Hejhej!
Har en undran som jag haft i skallen rätt länge men blivit högaktuell nu när jag håller på byter kylarvätska i bilen.
Kylarrensning är ämnet, de vanligaste el tillgängligaste fabrikaten är ju CRC, Bar's, Holts och STP som går ju hitta lite varstans (+biltema då...)
Bar's har ju ett gott rykte oavsett vet jag, men jag hittade en flaska Holts Speedflush hemma o började fundera om jag ska andv. de el inte.. har inget stopp el liknande i systemet o får riktig bastu-värme i bilen nu efter jag flush'at systemet 2 ggr me vatten. Men trots de så är de lite rost-spår kvar när jag tappar ur.
Kollade upp info on just Holts produkt o den säger kort o gott: "avlägsnar snabbt rost, slam och andra föroreningar. Rensar igensatta vattenkanaler som förorsakar överhettning. Angriper inte gummislangar och metaller"
Men har en 15 år gammal bil, o de som oroar mej är packningar..
Holtsen innehåller nåt som heter Natriumtrioxosilikat, o kan inte hitta nåt om de!
Vill inte dra in nåt i systemet som är frätande direkt, nån som kan lite om detta vore tacksam om du kunde dela me dej
Ha de!