3043
Sök

Höga HC-Värden och luktar olja E36 325

20 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Har en bmw E36 325 Vanos som inte gick genom senaste besiktningen pga. höga HC-värden.
Bilen luktar också bränd olja vid körning. Ryker väldigt mycket någonstans ovanför grenröret när man pressat motorn, ibland (vid regn) ser man oljefläckar på marken när jag stannat.
Hade bilen på lyft och såg då att det var ganska mycket olja kring tråget..

Får en känsla att alla dessa sympton kommer från samma källa!

Avgasvärden
CO/K-värde:    0.0
CO 2500:    0.1
HC:    230
Lambda:    1.02

Känns som att den på något sätt får olja in i cylindrarna vilket skulle förklara att den har hög HC men att CO-värdena är som de ska. Kan det vara dåliga kolvringa måntro?

Väldigt tacksam för eventuella svar! smile

Mvh

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
10 juli 2012
#2
oljeläckage vid toppen som rinner ner på grenröret? kan ju va dålig grenrörspackning som gör att oljan tränger in

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

20 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#3
Dixieman skrev:
oljeläckage vid toppen som rinner ner på grenröret? kan ju va dålig grenrörspackning som gör att oljan tränger in

En bra teori! Men det borde väl höras om det är en dålig grenrörspackning som läcker?
Har inte skruvat så mycket i just bilmotorer så kan inte riktigt komma på vad det är som orsakar läckan av olja. Har läst något om ventilkåpspackningen, kan det vara den?

836 Inlägg
11 juli 2012
#4
Stelt skrev:
Dixieman skrev:
oljeläckage vid toppen som rinner ner på grenröret? kan ju va dålig grenrörspackning som gör att oljan tränger in

En bra teori! Men det borde väl höras om det är en dålig grenrörspackning som läcker?
Har inte skruvat så mycket i just bilmotorer så kan inte riktigt komma på vad det är som orsakar läckan av olja. Har läst något om ventilkåpspackningen, kan det vara den?

En grenrörspackning som e trasig hör man...om den bara e lite trasig så låter det som ett tickande vid gaspådrag


20 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#5
kenny_crx skrev:
Stelt skrev:
Dixieman skrev:
oljeläckage vid toppen som rinner ner på grenröret? kan ju va dålig grenrörspackning som gör att oljan tränger in

En bra teori! Men det borde väl höras om det är en dålig grenrörspackning som läcker?
Har inte skruvat så mycket i just bilmotorer så kan inte riktigt komma på vad det är som orsakar läckan av olja. Har läst något om ventilkåpspackningen, kan det vara den?

En grenrörspackning som e trasig hör man...om den bara e lite trasig så låter det som ett tickande vid gaspådrag

Den tickar en del då man gasar så det låter som det.
Ska börja med att byta den packningen!

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#6
Skruvade lös tändspolarna och såg att hålet ner till stiftet närmast bilen var fyllt med olja, när jag sög ur oljan så dök stiftet fram igen. Jag misstänker att det är de inre ventilkåpspackningarna, har köpt nya packningar och tagit bort ventilkåpan så det återstår att se om det blir bra!

Verkar då som att den suger olja via tändstiftet eller att oljan gör så tändstiftet inte tänder 100%. Vilket skulle förklara de höga HC-Värdena!


Sök