3001
Sök

D24tic ryker vitt på tomgången

31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena köpte en 945a 93a med en d24tic som ryker vitt rätt så mycket på tomgången den drar varken vatten eller olja. Laddet ligger på 1.1bar fast pumpen verkar inte va påställd för den sotar inget alls. När vi körde hem den 40mil så var inte vattnet i expansionskärlet inte äns varmt när vi kom hem hmm . Inge glapp i turbon.
Så vad kan felet vara? Tacksam för svar
Senast redigerat av Jesperfn (9 mars 2013)

514 Inlägg
9 mars 2013
#2
inte körd på länge?


31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#3
volvochefen skrev:
inte körd på länge?

Han som hade den innan sa att han pendlade med den till Norge varje vecka
och att han körde med den nästan varje dag så han har kört med den
Senast redigerat av Jesperfn (9 mars 2013)

514 Inlägg
9 mars 2013
#4
Okej, tänkte om den stått ett tag o de blivit kondens i avgaset, hur pass vitt ryker den?


31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#5
volvochefen skrev:
Okej, tänkte om den stått ett tag o de blivit kondens i avgaset, hur pass vitt ryker den?

Den ryker rätt så bra, nästan lite blått i röken också får kolla exakt imorn.

514 Inlägg
9 mars 2013
#6
risiga spridarspetsar kanske


2 849 Inlägg
9 mars 2013
#7
Går den upp i temp som den ska? Annars kan det va en bra ide att byta termostat, går den kall kan den ju ryka lite

31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#8
uhlin skrev:
Går den upp i temp som den ska? Annars kan det va en bra ide att byta termostat, går den kall kan den ju ryka lite

Ja temp mätaren visar normal temp iallafall

31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#9
volvochefen skrev:
risiga spridarspetsar kanske

Kan motorn ta nån skada om man fortsätter att köra utan att byta dom?

514 Inlägg
9 mars 2013
#10
De tror ja inte, däremot är sprutbilden på spridarna inte riktigt som det ska, o bränsleblandningen blir lite annorlunda, då kan de hända att den ryker mer än vanligt.


31 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#11
volvochefen skrev:
De tror ja inte, däremot är sprutbilden på spridarna inte riktigt som det ska, o bränsleblandningen blir lite annorlunda, då kan de hända att den ryker mer än vanligt.

Då låter jag nog bli att byta. Men har du nån aning om varför vattnet i expansionskärlet inte blev varmt?
Kan vatten pumpen va dålig så det inte cirkulerar? Den övre slangen från motorn var varm men den undre var kall i början och blev varmare mot motorn. Om det har nått med saken att göra.

2 266 Inlägg
10 mars 2013
#12
Va luktar avgaserna då?
Mina d24or var också kalla nere och i expansionskärlet.
Satte tom extra tempmätare på slangarna och man fick plåga och sladda och greja innan man fick temp på nedre slangen , då hade jag ny vattenpump och termostat.

svetsdiff !!!

31 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#13
PMPerformance skrev:
Va luktar avgaserna då?
Mina d24or var också kalla nere och i expansionskärlet.
Satte tom extra tempmätare på slangarna och man fick plåga och sladda och greja innan man fick temp på nedre slangen , då hade jag ny vattenpump och termostat.

Avgaserna luktar bränt och diesel. Här är en film på hur det ryker

http://www.youtube.com/watch?v=p2i9aGbIFVM

ingen aning
687 Inlägg
10 mars 2013
#14
aaa. pumpen är felinstäld

även zebran har sina fläckar

31 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#15
volvo_240_tic skrev:
aaa. pumpen är felinstäld

Vet du hur mycket det skulle kostar att skicka iväg pumpen och få den inställd?

ingen aning
687 Inlägg
10 mars 2013
#16
du kommer att behöva skicka iväg hela bilen för att få pumpen inställd.

även zebran har sina fläckar

2 266 Inlägg
10 mars 2013
#17
Flesta bilverkstäderna fixar pumpinställning på en sån gammal bil, Volvo bla eller nån dieselverkstad

svetsdiff !!!


Sök