3558
Sök

Basen låter trasig på låg volym. Är den det?

43 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=rnrMCxE2wlY

Länk till min högtalare.
På låg volym låter den helt spräckt men vrider man upp volymen så låter den bra. Är den trasig då eller är det något annat som felar?
Tacksam för tips.

43 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
Ingen?

21 761 Inlägg
3 maj 2013
Tryck försiktigt in konen med handen några millimeter och lyssna om det skrapar när konen flyttar sig. Tryck så jämnt över konen som möjligt så att den inte rör sig snett. smile

43 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tryck försiktigt in konen med handen några millimeter och lyssna om det skrapar när konen flyttar sig. Tryck så jämnt över konen som möjligt så att den inte rör sig snett. smile

Ja vad ska hända då? smile Jag tycker det blir lite bättre.. Man dämpar skorret liksom..

21 761 Inlägg
5 maj 2013
Meningen var att stereon skulle vara avslagen när du testade det där, glömde att skriva det. Om det skrapar när konen trycks in försiktigt så är antingen talspolen skadad eller så sitter den snett. smile

Ibland kan det "skorra" om någon av tinseltrådarna (dvs de tunna "flätorna" som går från anslutningarna och in genom konen) tar emot konens baksida, men i så fall brukar det skorra när man höjer volymen så att konen börjar röra sig mer.

43 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Meningen var att stereon skulle vara avslagen när du testade det där, glömde att skriva det. Om det skrapar när konen trycks in försiktigt så är antingen talspolen skadad eller så sitter den snett. smile

Ibland kan det "skorra" om någon av tinseltrådarna (dvs de tunna "flätorna" som går från anslutningarna och in genom konen) tar emot konens baksida, men i så fall brukar det skorra när man höjer volymen så att konen börjar röra sig mer.

Jaha.. Om talspolen är skadad eller sned så är det bara att slänga elementet eller?
Är det inte extremt konstigt att det låter riktigt bra på hög volym men skorrar på låg? Jag har aldrig varit med om det..

21 761 Inlägg
5 maj 2013
Om talspolen är skadad på något sätt så kan man på flera märkesbasar "kona om", alltså att man byter ut kon+upphängning+talspolen+spider. Men om det går på din bas vet jag inte. smile

Visst är det lite konstigt att det låter bättre på högre volym, men det beror på vilken typ av fel det är.

Sök