3208
Sök

Tahoe och Bakhjulsdrift.... ngn som vet?

5 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Hej

Ska köpa mig en Tahoe, undrar om ngn av er har erfarenheter att dela med sig av när det gäller den helt bakhjulsdrivna varianten (inte 4x4 med möjlighet att ställa om till bakhjulsdrift)

Fördelar / Nackdelar?

Tar tacksamt emot tipps

Simon

Med lem
22 Inlägg
27 september 2013
Fördelar: Lägre vikt, lägre förbrukning, slipper växelspak på golvet
Nackdelar: Inga, om du inte planerat att köra i skogen eller om du bor på landet på vintern

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2013
Den lägre vikten (handlar om max ca 200 kg) och mycket marginellt minskade förbrukningen (framhjulsdriften frikopplas när man åker 2wd, så endast genomgående axeln i fördelningslådan och drivaxlarna fram "snurrar med") kommer du ångra den dagen du står o slirar nånstans av en eller annan anledning... Jag har 4wd på min suburban, då bilen är rätt tung i baken så är det oerhört sällan 4wd behövs. Men dom få gånger jag behövt den är det rätt skönt att kunna bara dra i spaken...

Ska man bara se till bilen rent mekaniskt så är det ju en klar fördel med en tvåhjulsdriven eftersom den varken har drivaxlar fram, framdiff eller fördelningslåda som ska underhållas och kanske lagas. Men som sagt, jag hade aldrig ens övervägt att köpa en tvåhjulsdriven när det finns likadana med fyrhjulsdrift.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Tack för input. Håller med Er båda.... :-0
BMW har alltid körd bakhjulsdrift med ESP/Antispin....
Borde då inte ett så tungt fordon som Tahoe vara minst lika bra i snö/is som en BMW?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 september 2013
Ja den borde bete sig ungefär som en bakhjulsdriven personbil. Men den är ju ett ton tyngre, och har nog lite högre viktfördelning på framaxeln eftersom motorpaketet väger en del. Tahoen har ju inte nån antispinn heller...

Och som sagt, rent förbrukningsmässigt så sparar man inte många droppar bränsle på att inte ha fyrhjulsdrift. Tvärt om kan man spara en del pengar på att slippa ta bärgningshjälp när man tabbat sig nånstans wink Eller om det är nån brant snöig backe man ska upp för, kanske med släp efter...

5 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Det blev en 4X4 till slut.
Kändes som det rätta.
:-)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 oktober 2013
Jag tror inte du blir missnöjd. Vad blev det för årsmodell?
Senast redigerat av henke_99 (19 oktober 2013)

5 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
En Tahoe 2005:a
Nu kan jag välja mellan bakhjul, 4XHi, 4XLo och Auto :-)
Känns helt rätt att jag inte köpte den som bara va bakhjulsdriven, skulle ha ångrat mig när 2.6 ton bil med full packning ska upp i fjällen i vinter.
7 sitsig är rätt kul också :-)

Tack för input

Sök