAR INTE KVAR BILEN! ]

Senast redigerat av wolfpack_76 (8 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang