15 januari 2012
Trådstartare
Hej, jag håller på att fixa i ordning en 850 Glt -93 med automatlåda. Enligt transportstyrelsen så var den senast godkända besiktningen gjord 2008, vilket borde betyda att den inte har vart körd sen 2008-2009. Diverse grejer i motorrummet var demonterade och kablar till en ac-givaren på kondensorn, dimljus och stereon var avklippta. (lite fakta som skulle kunna vara intressant gällande problemet)
Nu till problemet, jag har monterat ihop allt men den vill inte starta. Den får gnista (har kollat alla tändstift och synliga skador på tändkablar, tändspole, fördelare), den får bränsle fram till spridarbryggan (är lite osäker på tillförseln till tändstiften då de är torra ibland och blöta ibland), kamremmen ligger rätt, startmotorn går runt.
När jag "gnuggar" på startmotorn går motorn runt, bilen skakar till som en motor gör när den ska starta (fast hela tiden nu då) och då och då "poffar" det till i luftburken. Vi har värmt upp garaget och haft motorvärmaren i, så att motorn blir så varm som möjligt.
Vad kan det vara för fel? Kan det vara någon/några ventiler som har fastnat, och i så fall är det någon som har något tips för att det ska släppa?
Hoppas att jag har varit tydlig med frågan och att den hamnade i rätt forumsdel.
Alla tips är välkomna!
MVH// Mattias Karlsson
Mvh// Mattias