shogun skrev:
Det finns några olika saker att kolla upp när tempen sticker:
1. Öppnar termostaten som den ska (du har redan bytt men sitter den åt rätt håll. Vissa ska placeras med pil uppåt och även nya kan krångla)
2. Är tändningen korrekt inställd (felaktig kan ge höga temperaturer i motorn)
3. Fungerar locket på kylaren som det ska (det ska inte släppa ut vatten till expansionskärlet innan trycket i systemet ökat över gränsvärdet. Öppningstryck står oftast angivet på locket. Byts om det läcker)
4. Kolla upp att vattenpumpen inte rostat sönder inuti. (Är skovlarna förminskade kan det leda till dålig cirkulation och ge varmare motortemp)
5. Något i vägen för kylluften in till kylaren (flytta nummerplåt eller liknande om de sitter framför)
6. Fungerar fläktens slirkoppling som den ska (den reagerar på värme och slirar mindre ju varmare det blir. Är den trasig slirar den hela tiden eller för mycket och då är dess verkningsgrad dålig)
7. Sitter täckkåpan kvar runt kylfläkten (den är viktig för att fläkten ska arbeta effektivt)
8. Komplettera med termostatstyrda elfläktar (eller ersätt den eventuellt trasiga mekaniska fläkten med elektriska)
9. Har kylarvätska korrekt koncentration av glykol (viktigt för rostskydd men också för kokpunkten som höjs med mer glykol i kombination med övertryck)
10. Vikt slang som förhindrar flöde.
11. Luft i systemet
12. Slirande fläktrem
Finns säkert mer att kolla upp men en början i alla fall.
Hoppas det löser sig. Det finns en stor mängd bra aluminiumkylare på marknaden. Eventuellt kan du hitta modeller från andra bilmärken som också passar (och som kanske har ett bättre pris).