ante79 skrev:
Kan ju vara lite ont om reservdelar till saab.
Jag har då inte haft några problem hittills. Man måste ju inte gå o köpa allt hos sin Saab ÅF
I och med att det är en -05a är där inga problem med oilsludge som tidigare saabarna har. Från -04 har dom nämligen uppdaterat vevhusventilationen ordentligt.
Kolla efter rost på hundbenen samt bakluckan i nederkant på dekorpanelen mot baklyktorna.
Lyssna också efter missljud ifrån bakvagnen. En av bussningarna till bärarmarna i bak brukar bli slöa efter 10-15 000 mil (den så kallade A-bussningen). Byter man til powerflex där är det bara att köra efter det
SID-panelen brukar tappa pixlar, standard fel i princip.
Är väl det jag kommer på nu, annars är det det vanliga som man ska kolla på alla bilar. Hur den beter sig vid kallstart, i och med turbon bör man ju kolla om där kommer mycket blårök när den e kall etc.
EDIT: Kanske ska tillägga att dom 9-5or vi har i familjen här är vi väldigt nöjda med. Jag har fått renovera växellådan på min, men det är något som tidiga modeller råkade ut för såvitt jag vet så det är inget man behöver oroa sig för på en Aero -05 om man inte tycker om att enhjulsspinna. Överdrivet dyra i service tycker inte jag att dom är, eftersom dom har kamkedja så drar det ner kostnaderna lite jämfört med en rem som ska bytas med jämna mellanrum.
Kolla om bränslepumpen är bytt, jag och jag vet fler som råkat ut för pumpras vid just 18 000 mil