Konvertera BMW 320 till 325 genom att byta kamaxel?

AllRightsReserved All Rights Reserved
29 januari 2013 · 141 Inlägg

Tjeeena smile

En polare till mig sa att han kände nån som hade tagit 325ans kamaxel och satt den i 320ins motor och på så sätt fått en 325, Funkar det och är det relativt enkelt?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
ekelund88
29 januari 2013 · 2 656 Inlägg

AllRightsReserved skrev:
Tjeeena smile

En polare till mig sa att han kände nån som hade tagit 325ans kamaxel och satt den i 320ins motor och på så sätt fått en 325, Funkar det och är det relativt enkelt?

nej det funkar inte så du får byta motor

simlar
29 januari 2013 · 5 545 Inlägg

Nä riktigt så enkelt är det inte eftersom 320ins motor är på 2,0L och 325ans är på 2,5L. (Vad jag vet iaf, om det nu inte är något special BMW har hittat på och stoppa i 2,5L motor i 320)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Expoze
29 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Vad för generation av 3-serien pratar vi om?
Är det de äldre så är följer ju beteckningen motorns cylindervolym och isåfall kan du inte få den skillnaden genom att byta kam.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
AllRightsReserved All Rights Reserved
29 januari 2013 · 141 Inlägg

simlar skrev:
Nä riktigt så enkelt är det inte eftersom 320ins motor är på 2,0L och 325ans är på 2,5L. (Vad jag vet iaf, om det nu inte är något special BMW har hittat på och stoppa i 2,5L motor i 320)

Okej, men det som skiljer är väl slaglängden?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
ennaveblabar
29 januari 2013 · 47 Inlägg

du menar inte VEVaxel? m50b25 --> m50b28 går att få till med byte av vevaxeln mm iaf.. 320 har jag aldrig hört nå sånt om..

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
AllRightsReserved All Rights Reserved
29 januari 2013 · 141 Inlägg

ennaveblabar skrev:
du menar inte VEVaxel? m50b25 --> m50b28 går att få till med byte av vevaxeln mm iaf.. 320 har jag aldrig hört nå sånt om..

Kan hända lol men isåfall, går det göra en 2,0 till 2,5?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
Expoze
29 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Vad handlar det om för motor då? 320 har väl ändå funnits i typ 30år och haft ett antal olika motorer?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
AllRightsReserved All Rights Reserved
29 januari 2013 · 141 Inlägg

M50 motorn syftar jag på smile

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
Expoze
29 januari 2013 · 2 024 Inlägg

Tog ca 20sekunder på google att ta reda på att det inte går.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
AllRightsReserved All Rights Reserved
29 januari 2013 · 141 Inlägg

Då är det olika borrning i alla fall då wink

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
JoeyJ
31 januari 2013 · 502 Inlägg

även om det skulle gå måste man ju ändå plocka isär hela motorn för att byta vev, då kan man ju lika gärna slänga i en komplett 325-motor direkt och spara en jäkla massa tid, det blir nog inte stor skillnad i pris heller

AllRightsReserved All Rights Reserved
1 februari 2013 · 141 Inlägg

JoeyJ skrev:
även om det skulle gå måste man ju ändå plocka isär hela motorn för att byta vev, då kan man ju lika gärna slänga i en komplett 325-motor direkt och spara en jäkla massa tid, det blir nog inte stor skillnad i pris heller

det skulle man ju kunna men frågan var ju om det gick att byta vevaxel/kamaxel och inte hela motorn lol

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
torpis Forummoderator
1 februari 2013 · 10 576 Inlägg

Enklast är att byta motordataskylten och åka och besiktiga bilen. Nu kommer du få nedslag på utbytt motor. Det kommer vara i det närmaste omöjligt att bevisa att det inte ät en 325motor i bilen. Du får dessutom papper på det hela som bevisar att motorn är bytt till 325.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Webrex
1 februari 2013 · 379 Inlägg

Det är mer än Borr och slag som skiljer på M50 B20 och B25. Toppen framförallt, kammar osv.

En besiktningsman kommer aldrig märka nån skillnad om man byter spis. Ser väldigt lika ut för någon som saknar detalj kunskap om dem.

opela VD Hammar
1 februari 2013 · 613 Inlägg

räkna för ett bra tag sen på 2,5 vev i 2,0 o tror de närmaste man kan komma är 2,3l men vet inte riktigt hur man gör med stakar o kolvar, var nog bara veven jag räkna på

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Nisse_Jarnet
2 februari 2013 · 77 Inlägg

Webrex skrev:
Det är mer än Borr och slag som skiljer på M50 B20 och B25. Toppen framförallt, kammar osv.

En besiktningsman kommer aldrig märka nån skillnad om man byter spis. Ser väldigt lika ut för någon som saknar detalj kunskap om dem.

Kammarna är likadana i B20 och B25, iaf om vi pratar icke vanos.

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
StiegHeil Avstängd
19 februari 2013 · 2 Inlägg

de inte kammen du skall byta utan veven o sen är de 2.8ans vev till 2,5blocket big_smile karlafan;)

Senast redigerat av StiegHeil (19 februari 2013)

AllRightsReserved All Rights Reserved
19 februari 2013 · 141 Inlägg

StiegHeil skrev:
de inte kammen du skall byta utan veven o sen är de från 2,8 till 2,5big_smile karlafan;)

Okej då lol jobba inte kolsvart bara

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
StiegHeil Avstängd
19 februari 2013 · 2 Inlägg

haha:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang