3006
Sök

C20let renovering/uppdatering/trimning

7 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#1
Tjena tjena! Nybliven medlem här i garaget, har däremot vart inne o kikat många gånger big_smile

Nu efter mycket strul, dåliga affärer etc etc så kommer jag snart påbörja ett projekt, att renovera en c20let motor som suttit i en -96 års modell calibra.

(Detta projekt kommer troligen pågå ett bra tag...)

Det som ska ha hänt med motorn är att packboxen har åkt in i motorn, fråga mig inte hur det har gått till, men det är okänt vad som har gått sönder i den, men den rullade från jönköping till halmstad utan några problem så extremt kan det inte vara. roll

Medans jag ändå håller på tänkte jag förstärka motorn, så den skulle kunna stå pall för lite mer än den är byggd för!

Så det jag är mest nyfiken på är bra tips på vad jag borde byta för delar på den, stakar, ventiler, turbo, ic etc. samt vad som främst borde göras...
Då borde jag även kanske skriva att jag tänkte stanna på en, 350hk?

Tacksam för svar!

74 Inlägg
14 november 2011
#2
En garage kompis höll på med en såndär för några år sedan.

Det sitter smidda kolvar i den standard, så dom hänger med ett tag.

Du kanske klarar dig med original stakarna på
350hk, men jag råder dig att installera H-stakar i allafall,
för du kommer nog att varva den bra.

Original turbon får du byta till nåt annat. En Garrett Gt2860rs?  Tyvärr sitter
Standard turbon ihop med grenröret på dessa, så du får
antingen svetsa ett själv hitta ett eftermarknads, 
Kanske Ajdén? http://ajden.se/ajden/grenror/index.htm

Ic:n kan du köpa hos Kl racing eller nåt, det duger
med en universal där. Min kompis köpte en mindre variant till sin calibra.

Det var inte så svårt heller att bygga rören till den där heller...

Toppen kan du åka med hårdare fjädrar i.
Åter igen kommer du att varva den....
Fjädrar finns lite över allt.


Det sitter både mapsensor och massemätare på den där
bilen.... DÄr blir jag osäker, men jag tror att min kompis
bytte till en annan mapsensor som tålde högre tryck.

Hoppas det hjälper dig en bit...


227 Inlägg
14 november 2011
#3
För ca 350-400hk skulle jag satsa på följande:

En lagom turbo, kkk k24 från volvo (EJ audi) är ett bra val
Och då även ett annat grenrör givetvis
En större "snorkel" på insuget den som sitter original en endast 40mm invändigt!
Se till att ha typ 60-65mm tryckrör/ic ända fram till spjället.
c20xe insugskam med ställbart kamdrev, backa den 2-3grader
3" avgas hela vägen från turbon
Bosch 044 bränslepump
Ett mapbart sprut, tex VEMS och siemens deka 630cc speidare är vettigt för vettiga pengar.

Med den specen har du dina 350 häst utan att pressa sakerna till max.

Sen för hållbarheten så bör du göra några uppdateringar.

Nya H-stakar
Byta drev och reglerventil i oljepumpen alternativt byta till en från z20let
Bygga skvalpskydd i tråget och drenera plåten i ventilkåpan till vevhusventilationen.
Givetvis en normal renovering med nya lager, ringar, packningar, ev hening av loppen och framförallt mäta upp allting ordentligt innan montering, även om du köper dyra delar så finns alltid risken för fel.

Lycka till

74 Inlägg
14 november 2011
#4
Min polare skickade iväg fördelsningslådan på igensvetsning av gavlarna på den, för det verkar som att detta är en svag punkt på dessa bilar.

Ett tips, för att inte krångla till en massa, kontakta närmsta tuner för att
ta reda på vad han håller på med för sprut. Vissa vill inte ha med VEMS att göra ens...

Det är ju det företag du kommer att ha med att göra sedan när det är dags för mappning osv.

Det blir alltid billigast i längden att använda det sprut dom rekommenderar och KAN.
Dessutom kan du förhandla om en viss rabatt i samband med mappning om du handlar sprut av dom.

Ett tips bara. Sen kan du fråga dem vad du behäver för saker till din motor
för att uppnå dina mål!

Hoppas det går bra!
Senast redigerat av J_W (15 november 2011)


7 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#5
big_smile
J_W skrev:
Min polare skickade iväg fördelsningslådan på igensvetsning av gavlarna på den, för det verkar som att detta är en svag punkt på dessa bilar.

Japp, fördelningslådan ska ju inte vara det billigaste att förstärka, även om det är ett måste när man ska komma upp i hästar! Har stött på en del calibra 4x4 ägare som bara har kopplat bort fördelningslådan... Får man helt plötsligt en bakhjulsdriven calibra eller vad är poängen med det?


Joo varva den kommer man nog göra! Speciellt om man åker till strippen... heeheeh...

Nä men man vill ju behandla sin pärla väl, även om det är kul att busa o meka så blir man väl trött om den skulle bryta ihop för att man inte har velat gå hela vägen o lägga ner för mycket pengar på en gång! Så det här ska ju helt enkelt bli ett lite långvarigare projekt.

Bra info har jag ju fått av er! Tackar verkligen, det här ska nog gå vägen, börjar nog inte förrän till februari när jag har tjänat in lite deg big_smile Projektet kommer upp i forumet då, välkomna att följa med kritik! Efteråt blir det kaross o inredningen i bilen... får se hur långt man vill gå med den. Har ni några bra tips på godkända stolar kanske?

Det jag känner ångest för är nog dock motorutrymmet, det är ju inte det mest generösa på calibror... hur mycket kan man egentligen få plats med? Sen har jag sett på några bilar att dem har satt på dubbla insug, är det mer för extrema byggen?


Driftar_N skrev:
Med den specen har du dina 350 häst utan att pressa sakerna till max.

Precis det jag vill uppnå! Jag vill inte överanstränga och inte heller få ett extrem bygge till bilen på 600hk och 800nm.. Det jag gillar med den här motorn är ju att den är otroligt bensinsnål orginal.
Sedan det du sa om c20xe motorn, att man kan ta insugskammen därifrån, är det inte c20let som har dem mest stabila delarna av 20-motorerna? Har ju sett att många delar tas från c20let för att förstärka/förbättra sina andra 20 motorer.

Iallafall, tack så mycket för hjälpen! smile

ProWanker
211 Inlägg
20 november 2011
#6
Nyskick skrev:
Har stött på en del calibra 4x4 ägare som bara har kopplat bort fördelningslådan... Får man helt plötsligt en bakhjulsdriven calibra eller vad är poängen med det?

Du får en vanlig famhjulsdriven bil om du tar bort säkringen/fördelningslådan. Rätt tråkigt då det bara spinner..
Senast redigerat av Coddas (20 november 2011)

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

7 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#7
Coddas skrev:
Nyskick skrev:
Har stött på en del calibra 4x4 ägare som bara har kopplat bort fördelningslådan... Får man helt plötsligt en bakhjulsdriven calibra eller vad är poängen med det?

Du får en vanlig famhjulsdriven bil om du tar bort säkringen/fördelningslådan. Rätt tråkigt då det bara spinner..

Så med andra ord gör man detta för att inte lägga pengar på att behålla fyrhjulsdriften? Tycker det kan vara lite slöseri att köpa en 4x4 bil isåfall.. roll

ProWanker
211 Inlägg
20 november 2011
#8
Ja så är det kanske. känner bara en som rasat fördelningslådor och tillslut köpte han en med stål lameller i ,sen höll de även för honom smile

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

227 Inlägg
22 november 2011
#9
c20let har fått slöare kammar än vad c20xe har, därför ska du använda en backad xe insugskam.

Angående fördelningslådan så ligger inte problemet i kopplingen utan i viscon.
Den kan bara överföra 90Nm (vid drifttemp) till bakaxeln så om man ökar effekten så kommer viscon börja slira bort effekt och bli varm vilket sänker överföringsbart  moment ännu mer och du har en ond cirkel.
Även lamellerna i lådan slits men det har mindre att göra med effekten utan det är "vanligt" slitage.
När dom är slut går packboxen till "slaven" sönder och den börjar trycka servoolja genom avluftningen på lådan.

7 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#10
Okej okej bra info! smile Jaa många säger olika, men viscon har jag hört ska vara "boven i dramat"... !
Nu gäller det att hitta xe delen då! Tack så mycket smile


Sök