3713
Sök

Vanos i bmw? kan nån förklara bättre ?

392 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#1
ja som sagt, har länge funderat va "vanos" i bmw motorer är.
alldrig fått riktigt koll, vad gör den, vrf har dom de, vad är de bra till ??

nån sorts styrsystem?? vrf har man vanos kolvar?? måla inte ut mig som blåst, vill bara veta tongue

icke vanos, vanos.. vad är skillnaden?? smile nån som orkar svara på lite frågor hade vart as bra.

//tack på förhand wink


392 Inlägg
1 422 Inlägg
26 oktober 2012
#4
Variabel ventilstyrning helt enkelt smile Även känt som vvt men olika tillverkare har ofta olika namn för det. V-tec är annorlunda men är ju besläktat.


866 Inlägg
26 oktober 2012
#5
V-tec har väl inget med vanos att göra bara vvt. V-tec ändrar nock och duration igenom att gå över till en en annan nock på kamaxelen och vanos ändrar bara nockvinkelen på samma nock. Alltså flyttar kamaxlarna från noll läget för att flytta nockvinkelen V.tek har fast läge på kammen men har en extra nock med andra värden på nock och öppningstider   Öppningstider/duartion samma sak!

392 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#6
men hur kan ventilen öppna tidigare, kamaxeln är juh helgjuten?? eller är ja helt ute nu ? eller har den styrda nockar på nå vis?? tongue


1 422 Inlägg
26 oktober 2012
#7
Med hjälp av en utväxling vilket gör att man ställer om kamaxeln ett par kuggar och då får andra kamvärden smile

V-tec kör ju med 2/4ventils teknik och använder 2 ventiler på låga varv och 4 ventiler på högvarv samt att de ställer kamvärden med hjälp av de extra nockarna. Vet iaf att många av deras v-tec arbetar så, inte så jätteinsatt men vet att de brukar använda det så.


866 Inlägg
26 oktober 2012
#8
Menar du på V-tec ?

392 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#9
tekniknissen1 skrev:
Menar du på V-tec ?

om du frågar mig så menar ja vanos systemet ..


1 422 Inlägg
26 oktober 2012
#10
tekniknissen1 skrev:
Menar du på V-tec ?

om du menar mig så första menade jag för vanos/vvt smile Den har ju högvarvsvärdet som den håller på tomgång och högre varvtal, sedan ändras kamvärden under låga varv för att sedan läggas i högeffektsläget igen. För att få bästa vridmoment och minsta miljöpåverkan beroende på vilken kamaxel det appliceras på. Det jag menar för v-tec tycker jag står ganska tydligt tongue
Senast redigerat av cheffer (26 oktober 2012)


866 Inlägg
26 oktober 2012
#11
Nej vanos ändrar inte durationen (öppningstiden) utan bara när ventilerna öppnar tidigar /senare. Igenom att flytta kammarna något mot vevaxeln. Exakt som ställbara kamdrev men det sköts av en extrem skruv som påvärkas av en hydraul kolv.

Dr. Turbo
459 Inlägg
26 oktober 2012
#12
Fillppa skrev:
men hur kan ventilen öppna tidigare, kamaxeln är juh helgjuten?? eller är ja helt ute nu ? eller har den styrda nockar på nå vis?? tongue

Genom att på själva kamdrevet ha en styrning som gör att det kan vridas smile

http://www.youtube.com/watch?v=hW_1CBoLUCQ


392 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#13
Big Al skrev:
Fillppa skrev:
men hur kan ventilen öppna tidigare, kamaxeln är juh helgjuten?? eller är ja helt ute nu ? eller har den styrda nockar på nå vis?? tongue

Genom att på själva kamdrevet ha en styrning som gör att det kan vridas smile

http://www.youtube.com/watch?v=hW_1CBoLUCQ

ja nu är ja me, smart rent ut sagt big_smile men om man ska ta bort vanos, de är bara att lägga ett vanligt kamdrev eller "stoppa" styrningen?? tongue kanske är jobbigt me frågorna men försök svara, man lär sig aldrig annars big_smile


866 Inlägg
26 oktober 2012
#14
cheffer/ Det har du rätt i att alla systemen jobbar i mot samma slutprodukt vrid/effekt/avgasvärde. men mekaniskt så är dom inte besläktade med varandra.

866 Inlägg
26 oktober 2012
#15
för att låsa VANOS varför!! Men ja det är låsa kolven eller att sätta dit ett vanligt drev. Men styrsystemet gillar det inte då den märker att kaman /kamarna inte flyttar på sig,

392 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#16
tekniknissen1 skrev:
för att låsa VANOS varför!! Men ja det är låsa kolven eller att sätta dit ett vanligt drev. Men styrsystemet gillar det inte då den märker att kaman /kamarna inte flyttar på sig,

tänkte till en turbo maskin me eftermarknads sprut smile


2 656 Inlägg
26 oktober 2012
#17
Fillppa skrev:
tekniknissen1 skrev:
för att låsa VANOS varför!! Men ja det är låsa kolven eller att sätta dit ett vanligt drev. Men styrsystemet gillar det inte då den märker att kaman /kamarna inte flyttar på sig,

tänkte till en turbo maskin me eftermarknads sprut smile

vanos har knappast visat sig vara en nackdel vid turbokonv?


57 Inlägg
26 oktober 2012
#18
Vanos är bara en fördel när man har turbomatat


1 422 Inlägg
26 oktober 2012
#19
tekniknissen1 skrev:
cheffer/ Det har du rätt i att alla systemen jobbar i mot samma slutprodukt vrid/effekt/avgasvärde. men mekaniskt så är dom inte besläktade med varandra.

Har jag inte sagt smile Tycker jag uttryckt mig ganska tydligt så det märks att de inte är besläktade mekaniskt men besläktade ändamålsmässigt men om det har missuppfattats så ber jag om ursäkt.

tekniknissen1 skrev:
Nej vanos ändrar inte durationen (öppningstiden) utan bara när ventilerna öppnar tidigar /senare. Igenom att flytta kammarna något mot vevaxeln. Exakt som ställbara kamdrev men det sköts av en extrem skruv som påvärkas av en hydraul kolv.

Det har jag inte heller sagt, jag har sagt kamtider, vilket är lite dumt då jag borde sagt ventiltider (variable valve timing) då den justerar när ventilerna ska öppna i förhållande till TDC/BDC smile Inte att öppningstiden blir längre eller att det blir högre öppning men det var lite klantigt uttryckt av mig. Iofs har ju bmw variabel ventilöppning på nyare motorer också som justerar lyfthöjden också men det är ett helt annat system smile

Blocka inte vanos! Det är ju bara en fördel smile Kommer att ge tidigare ladd.



Sök