2985
Sök

Kylarrensning - Riskfritt?

424 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Hejhej!

Har en undran som jag haft i skallen rätt länge men blivit högaktuell nu när jag håller på byter kylarvätska i bilen.

Kylarrensning är ämnet, de vanligaste el tillgängligaste fabrikaten är ju CRC, Bar's, Holts och STP som går ju hitta lite varstans (+biltema då...)

Bar's har ju ett gott rykte oavsett vet jag, men jag hittade en flaska Holts Speedflush hemma o började fundera om jag ska andv. de el inte.. har inget stopp el liknande i systemet o får riktig bastu-värme i bilen nu efter jag flush'at systemet 2 ggr me vatten. Men trots de så är de lite rost-spår kvar när jag tappar ur.

Kollade upp info on just Holts produkt o den säger kort o gott: "avlägsnar snabbt rost, slam och andra föroreningar. Rensar igensatta vattenkanaler som förorsakar överhettning. Angriper inte gummislangar och metaller"

Men har en 15 år gammal bil, o de som oroar mej är packningar..
Holtsen innehåller nåt som heter Natriumtrioxosilikat, o kan inte hitta nåt om de!
Vill inte dra in nåt i systemet som är frätande direkt, nån som kan lite om detta vore tacksam om du kunde dela me dej smile

Ha de!

85 Inlägg
20 maj 2011
Personligen anser jag att det gott och väl räcker med spolning (använd vatten). Om man nu har försmutsningar och igensättningar. Använd en mild tensid med något högre pH (diskmedel).

Rent kemiskt skulle jag ju knappast använda "Natriumtrioxosilikat pH12-13" (salter och karbonat) för att ta bort "rost/magnetit". Då det är ett basiskt ämne. Och som dem flesta mins från skolan. Basiska ämnen löser organiskförsmutsning. Typ alger, fett, oljor. Skall man ta bort oorganiskt skall man använda ett surt medel (pH under 7). Det löser rost, kalk, magnetit.
Och det är oftast förekommande i kylsystem.

Sedan kan basiska medel vara döden för gummi och packningar. Som inte är EPDM eller likvärdiga.

424 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Ok, suveränt att få lite bekräftelse på min tveksamhet här hehe smile
Stog inga siffror på pH värdet för Natriumtrioxosilikat i Holts produkten men den lär ju vara rätt sur..
För jag har ju inget stop el så, bara att vattnet är lite missfärgat när jag tappar ur men då flushar jag ett par ggr till med bara varmt vatten o ser om de blir renare.

Holts har en värdelös spec iaf..
CRC säger: "pH som den är : 10,2
                       2% i vatten : 9,6

+ att man kan ju få en indikation när de står i säkerhetsbladet att de är frätande i kontakt med hud i Holts'ens blad

Men vad anser du att jag borde el kan ha i mitt kylsystem, diskmedel Yes?
Vilka mängder pratar vi om i ett 13.6 L system smile

Vill ju inte att de ska börja löddra allt för mycke haha big_smile
Tack!

2 403 Inlägg
20 maj 2011
Använd flytande maskindiskmedel tongue Använder du YES blir det en luddrande katastrof xD

424 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Haha, kan tänka mej de!

Men maskindiskmedel löddrar inte lika mycke el?
Har aldrig öppnat min under tvätt nämnligen smile

Frågan är hur mycke jag ska våga hälla i bara... går man på andel utav total kapacitet el finns de nån angivelse?

5 111 Inlägg
20 maj 2011
Maskindisk löddrar inte.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 maj 2011
Jag körde i en burk Wynn´s i min 45 år gamla v-8, sen fick jag värme wink Det förstörde inget i mitt fall, men så har jag ju väldigt lite gummitätningar och slangarna tål det ju.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

424 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Ok! Jag är mer rädd för vattenpumpens & toppens packning..

Kanske lite paranoid bara men vill ju ta de säkra före smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 maj 2011
Har använt maskindiskmedel i massor av olika bilar med kalasbra resultat. 1-2 tabletter åsså ut och köra i en 35-40min. Spolar sedan med vatten ett antal gånger, det som kommer ut brukar se ut som Oboy

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 maj 2011
hotrodder skrev:
Har använt maskindiskmedel i massor av olika bilar med kalasbra resultat. 1-2 tabletter åsså ut och köra i en 35-40min. Spolar sedan med vatten ett antal gånger, det som kommer ut brukar se ut som Oboy

Fick du oboy? FUSK!tongue Jag fick något som förde tankarna till latrintömning...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 182 Inlägg
20 maj 2011
RD_87 skrev:
hotrodder skrev:

Fick du oboy? FUSK!tongue Jag fick något som förde tankarna till latrintömning...

Haha, samma här faktiskt lol

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök