Vinter och köra med turbo?

tompa_turbo Höst och kallt
30 augusti 2012 · 325 Inlägg

Funderar om jag ska köra med volvon i vinter?  kommer bli många kallstartar då jag inte har motorvärmare på jobbet..  kan jag skada nått i motorn  ?   Thomas

Nybergrobin
30 augusti 2012 · 2 387 Inlägg

tompa_turbo skrev:
Funderar om jag ska köra med volvon i vinter?  kommer bli många kallstartar då jag inte har motorvärmare på jobbet..  kan jag skada nått i motorn  ?   Thomas

Är du väldigt rädd om bilen så rekommenderar jag dig att skaffa en vinterbil istället. Men vill du verkligen köra med denna så är jävligt noga med att motorn är ordentligt varm innan turbon får ladda.

JimmyAndersson
30 augusti 2012 · 1 679 Inlägg

jag körde min förra 850 T5 automat i vintras big_smile
märkte inget spec, hade inte heller motorvärmare på jobbet, tog det bara lugnt och lät den stå lite på tomgång innan jag smög iväg smile
R:en jag har nu kommar också gå i vinter smile

johan_dansk
30 augusti 2012 · 157 Inlägg

Det är ingen fara, bara inte full gas nystartad bara wink

Audi A4 1.8t Quattro
Nybergrobin
30 augusti 2012 · 2 387 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
jag körde min förra 850 T5 automat i vintras big_smile
märkte inget spec, hade inte heller motorvärmare på jobbet, tog det bara lugnt och lät den stå lite på tomgång innan jag smög iväg smile
R:en jag har nu kommar också gå i vinter smile

Dock så är det riktigt kasst med turbo och framhjulsdrift på vintern xD

JimmyAndersson
30 augusti 2012 · 1 679 Inlägg

Nybergrobin skrev:

JimmyAndersson skrev:
jag körde min förra 850 T5 automat i vintras big_smile
märkte inget spec, hade inte heller motorvärmare på jobbet, tog det bara lugnt och lät den stå lite på tomgång innan jag smög iväg smile
R:en jag har nu kommar också gå i vinter smile

Dock så är det riktigt kasst med turbo och framhjulsdrift på vintern xD

joo det var ju inte världens roligast sak på vintern men funkar i dagligt bruk smile

Sarge
30 augusti 2012 · 2 337 Inlägg

Jag har kört turbo vintertid i alla år och det har aldrig varit en begränsning. Vanliga bilar skulle inte utrustas med turbo om de inte funkade året om.

Nybergrobin
31 augusti 2012 · 2 387 Inlägg

Sarge skrev:
Jag har kört turbo vintertid i alla år och det har aldrig varit en begränsning. Vanliga bilar skulle inte utrustas med turbo om de inte funkade året om.

Nej det är sant tongue Dock så är det värdelöst med turbo och framhjulsdrift enligt mig eftersom "turbokicken" är ganska lömsk och det börjar väldigt lätt att spinna. En sugis är mycket lättare att kontrollera i accelerationer osv smile

weisse
31 augusti 2012 · 56 Inlägg

Bara att köra

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
zemet
31 augusti 2012 · 4 073 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Sarge skrev:
Jag har kört turbo vintertid i alla år och det har aldrig varit en begränsning. Vanliga bilar skulle inte utrustas med turbo om de inte funkade året om.

Nej det är sant tongue Dock så är det värdelöst med turbo och framhjulsdrift enligt mig eftersom "turbokicken" är ganska lömsk och det börjar väldigt lätt att spinna. En sugis är mycket lättare att kontrollera i accelerationer osv smile

Kan bara hålla med. Körde pappas 900 talladega, chippad till 230 hk. Det var hemskt, helt sjukt jobbigt med torquesteer och att det bara spann hela tiden.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Sarge
31 augusti 2012 · 2 337 Inlägg

zemet skrev:

Nybergrobin skrev:

Sarge skrev:
Jag har kört turbo vintertid i alla år och det har aldrig varit en begränsning. Vanliga bilar skulle inte utrustas med turbo om de inte funkade året om.

Nej det är sant tongue Dock så är det värdelöst med turbo och framhjulsdrift enligt mig eftersom "turbokicken" är ganska lömsk och det börjar väldigt lätt att spinna. En sugis är mycket lättare att kontrollera i accelerationer osv smile

Kan bara hålla med. Körde pappas 900 talladega, chippad till 230 hk. Det var hemskt, helt sjukt jobbigt med torquesteer och att det bara spann hela tiden.

Det fina med en gaspedal är ju att den är steglös, så att man kan justera gasen och varva upp lite försiktigt. Det brukar hjälpa mot hjulspinn när det är halt ute wink Trampar man fullt spinner det ju lika mycket med en sugmotor som en turboladdad. Och turbokicken uteblir ju om man gasar försiktigt. Så problem med överdrivet hjulspinn vintertid är enligt min uppfattning mer självförvållat än ett turbobilsproblem.

zemet
31 augusti 2012 · 4 073 Inlägg

Sarge skrev:

zemet skrev:

Nybergrobin skrev:
Nej det är sant tongue Dock så är det värdelöst med turbo och framhjulsdrift enligt mig eftersom "turbokicken" är ganska lömsk och det börjar väldigt lätt att spinna. En sugis är mycket lättare att kontrollera i accelerationer osv smile

Kan bara hålla med. Körde pappas 900 talladega, chippad till 230 hk. Det var hemskt, helt sjukt jobbigt med torquesteer och att det bara spann hela tiden.

Det fina med en gaspedal är ju att den är steglös, så att man kan justera gasen och varva upp lite försiktigt. Det brukar hjälpa mot hjulspinn när det är halt ute wink Trampar man fullt spinner det ju lika mycket med en sugmotor som en turboladdad. Och turbokicken uteblir ju om man gasar försiktigt. Så problem med överdrivet hjulspinn vintertid är enligt min uppfattning mer självförvållat än ett turbobilsproblem.

Jo ofta är det ju så, denna bilen och denna gången var det dock inte så. Bilen full med packning och snö + friktionsdäck.

Bilen orkade inte på 3ans växel på 50 vägarna uppe på fjället och på 2an så var det väldigt jobbigt att köra utan hjulspinn eftersom jag då hade så höga rpm att jag hade väldigt mkt kraft. En otrolig ketchup effekt i den bilen också.

Så för att sammanfatta det så var det i vissa lägen så att gaspedalen inte alls var steglös.

Klart vi klarade det, man tog sig ju fram osv men det var verkligen ingen bra bil och motor att köra med då.

Senast redigerat av zemet (31 augusti 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jonTe
31 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

tompa_turbo skrev:
kan jag skada nått i motorn  ?   Thomas

Om jag är lite vass....
Du har ju en "ny" Volvo som är byggd i flera 100.000 ex och som är utvecklad av  tekniker som känner till svenskt klimat.
Dessutom är den testad i alla tänkbara miljöer och b.l.a svenska vintertester.
Så nej...du kan inte skada något i motorn.

Dock är svenskt vinterklimat jobbigt för biln oavsett vad man åker med.
Saltslask, dubbdäck....tjälskott....kallstarter....Sliter hårt på bilen så är den i extremt fint skick och du är väldigt rädd om den kan man ju skaffa en vinterbil.

MVH Jonas
..............
myran Foto/Bilnörd
31 augusti 2012 · 1 541 Inlägg

Bilen är byggd för klara kallstarter.

Enda kan vara att tänka på att låta bilen gå varm innan man belastar hårt eller varvar ur maskin då oljan behöver komma upp i temp.   

Ett alternativ som man faktiskt gjorde för i tiden är att byta till en olja med lite lägre viskisotet.. Klarar inte lika hög värme men smöjer bättre när den är kall. Och det är inte direkt troligt att bilen går varmt i vinterkylan.


Och köra en turbobil med effekt på vintern.. inga problem. Jag körde min bpu supra på 380-400hk hela vintern utan problem. Gick hur fint som helst bara man är lugn på gasen. Att tillägga är att jag bur utanför stan på "landet" också och fick ofta köra dåligt plogade vägar. Gick hur bra som helst.

Finns nog bilder på supran ute på isen till o med under gammla bilar på min sida.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Nybergrobin
31 augusti 2012 · 2 387 Inlägg

Sarge skrev:

zemet skrev:

Nybergrobin skrev:

Nej det är sant tongue Dock så är det värdelöst med turbo och framhjulsdrift enligt mig eftersom "turbokicken" är ganska lömsk och det börjar väldigt lätt att spinna. En sugis är mycket lättare att kontrollera i accelerationer osv smile

Kan bara hålla med. Körde pappas 900 talladega, chippad till 230 hk. Det var hemskt, helt sjukt jobbigt med torquesteer och att det bara spann hela tiden.

Det fina med en gaspedal är ju att den är steglös, så att man kan justera gasen och varva upp lite försiktigt. Det brukar hjälpa mot hjulspinn när det är halt ute wink Trampar man fullt spinner det ju lika mycket med en sugmotor som en turboladdad. Och turbokicken uteblir ju om man gasar försiktigt. Så problem med överdrivet hjulspinn vintertid är enligt min uppfattning mer självförvållat än ett turbobilsproblem.

Det beror väl på vad man har för bil också tongue Tex min a4 som är chippad mm går det inte att smyga sig fram med på vintern tongue Den är verkligen döseg ända tills turbon börjar att ladda och då spinner det som fan hmm Det är helt klart lättare att kontrollera en original lågtrycks turbobil eller en sugis enligt mig smile

andreas1
1 september 2012 · 1 020 Inlägg

myran skrev:
Bilen är byggd för klara kallstarter.

Enda kan vara att tänka på att låta bilen gå varm innan man belastar hårt eller varvar ur maskin då oljan behöver komma upp i temp.   

Ett alternativ som man faktiskt gjorde för i tiden är att byta till en olja med lite lägre viskisotet.. Klarar inte lika hög värme men smöjer bättre när den är kall. Och det är inte direkt troligt att bilen går varmt i vinterkylan.


Och köra en turbobil med effekt på vintern.. inga problem. Jag körde min bpu supra på 380-400hk hela vintern utan problem. Gick hur fint som helst bara man är lugn på gasen. Att tillägga är att jag bur utanför stan på "landet" också och fick ofta köra dåligt plogade vägar. Gick hur bra som helst.

Finns nog bilder på supran ute på isen till o med under gammla bilar på min sida.

Blev nyfiken vad du menade med gå ner i viskositet??
Menar du att 5w30. Ist för tex 5w40 skulle påverka kallstarterna??
Kör 0w40 på alla mina .
0 är kall 40 varm motor..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Putteliten
1 september 2012 · 9 090 Inlägg

Min Golf med både turbo och kompressor går året runt utan problem.

myran Foto/Bilnörd
1 september 2012 · 1 541 Inlägg

andreas1 skrev:

myran skrev:
Bilen är byggd för klara kallstarter.

Enda kan vara att tänka på att låta bilen gå varm innan man belastar hårt eller varvar ur maskin då oljan behöver komma upp i temp.   

Ett alternativ som man faktiskt gjorde för i tiden är att byta till en olja med lite lägre viskisotet.. Klarar inte lika hög värme men smöjer bättre när den är kall. Och det är inte direkt troligt att bilen går varmt i vinterkylan.


Och köra en turbobil med effekt på vintern.. inga problem. Jag körde min bpu supra på 380-400hk hela vintern utan problem. Gick hur fint som helst bara man är lugn på gasen. Att tillägga är att jag bur utanför stan på "landet" också och fick ofta köra dåligt plogade vägar. Gick hur bra som helst.

Finns nog bilder på supran ute på isen till o med under gammla bilar på min sida.

Blev nyfiken vad du menade med gå ner i viskositet??
Menar du att 5w30. Ist för tex 5w40 skulle påverka kallstarterna??
Kör 0w40 på alla mina .
0 är kall 40 varm motor..

En mordärn olja ska väl klara sig bra. men är man kinkig kan man gå ner till 0w** oljor på vintern.  i äldre bilar ska man hålla sig borta från 0w30 osv och köra på 10w** då nya 0w oljorna gärna riner rakt igenom ventilstyrningar med mera för den är så pass tun. Gammla bilar är inte gjord för så tun olja. Säger av erfarenhet. smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
andreas1
1 september 2012 · 1 020 Inlägg

Hmm men en 0 olja är bara hur den är kall
Om du tar en 5w40 el 0w40 klarar dom samma värme..
Dessa oljerna rensar även mer än tjockolja så gammelbilarna kan rasa o börja läcka om man bytar till finolja.
Har dock bara varit med om att det är jenkekurar som oljan rinner genom till förbränningen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang