2797
Sök

Aluminiumkylare. Fördelar/nackdelar

1 131 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Funderar på en alu kylare till pontiacen.

Hur mkt bättre kyler en i alu? Vet att alu leder bort värme bättre.
Fördelar/nackdelar med en alukyl jämfört med en standard kylare.

http://www.arvikael-motor.com/product.d … -1-25272-X
Funderar på den, vet inte hur dem står sig i pris på andra ställen då jag ej sett alukylar på andra ställen.


Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2010
#2
Alla vattenkylar är väl gjorda i alu?

Det är tjockleken du är ute efter, inte vilket material skulle jag tro.. Eftermarknads kylar brukar vara bra mycket tjockare cellpaket än original. men det är sällan man behöver byta vattenkyl om man inte ska pressa bana hårt..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 131 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Alla vattenkylar är väl gjorda i alu?

Det är tjockleken du är ute efter, inte vilket material skulle jag tro.. Eftermarknads kylar brukar vara bra mycket tjockare cellpaket än original. men det är sällan man behöver byta vattenkyl om man inte ska pressa bana hårt..

Har för mig de gamla har koppar eller något inuti? Ser iaf ut så på min å polarnas jänk.

Jo det är sant. Men bilen blir lite varm och om man kan få ner den en 5-10 grader med en alukyl så är det problemet löst.

Sen väger den ju lite mindre + att den är snyggare.... höhöhö... smile


2 117 Inlägg
1 juni 2010
#4
Vet inte hur tjockleken är på din originalkylare. Den du länkade till är i alla fall 3" tjock och om den är tjockare än din original så rymmer den en större vattenvolym. Kylmässigt sett är materialvalet troligtvis hugget som stucket. Kontaktytan mot kylluften är det som spelar roll. Överföring av värmen från flänsarna till luften.

Byt termostaten till en med ett lägre öppningsvärde istället om kylaren är lika tjock, hel och inte igensatt.


1 335 Inlägg
1 juni 2010
#5
Nyare kylare är ofta gjorde av plastgavlar och alucellpaket. Älder kylare var ofta helt gjorde i mässig. En kylare helt i Alu håller bättre för tryck. Alu kyler även 120ggr bättre än is. (onödigt vetande) wink

854 Inlägg
1 juni 2010
#6
OphanWitehall skrev:
Alu kyler även 120ggr bättre än is. (onödigt vetande) wink

Om du ska skriva något sådant bör du ha med lite mer än det du skrev. Orkar inte kolla/räkna om detta stämmer men det låter helt fel. Om aluminiumet är -1 grad och isen likaså så är det möjligt att om man släpper ner samma mängd i var sin bägare med säg 10 gradigt vatten är det möjligt att den med aluminium i blir något kallare än den med is, men 120 ggr?! Tror inte det va... Sen kan man fundera på vad ditt påstående tillför med tanke på att det inte är komplett och verkar vara något du hört av någon som i sin tur hört det av ett par andra...

Om jag mot förmodan skulle ha fel så ber jag om ursäkt.


1 131 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#7
shogun skrev:
Vet inte hur tjockleken är på din originalkylare. Den du länkade till är i alla fall 3" tjock och om den är tjockare än din original så rymmer den en större vattenvolym. Kylmässigt sett är materialvalet troligtvis hugget som stucket. Kontaktytan mot kylluften är det som spelar roll. Överföring av värmen från flänsarna till luften.

Byt termostaten till en med ett lägre öppningsvärde istället om kylaren är lika tjock, hel och inte igensatt.

Den är lika stor.
Allt bytt till en termostat med lägre öppningsvärde, blev dock inte någon större skillnad. Funkar att köra bilen och så men när man cruisar lite långsammare i stan så vill den gå upp ganska fort och drar man inte ut på en större väg så är det risk att den börjar koka.

Hm. Så alukyl är bara pengar i sjön ifall den ska sitta i min bil enligt dig?


smurfidunder
327 Inlägg
1 juni 2010
#8
En gammal kylare är kanske inte lika bra utformad som nyare. Men ofta så har oxidering, skit och skador satt ner kyleffekten rejält. Även fast kylet ser ok ut. Även beläggning invändigt kan störa värmeöverföringen.

Det är nog en vettig ide att byta ut kylet om du har problem med motortempen.

Fast kontrollera så det inte är andra fel först. smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 131 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#9
dundersmurfen skrev:
En gammal kylare är kanske inte lika bra utformad som nyare. Men ofta så har oxidering, skit och skador satt ner kyleffekten rejält. Även fast kylet ser ok ut. Även beläggning invändigt kan störa värmeöverföringen.

Det är nog en vettig ide att byta ut kylet om du har problem med motortempen.

Fast kontrollera så det inte är andra fel först. smile

Jo det är sant. Sen har man ju tänkt att ha bilen ett tag, vilket leder till att man kmr lätta bilen, skaffa stroker kit osv osv...
Så då är man ändå lite sugen på en i alu bara för sakens skull.

Men sen är det ju det, blir det ingen skillnad känns det ju rätt drygt... smile


2 117 Inlägg
2 juni 2010
#10
Det finns några olika saker att kolla upp när tempen sticker:

1. Öppnar termostaten som den ska (du har redan bytt men sitter den åt rätt håll. Vissa ska placeras med pil uppåt och även nya kan krångla)
2. Är tändningen korrekt inställd (felaktig kan ge höga temperaturer i motorn)
3. Fungerar locket på kylaren som det ska (det ska inte släppa ut vatten till expansionskärlet innan trycket i systemet ökat över gränsvärdet. Öppningstryck står oftast angivet på locket. Byts om det läcker)
4. Kolla upp att vattenpumpen inte rostat sönder inuti. (Är skovlarna förminskade kan det leda till dålig cirkulation och ge varmare motortemp)
5. Något i vägen för kylluften in till kylaren (flytta nummerplåt eller liknande om de sitter framför)
6. Fungerar fläktens slirkoppling som den ska (den reagerar på värme och slirar mindre ju varmare det blir. Är den trasig slirar den hela tiden eller för mycket och då är dess verkningsgrad dålig)
7. Sitter täckkåpan kvar runt kylfläkten (den är viktig för att fläkten ska arbeta effektivt)
8. Komplettera med termostatstyrda elfläktar (eller ersätt den eventuellt trasiga mekaniska fläkten med elektriska)
9. Har kylarvätska korrekt koncentration av glykol (viktigt för rostskydd men också för kokpunkten som höjs med mer glykol i kombination med övertryck)
10. Vikt slang som förhindrar flöde.
11. Luft i systemet
12. Slirande fläktrem

Finns säkert mer att kolla upp men en början i alla fall.
Hoppas det löser sig. Det finns en stor mängd bra aluminiumkylare på marknaden. Eventuellt kan du hitta modeller från andra bilmärken som också passar (och som kanske har ett bättre pris).


4 001 Inlägg
2 juni 2010
#11
shogun skrev:
Det finns några olika saker att kolla upp när tempen sticker:

1. Öppnar termostaten som den ska (du har redan bytt men sitter den åt rätt håll. Vissa ska placeras med pil uppåt och även nya kan krångla)
2. Är tändningen korrekt inställd (felaktig kan ge höga temperaturer i motorn)
3. Fungerar locket på kylaren som det ska (det ska inte släppa ut vatten till expansionskärlet innan trycket i systemet ökat över gränsvärdet. Öppningstryck står oftast angivet på locket. Byts om det läcker)
4. Kolla upp att vattenpumpen inte rostat sönder inuti. (Är skovlarna förminskade kan det leda till dålig cirkulation och ge varmare motortemp)
5. Något i vägen för kylluften in till kylaren (flytta nummerplåt eller liknande om de sitter framför)
6. Fungerar fläktens slirkoppling som den ska (den reagerar på värme och slirar mindre ju varmare det blir. Är den trasig slirar den hela tiden eller för mycket och då är dess verkningsgrad dålig)
7. Sitter täckkåpan kvar runt kylfläkten (den är viktig för att fläkten ska arbeta effektivt)
8. Komplettera med termostatstyrda elfläktar (eller ersätt den eventuellt trasiga mekaniska fläkten med elektriska)
9. Har kylarvätska korrekt koncentration av glykol (viktigt för rostskydd men också för kokpunkten som höjs med mer glykol i kombination med övertryck)
10. Vikt slang som förhindrar flöde.
11. Luft i systemet
12. Slirande fläktrem

Finns säkert mer att kolla upp men en början i alla fall.
Hoppas det löser sig. Det finns en stor mängd bra aluminiumkylare på marknaden. Eventuellt kan du hitta modeller från andra bilmärken som också passar (och som kanske har ett bättre pris).

det absolut viktigaste som man MÅSTE göra på 99% av alla jänkare som man ska cruisa med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 131 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#12
shogun skrev:
Det finns några olika saker att kolla upp när tempen sticker:

1. Öppnar termostaten som den ska (du har redan bytt men sitter den åt rätt håll. Vissa ska placeras med pil uppåt och även nya kan krångla)
2. Är tändningen korrekt inställd (felaktig kan ge höga temperaturer i motorn)
3. Fungerar locket på kylaren som det ska (det ska inte släppa ut vatten till expansionskärlet innan trycket i systemet ökat över gränsvärdet. Öppningstryck står oftast angivet på locket. Byts om det läcker)
4. Kolla upp att vattenpumpen inte rostat sönder inuti. (Är skovlarna förminskade kan det leda till dålig cirkulation och ge varmare motortemp)
5. Något i vägen för kylluften in till kylaren (flytta nummerplåt eller liknande om de sitter framför)
6. Fungerar fläktens slirkoppling som den ska (den reagerar på värme och slirar mindre ju varmare det blir. Är den trasig slirar den hela tiden eller för mycket och då är dess verkningsgrad dålig)
7. Sitter täckkåpan kvar runt kylfläkten (den är viktig för att fläkten ska arbeta effektivt)
8. Komplettera med termostatstyrda elfläktar (eller ersätt den eventuellt trasiga mekaniska fläkten med elektriska)
9. Har kylarvätska korrekt koncentration av glykol (viktigt för rostskydd men också för kokpunkten som höjs med mer glykol i kombination med övertryck)
10. Vikt slang som förhindrar flöde.
11. Luft i systemet
12. Slirande fläktrem

Finns säkert mer att kolla upp men en början i alla fall.
Hoppas det löser sig. Det finns en stor mängd bra aluminiumkylare på marknaden. Eventuellt kan du hitta modeller från andra bilmärken som också passar (och som kanske har ett bättre pris).

Blir väl till att gå igenom denna "roliga" lista..... wink
(Skulle kunna tänka mig att det blir en alukyl senare ändå bara för att)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 maj 2011
#13
Nu väcker jag den här tråden! Jag funderar på att byta kylare i min Chrysler då den gamla inte riktigt klarar jobbet.
Innan jag ni skriver nåt om andra problem så tänkte jag lista vad som redan är gjort.
Motorn är nyrenoverad med Alutoppar.
Det sitter en 16'' sugande elfläkt då orginalkåpan försvunnit.
Locket är tätt & termostaten är ny en 82graders.
Jag har en Alu-vattenpump med något högre flöde.
Tändningen står rätt & kamdrivningen är ny.

Problemet är inte kokning utan att fläkten aldrig slår ifrån, trots ett högt luftflöde & variabel tempkontroll klarar den inte att driva ner tempen! Såklart så är slangarna nya & hela systemet urspolat, jag har konstaterat att andra 440-bilar tex charger har ordentligt mycket bredare kylare än vad jag har orginal.
Mina frågor är helt enkelt, är en alukylare effektivare? I teorin så är den det såklart men jag tänkte på personliga erfarenheter.
Går det att svetsa i tanken på en alukylare utan att fördärva något? Jag har centrerad övre kylarslang så jag tänkte att man kan svetsa på en 45-böj på den övre anslutningen för enklaste montering?
Senast redigerat av RD_87 (24 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök