Jag har en Mazda 626 årsmodell 2001. Jag hade en diod spollampa förut å då sluta innerbelysningen att lysa när man öppnade dörr. Byte tbx till en vanlig lampa men det fungerar fortfarande inte. Någon som har något förslag på vad det kan vara för fel.
provat att slagit och på tändningen ett par gånger? eller tänt och släckt lampan? känns som att du har någon form av övervakning på lampan så strömmen slås av om lampan är "trasig" OM säkringen är hel. prova som sakt å slå av och på tändningen med knappen till lampan i olika lägen öppna å stängda dörrar osv.
Mät ifall det kommer ström är ju en enkel början Annars brukar brytarna vid dörrarna kunna börja strula på gamla 740, vet inte hur det är konstrurat på en 626a dock
Mät ifall det kommer ström är ju en enkel början Annars brukar brytarna vid dörrarna kunna börja strula på gamla 740, vet inte hur det är konstrurat på en 626a dock
Jag har en liten fundering. Det e ju 2kablar som ansluts till takbelysningen e det en plus å en minus eller e det 2 plus. Får nämligen bara ström i den ena.
Jag har en liten fundering. Det e ju 2kablar som ansluts till takbelysningen e det en plus å en minus eller e det 2 plus. Får nämligen bara ström i den ena.
Det burkar vara en plus och en minus då lamphållaren oftast inte är skruvad direkt i plåten.
Om dörrkontakterna ger plusspänning så är det möjligt att båda kablarna ger plus, den ena är då konstantplus och den andra är plus från dörrkontakterna. Oftast är det väl minus från dörrarna, men kanske vissa bilar har plusmatning. Med multimeter kan du kolla vilken polaritet det är på den kabel som ger spänning hela tiden.
Dörrkontakterna jordar.........Styr en CPU som i sin tur tänder lampan genon att jorda den röda kabelen uppe i lamp-panelen........ Prova med att ta bort minuskablen på batt ( s.ka. "norsk resett" )
Dörrkontakterna jordar.........Styr en CPU som i sin tur tänder lampan genon att jorda den röda kabelen uppe i lamp-panelen........ Prova med att ta bort minuskablen på batt ( s.ka. "norsk resett" )