4089
Sök

Chevrolet 350 sb och 400 låda

47 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Hej! Jag har en fundering över min bil som har en 350 sb och 400låda, det är så att tredje växeln hoppar i omkring 30km/h, kan det ha att göra med utväxlingen i bakaxeln? Jag har inte kollat upp utväxlingen ännu men bilen varvade 3500rpm vid 90km/h och undrar vilken utväxling ni skulle kunna rekommendera för att kunna ligga runt kanske 3000 rpm i 100km/h, för troligen måste jag byta diff eftersom det är ett hemskt vinande oljud i det vid högre hastigheter i samband med sakta gasning, vill ju fortfarande ha kvar rätt så mycket av accelerationen samtidigt få bilen att kunna framföras på motorväg. Tack för svar!

785 Inlägg
21 augusti 2012
Där har du ett problem.. Låg utväxling på bakväxlen ger höga varv, men bättre ax.
Hög utväxling ger något sämre ax, men lägre varv.

Så... Vad vill du ha bilen till? Bus eller glida?
Annars kompromissa, det gör jag.. Ligger på 2500 rpm i 100 km/h.
Annars byt till en 5-petad låda alt nyare automat med en växel till.

Its not the fart that kills, its the smell...

47 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Jo men hade ändå tänkt att möjligtvis köpa ett par headers och lägga på ett fyrports förgasarinsug, det är nu en 88ans van tbi motor ombyggd till förgasare genom adaptrar så tänkte om man byter diffklumpen så man får lägre varv, runt 3000 i 90-100km/h så borde ju effekten fortfarande finnas kvar rätt så bra tycker jag för vill helst inte köpa en 700låda, har hört att de inte brukar vara så hållbara. Så om du kan rekommendera en utväxling som borde funka bra till mina planer så skulle det uppskattas, har en cheva 59a ifall det behövs vetas till sammanhanget.

785 Inlägg
23 augusti 2012
3:70 hade jag valt om jag skulle byta idag.

Gillar att gasa på ibland, men vill kunna glida bekvämt.
Ska sätta i en tremtec 5 växlade i min i vinter, så jag behåller min 3:36 i fortsättningen, för att kunna leka, och sen ha 5:e växeln till glid.

47 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Finfint! tack så mycket, sen undrar jag iom att 3ans växel hoppar i vid 30km/h, är det så det ska vara eller beror det på utväxling eller som Jag nyss hörde om, guvernören i växellådan? Thanks! smile

785 Inlägg
23 augusti 2012
Ang växlingen så har jag tyvärr ingen aning. Det låter tidigt med 3:an i 30.
Hur reagerar den om du tvångs styr den?
Om du trycker på lite, när växlar den då?

Jag ligger på 2300 rpm i 90 km/h med 3:36:1 bakaxel, med m21 låda.

47 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Har inte märkt någon märkbar skillnad faktiskt, känns däremot vid kraftigare gasning som om det skulle vara en till växel vid 50km/h, ska prova lägga i varvräknaren igen och se om den växlar vid kraftigare gas, har däremot för mig att jag prövade det och det syntes inte på varvräknaren.. blir lite förvirrad ibland haha!

Sök