3190
Sök

Teckna INTE er försäkring hos Salus ansvar!

13 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Hej Niklas Nilsson

Du kan ju börja med att svara på KHRacings fråga.

/Mattias

2 Inlägg
25 januari 2012
Hej igen,

Det är båda ja och nej, nedanför skickar jag lite olika lösningar vi erbjuder.

Alternativ 1:
Import från EU/EES-land.
Denna försäkring tecknas endast INNAN fordonet har kommit in i Sverige.
Denna försäkring är en helförsäkring, men skall som sagt tecknas innan bilen kommit in i Sverige.

Alternativ 2:
Import från annat land än EU/EES-land.
Denna försäkring skall också tecknas INNAN bilen kommit in i Sverige.
Denna försäkring gäller endast trafikförsäkring.

De två ovanstående alternativen gäller endast 30 dagar och tecknas på chassinumret.

Alternativ 3:

Besiktningsförsäkring.
Denna försäkring gäller endast för att ta sig till registreringsbesiktningen.
Försäkringen gäller en dag och det är endast till registreringsbesiktningen.
För att vara försäkrad när man lämnar denna besiktning så ska man ringa in till oss med registreringsnumret man får efter godkänd och slutförd registreringsbesiktning, annars upphör skyddet att gälla.

Alternativ 4:

Tillfällig registrering.

Denna försäkring kan man välja omfattning på, alltså trafik-, halv- eller helförsäkring.

På denna försäkring noterar vi alla uppgifter vi får av kund (som bilmodell & chassinummer etc.) och sparar som en ”ofullständig” fil.
Efter detta skickar vi ut ett papper om tillfällig registrering till kunden som sedan skall  vidarebefodra detta till Transportstyrelsen med en ansökan om tillfällig registrering.
Denna försäkring börjar INTE gälla innan kunden skickat pappret från oss om tillfällig registrering samt en ansökan om en tillfällig registrering till Transportstyrelsen.
När Transportstyrelsen fått dessa handlingar och godkänt detta så aktiveras försäkringen i vårat system av en representant för Transportstyrelsen.
Detta är en process som kan ta några dagar och börjar således INTE gälla innan Transportstyrelsen godkänt handlingarna.

Hoppas detta ger er en bättre bild och har ni några frågor kan ni återkomma till mig!

MVH
Niklas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 januari 2012
Grymt bra att du NIKLAS_NILSSON registrerar dig och kommenterar detta. Önskar fler företag/bolag gjorde samma sak.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
25 januari 2012
NIKLAS_NILSSON skrev:
Svar från f-bolaget:

MVH
Niklas

Alltså har det blivit fel i kommunikationern mellan f-bolaget & kunden då han hade
bilen i Hamn/Sverige när han ringde o tecknade försäkrningen.

Den mänskliga faktorn är inte perfekt, det kan alltid bli felaktigheter, bara att beklaga.

Tack för svaret Niklas

13 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Aha det var nått nytt, den har jag inte hört innan, att man måste ansöka om en Tillfällig registrering hos transportstyrelsen. När jag pratade med skadeansvarig på Salusansvar hade jag först inte tecknat nån försäkring överhuvudtaget enligt Salusansvar utan bara sagt att jag tänkt teckna inom 30 dagar, vem ringer in och säger att de ska teckna en försäkring inom 30dagar, vad fyller det för nytta Niklas? Isåfall ringer man ju först när man fått registreringsbeviset.

När ni förstod att det lät dumt, så kom ni med ett nytt påstående och då var det att försäkringen började gälla först när man fått trafikskyltarna enligt skadeansvarig.

Men då ringde jag in till kundtjänst och de sa då att det stod en Tillfällig helförsäkring aktiverad den 4 November, det går som sagt inte ändra det i databasen, och försäkringen fanns där, det hade inte varit möjligt om jag inte hade tecknat nån försäkring, och när man ringde in till kundtjänst direkt så sa de även att försäkringen gäller DIREKT på chassinumret.

Jag har detta inspelat, när de på kundtjänst säger att försäkringen börja gälla direkt, rätt konstigt att de säger det va Niklas? För du säger nu att försäkringen inte börja gälla förrän man skickat in en ansökan om Tillfällig registrering till transportstyrelsen och man får godkännande av transportstyrelsen. Detta nämner aldrig nån av de alla jag pratat med på Salusansvar, mycket märkligt.

Jag sa klart och tydligt exakt när jag skulle hämta bilen, jag hade ju inte kört och hämtat bilen om hon hade sagt att den är försäkrad först när man skickat in en ansökan om Tillfällig registrering till transportstyrelsen och fått tillbaka dom med ett godkännande eller hur Niklas?

Och hur kan det stå att bilen har en Tillfällig helförsäkring aktiverad den 4 November registrerad på bilen, när ni säger att man måste ansöka om en Tillfällig registrering innan man får teckna en Tillfällig helförsäkring? Du säger ju att ni inte teckna en Tillfällig helförsäkring innan ni fått handlingarna om Tillfällig registrering hos Transportstyrelsen, då har ni ju gjort fel för den står Helförsäkrad med Tillfällig försäkring den 4 november som sagt. Lyssna på banden jag bifoga nedanför för klargörande.

Lägger härmed ut mina inspelade samtal med Salusansvar för att bringa klarhet i hur det hela gått till.

http://speedy.sh/GWeQg/Voice0005.amr
http://speedy.sh/Dc7UB/Voice0019.amr
http://speedy.sh/wrU27/Voice0020.amr
http://speedy.sh/MPYZV/Voice0024.amr
http://speedy.sh/JE5ka/Voice0028.amr
http://speedy.sh/uTkV5/Voice0043.amr

Får vi ta del av det inspelade samtalet när jag tecknade försäkringen så hade det inte varit nån diskussion överhuvudtaget om vad som gäller, för där klargörs exakt vad som gällde när jag tecknade min försäkring. Men de ville ni ju givetvis inte för då hade ni ju fått stå för försäkringen. Anders Andersson sa flera gånger till min far att de hade ett band och att han skulle lyssna av det. Men efter Anders Andersson hade lyssnat av bandet så fanns det helt plötsligt inget band...

/Mattias Johannesson
Senast redigerat av TVRT350 (25 januari 2012)

26 Inlägg
3 februari 2012
Jag importerade min M3 cab från Munchen förra våren..Jag uppgav enbart chassienr på bilen.fick IMPORT/HELFÖRSÄKRING 30 dagar från överenskommet datum..bilen var försäkrad från det att jag lämnade Munchen,tills jag kom hem.de va ingen trafikförsäkring...de va helförsäkring..har alla pappaer kvar i min pärm..
Jag hade BMW Org Förs.

hej

26 Inlägg
3 februari 2012
jag skickade inte in nån ansökan.
däremot efter hemkomst så är det urpsrungskontroll,skicka in alla papper,vänta på godkännande,boka tid för regbes,sen försäkra den igen,o vänta på skyltarna...

hej

13 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Har varit i kontakt med Niklas på Salusansvar. Han kunde inte göra nått åt saken. Det skadechefen har beslutat står fast så han hänvisade till ARN och att vi får gå vidare med saken.

Han pratade om Tillfällig registrering och att Tillfälliga helförsäkringen blir aktiv först efter salusansvar har tagit emot handlingarna om Tillfällig registrering ifrån Transportstyrelsen. Det nämner aldrig personen som jag pratade med när jag tecknade försäkringen. Och försäkringen aktiverades den 4 november, det hade aldrig stått en aktiv försäkring den 4 November om man skulle gå efter påståendet ovanför.

Han sa att han bara lyssnat på ett av de inspelade samtalen, så de verkade inte så angelägna om att gå igenom ärendet igen.

Angående det försvunna bandet så är det "ett band" på 10 000 st band som försvinner enligt Niklas, det var just det bandet...

Mvh Mattias

13 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Såg att banden inte gick att lyssna på längre, kan lägga upp dom igen om nån är intresserad.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 augusti 2012
Det bli intressant att se fortsättning om hur det sluta.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

13 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Vi har inte varit i kontakt med ARN.

13 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Här kommer en utförlig beskrivning på hur det hela har gått till.

Det började med att jag ringer in till Salusansvar för att teckna en tillfällig helförsäkring.

Jag säger då att bilen är i sverige redan och fråga om det är okej och att jag vill teckna en tillfällig helförsäkring.

Hon säger då att jag ska vänta några minuter i telefonen medans hon prata med sin chef. Hon kommer sedan tillbaks i telefonen och säger att det är okej.

Jag säger att jag ska köra bilen hem och boka en besiktning. Hon säger att den tillfälliga helförsäkringen gäller 30 dagar, alltså att jag har 30 dagar på mig att besiktiga och att den är helförsäkrad under den tiden.
Två dagar senare sker en singelolycka vilket resultera i en frontskada på bilen. Vi ringer då och anmäler olyckan.

Detta är på en lördag, och vi har ännu inte hunnit få några försäkringspapper. I början på veckan efter så ringer skadeansvarige upp oss och säger att han ska gå igenom ärendet. Han sa då flera gånger att det finns ett band inspelat med hon som vi tecknade försäkringen med. Senare så återkommer samma skadeansvarige och säger att det finns inget band. Och att vi inte alls hade tecknat nån försäkring utan ringt in och meddelat att vi ska teckna en försäkring inom 30 dagar.

Min fråga är då, vem ringer in och säger att de ska teckna en försäkring om 30 dagar? Jag sa klart och tydligt till henne jag pratade med att jag skulle hämta bilen och köra den hem.

Just för att olyckan sker så tätt inpå så skicka de inte ut vårat försäkringsavtal, hade vi hunnit få det så hade det stått en Tillfällig helförsäkring på det avtalet. Men istället så har vi aldrig fått nått avtal utskickat.

Och när jag ringde in till kundtjänst och frågade om försäkringen på bilen så säger dom på kundtjänst att det står en Tillfällig helförsäkring aktiverad. Fast skadeansvarige säger att jag aldrig tecknat en försäkring överhuvudtaget...

Har sett att mina band som jag lade upp har blivit inaktiva. Men har som sagt spelat in samtalen. Där de kommer med nya påstående hela tiden.
Först att de spela bara in band ibland i utbildningssyfte, då ringer man in till kundtjänst och då säger de att de spela in alla samtal. Sedan säger en ansvarig att de spela in alla samtal, men det är ett band på 10 000 st som försvinner och det bandet råkade vara mitt.

1 915 Inlägg
28 augusti 2012
Varför inte ?
Är det inte bättre att ta kontakt med ARN som skadechefen hänvisade till ?
Sitta och skriva om problemet på diverse forum brukar sällan hjälpa.

Vet du att du har rätt så kontakta ARN och lägg fram alla dina bevis och hoppas på att ARN är på din sida och att Salus ansvar följer ARN´s rekommendationer, så är problemet löst sen!

TVRT350 skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

865 Inlägg
29 augusti 2012
TVRT350 skrev:

varför inte?

TVRT350 skrev:
Har varit i kontakt med Niklas på Salusansvar. Han kunde inte göra nått åt saken. Det skadechefen har beslutat står fast så han hänvisade till ARN och att vi får gå vidare med saken.

han hänvisar ju själv till att du ska kontakta ARN

Sök