3630
Sök

Mitsubishi Eclipse v6 automatlåde-problem

392 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Bil: Mitsubishi Eclipse 2000 3.0 V6 aut

skulle åka till besiktningen idag efter att bilen stått still i 3 år.
gick bra i ungefär 2 mil, sen började bilen hacka vid gaspådrag, kändes som att växlingen inte hängde med.
före växling till 2an och 3an varvade bilen upp 5-600 varv snabbt innan den la i växel.
med 4ans växel i svarar den inte alls på gas utan ligger i konstant fart.
Har inte gjort olje eller filter byte på 5 år (dock bara kört 2-300 mil på dessa år)
kan det ha något med saken att göra?
Är det farligt att köra med bilen tro? vågar jag köra hem den från besiktningen? (3 mil)
jättetacksam för hjälp

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

392 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
hittade detta på en bilköpsguide på nätet om denna modell:

"Troublespot:

Automatic transmission: The automatic transmission may shudder, surge, or vibrate due to thermal breakdown of the original transmission fluid (SPII). The system must be flushed and refilled with revised fluid (SPIII). (1999-2001)"

kanske beror på gammal olja då?

564 Inlägg
15 augusti 2011
Har du kollat oljenivån? Den ska göras med motorn igång och lådan i neutral, den ska vara varmkörd för att du ska få rätt nivå men du kan få en grov uppskattning med kall olja.

Jag skulle undvika att köra bilen när automatlådan krånglar, det är risk att man förvärrar felet.

392 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Hur kollar man oljenivån i lådan?

564 Inlägg
15 augusti 2011
På de bilar jag haft, inga riskokare dock, så brukar det finnas en oljesticka för automatlådan i motorrummet. Kolla i instruktionsboken.

392 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
sverkera skrev:
På de bilar jag haft, inga riskokare dock, så brukar det finnas en oljesticka för automatlådan i motorrummet. Kolla i instruktionsboken.

Nivån ligger precis på gränsen till det det skall vara,

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
15 augusti 2011
sEAMP skrev:
hittade detta på en bilköpsguide på nätet om denna modell:

"Troublespot:

Automatic transmission: The automatic transmission may shudder, surge, or vibrate due to thermal breakdown of the original transmission fluid (SPII). The system must be flushed and refilled with revised fluid (SPIII). (1999-2001)"

kanske beror på gammal olja då?

Mja, står det så i manualen kan det ju vara värt att testa göra som det står? Spola lådan och fyll på med ny fräsh olja.

564 Inlägg
15 augusti 2011
Undre gränsen? Du kan ju prova att fylla på lite av rätt sort, men överfyll inte.

Sök