3139
Sök

Konstruera egen dragkrok? Buick Electra 225 -65.

557 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Nu när man kan köpt sig en amerikanare så skulle jag vilja montera på en dragkrok på bilen så man kan hänga på en husvagn till sommaren.

Har kollat runt och de verkar som att de kommer bli att bygga en egen variant. Svårt att hitta nått som är original till min bil.

Så min fråga är väl om de är något speciellt man ska tänka på när man bygger? Nått som måste vara gjort för att kunna besikta bilen med krok?

Hade tänkt att montera ett plattjärn som går ner på varje sida om balkarna som kofångaren är monterad i.

Sen tänkte jag ta två fyrkantsjärn som jag svetsar imellan plattjärnen och sen en drogkrok i mitten helt enkelt.

Borde ju funka kan man tycka?

Tips eller ideer på vad man ska tänka på?


Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
15 november 2012
#2
Börja med att ring bilprovningen och fråga vad de godkänner för lösningar på din bil. Så slipper du ödsla tid och pengar på något som kanske måste göras om.


557 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#3
weldion skrev:
Börja med att ring bilprovningen och fråga vad de godkänner för lösningar på din bil. Så slipper du ödsla tid och pengar på något som kanske måste göras om.

Ja de kan ju vara en bra ide.


1 160 Inlägg
15 november 2012
#4
borde gå o fixa från usa. hör med nån importör av usagrejer

557 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#5
Om man frågar runt så verkar det inte vara några större problem med detta. Flera som har byggt egna och fått igenom detta på bes.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
#6
850heden skrev:
weldion skrev:
Börja med att ring bilprovningen och fråga vad de godkänner för lösningar på din bil. Så slipper du ödsla tid och pengar på något som kanske måste göras om.

Ja de kan ju vara en bra ide.

Tror inte bes. har något att komma med i detta fall ... känns lite som ett lotteri faktiskt.

Så här gjorde jag 2008 på en Ford Galaxie från 1962: Jag hittade en komplett dragkrok från en Mercedes på lokala skroten (detta är en klar fördel vid besiktning - och typskylten ska givetvis sitta kvar). Sedan gjorde jag förstärkningar i 8mm järn som jag dels skruvade i ramen på bilen, dels svetsade i ändarna på draget så att dessa nya delar passade mot varandra och bultade ihop dessa med ett visst antal Nm (hade en monteringsanvisning från ett annat drag att utgå ifrån).

Väl inne på bilprovningen såg de att jag inte svetsat i själva draget, utan bara i infästningen mot ramen, vilket de tyckte såg bra och gediget ut. Sedan ville de kolla max släpvagnsvikt på andra bilar av samma modell som hade blivit typgodkända tidigare, men hittade inga... Jag påtalade att alla amerikanska bilar med ram generellt ska godkännas för 1500kg, men det ville man inte lyssna på utan äldre kollegor menade att jänkare brukar få 800-900kg vilket jag vägrade gå med på (draget var godkänt för 2000kg på Mercan det suttit på).

Efter att ha läst lagtexten (som jag fick hjälpa dem hitta på webben roll - jo jag var förberedd på de inte hade en aaaaning) var de ju tvugna att ge med sig och godkänna mitt drag för 1500kg. Men hade jag inte varit påstridig och påläst hade det nog knappast gått hmm , åtminstone inte på den stationen ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

557 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#7
OK de låter som att man ska göra ett bra jobba och sen stå på sig lite när man besiktar. Vet inte vad som gäller men är det inte 3,5 ton som totalvikt på bil och kärra? Tänkte på att då lär man inte få mycket mera än 1000kg på min bil på B-kort. Min bil har en totalvikt på drygt 2,5 ton.

Fast jag har ju E-kort så jag kanske får dra mera till min bil då.

Men jag ska ringa till besiktningens teknikavdelning iallafall och se vad dom kan hjälpa mig med.

Men som sagt så bygger ju väldigt många egna konstruktioner på dragkrokar så de borde inte vara omöjligt.


Handledare
1 481 Inlägg
16 november 2012
#8
Körkortets behörighet har inget med hur mycket bilen får dra. Det avgör bara hur mycket föraren får dra efter bilen.
Ring Transportstyrelsens tekniska avdelning och fråga. Dom kan mycket mer än vad bilprovningens personal kan.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 november 2012
#9
850heden skrev:
OK de låter som att man ska göra ett bra jobba och sen stå på sig lite när man besiktar. Vet inte vad som gäller men är det inte 3,5 ton som totalvikt på bil och kärra? Tänkte på att då lär man inte få mycket mera än 1000kg på min bil på B-kort. Min bil har en totalvikt på drygt 2,5 ton.

Fast jag har ju E-kort så jag kanske får dra mera till min bil då.

Men jag ska ringa till besiktningens teknikavdelning iallafall och se vad dom kan hjälpa mig med.

Men som sagt så bygger ju väldigt många egna konstruktioner på dragkrokar så de borde inte vara omöjligt.

Nej. Det finns ingen generell regel om 3,5ton - det är vad du får dra på B-kort.

Ja.

Nej. Du ska istället ringa Transportstyrelsens tekniska avdelning - det är där personerna med kunskap sitter wink . Sedan ska får du själv hålla reda på alla fakta och var de finns att läsa och förklara detta för din besiktningsman. De gör nämligen detta så sällan att typa "hemmapulade" drag, så de har ingen aaaaning roll

Rätt. Dessutom ska du få 1500kg på en jänkare med ram. Nya bestämmelser sedan mitten på 2000-talet. Innan dess max 750-900kg på en jänk, så gå inte på den om de försöker hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 november 2012
#10
Att SBP tidigare inte givit jänkebilarna högre dragvikt beror på att tillverkarnas utställda typintyg gällt dragkrokar monterade direkt på stötfångaren, som på denna bild på en 60-tals muskelbil:

http://hubgarage.s3.amazonaws.com/photos/2266461/bumper_hitch_detail.jpg

Men sunda förnuftet måste väl ändå tala om att en krok monterad på ramen är något lite robustare smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
#11
Det finns lite bilder på en egentillverkad och godkänd dragkrok till en jänkare i galleriet till en bil som lades upp här idag (http://www.garaget.org/?car=312958)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

270 Inlägg
22 november 2012
#12
Jag frågade nån på SBP när jag skulle bygga drag till min Cadillac för ca 10 år sedan.Han sa att först skulle en ingenjör göra en ritning med hållfasthetsberäkning,sedan skulle svetsarna röntgas.Men han sa också att man oftast inte "hårddrog" det så.
Hmm.


6 653 Inlägg
22 november 2012
#13
850heden skrev:
Tja!

Nu när man kan köpt sig en amerikanare så skulle jag vilja montera på en dragkrok på bilen så man kan hänga på en husvagn till sommaren.

Har kollat runt och de verkar som att de kommer bli att bygga en egen variant. Svårt att hitta nått som är original till min bil.

Så min fråga är väl om de är något speciellt man ska tänka på när man bygger? Nått som måste vara gjort för att kunna besikta bilen med krok?

Hade tänkt att montera ett plattjärn som går ner på varje sida om balkarna som kofångaren är monterad i.

Sen tänkte jag ta två fyrkantsjärn som jag svetsar imellan plattjärnen och sen en drogkrok i mitten helt enkelt.

Borde ju funka kan man tycka?

Tips eller ideer på vad man ska tänka på?

Anledningen till att krok inte finns till din bil är pga de endast sålts med automat, och automatlåde tillverkaren inte godkänt att lådan ska tåla att dra grejer med.

De/Dem

Handledare
1 481 Inlägg
22 november 2012
#14
Malheus skrev:
850heden skrev:
Tja!

Nu när man kan köpt sig en amerikanare så skulle jag vilja montera på en dragkrok på bilen så man kan hänga på en husvagn till sommaren.

Har kollat runt och de verkar som att de kommer bli att bygga en egen variant. Svårt att hitta nått som är original till min bil.

Så min fråga är väl om de är något speciellt man ska tänka på när man bygger? Nått som måste vara gjort för att kunna besikta bilen med krok?

Hade tänkt att montera ett plattjärn som går ner på varje sida om balkarna som kofångaren är monterad i.

Sen tänkte jag ta två fyrkantsjärn som jag svetsar imellan plattjärnen och sen en drogkrok i mitten helt enkelt.

Borde ju funka kan man tycka?

Tips eller ideer på vad man ska tänka på?

Anledningen till att krok inte finns till din bil är pga de endast sålts med automat, och automatlåde tillverkaren inte godkänt att lådan ska tåla att dra grejer med.

Hur kommer det sig då att en Cheva-van med automat får dra 3500kg?? Det är inte anledningen.
Det finns väl inga krokar att köpa till 60-talsbilar om man inte har tur och får tag på en begagnad.


6 653 Inlägg
22 november 2012
#15
saab_sonett skrev:
Hur kommer det sig då att en Cheva-van med automat får dra 3500kg?? Det är inte anledningen.
Det finns väl inga krokar att köpa till 60-talsbilar om man inte har tur och får tag på en begagnad.

Fast de använder ju inte samma automater..sen är det olika från låda till låda.

De/Dem

529 Inlägg
22 november 2012
#16
Gick nog att få dragkrok till dom flersta amerikanare på 60-talet, frågan är ju bara hur många som kryssade i det när dom beställde en ny bil. Tror inte det var lika vanligt att dra runt på släp och husvagn på den tiden.
Till min Caprice gick det att få dragkrok dock fick den bara dra drygt 1000kg med orginaldraget.
Så tyvärr är det nog inte anledningen.
Senast redigerat av JimpeBoy (22 november 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 november 2012
#17
Malheus skrev:
Anledningen till att krok inte finns till din bil är pga de endast sålts med automat, och automatlåde tillverkaren inte godkänt att lådan ska tåla att dra grejer med.

Mycket tveksam till detta påstående ... det stämmer dock på en del moderna småbilar med automat.

Nej, anledningen är att SBP utgick från data på krokar som monterades direkt på stötfångaren (se bild ovan), och inte förrän för 5-6 år sedan fick dessa nya direktiv att jänkebilar konstruerade med kraftig ram kan godkännas med dragkrok utan speciella intyg från tillverkaren wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök