3488
Sök

Hjälp! Byta strålkastare saab 9000

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Hejsan! jag ska byta ett av strålkastarglasen på saab 9000 -95 . men hur får jag bort glaset? har tagit bort grillen och lossat på de clippsen jag kommer åt. men måste jag ta bort blinkersen? jag har försökt men förstår inte hur jag får loss den! sad tacksam för snabbt samt utförligt svar.

mvh

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 januari 2014
det sitter en liten metallbygel som sitter dit hakad på skärmen, om du sticker in handen inifrån motorutrymmet så bör du känna den!

http://www.fredrikmedia.se/wp-content/uploads/2010/04/saab_demontera_lykttorkare_02.jpg

själva glaset från strålkastarinsatsen sitter med en gummitätning som kan hålla fast glaset ganska hårt.

*edit* Jag hoppas att du tänkt ta bort hela strålkastaren från bilen? annars är det väldigt krångligt och byta glas!
Senast redigerat av kwansa (2 januari 2014)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
så man kan lossa hela blinkersen genom att lossa på den?(det är altså inte blinkersen jag ska byta utan bara glaset på strålkastaren)

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
tack som fan! Hittade den och nu är blinersen loss! big_smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 januari 2014
Svenne13 skrev:
så man kan lossa hela blinkersen genom att lossa på den?(det är altså inte blinkersen jag ska byta utan bara glaset på strålkastaren)

Japp, hela blinkers och hela strålkastaren tar du bort om du ska byta glaset på strålkastaren! smile

Byta strålkastarglaset med hela strålkastaren på plats, är nog nära på omöjligt!

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
en sista fråga. nu har jag även tagit bort de 2 insex skruvarna + "bulten" som håller fast framlyktan. men får ändå inte ut den...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 januari 2014
Svenne13 skrev:
en sista fråga. nu har jag även tagit bort de 2 insex skruvarna + "bulten" som håller fast framlyktan. men får ändå inte ut den...

Har du lossat skruvarna (2st torx?) ovanpå och skruven som sitter innanför grillen? då är det nog bara och bruka måttligt med våld så får du ut den.

414 Inlägg
2 januari 2014
Det sitter 2st M6 bult och 2st torx plåtskruvar. En bakom blinkersen och en bakom grillen
Senast redigerat av joH900 (2 januari 2014)

4 670 Inlägg
2 januari 2014
joH900 skrev:
Det sitter 2st M6 bult och 2st torx plåtskruvar. En bakom blinkersen och en bakom grillen

Stämmer smile

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Tack för all hjälp! va uppe och besiktade nu och det verkar som att jag tvingas byta reflektorn... någon som vet var man kan köpa en ny billigt? (ej begagnad)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 januari 2014

414 Inlägg
2 januari 2014
Vad fick du på? Diffus ljusbild? Felaktig ljusbild? För jag antar det inte bara rör sig om inställning i höjd/sidled? Det är i så fall justeringssak och om det inte går att justera så är det ganska vanligt att reflektorn är lös inne i strålkastarhuset. Om den är lös (och ligger i "botten") så blir ljusbilden skit.

Kolla det först! Men det är även väldigt vanligt med matta reflektorer också. Då är det byte som gäller eller att skicka de på omkromning (vilket nog knappast lär va lönt på en 9000 när det finns nya).

Jag har inte hittat nya reflektorer i Sverige billigt, billigaste jag har hittat är Neobrothers och de vill ha ca 100£ + frakt. Dvs totalt ca 1200kr för bara reflektorn.

Annars är det kompletta lampor som gäller och de kostar ca 1300kr styck på skruvat
http://www.skruvat.se/Stralkastare-P12330.aspx
http://www.skruvat.se/Stralkastare-P11624.aspx

Den andra länken pekade mig till förstasidan bara.

Speedparts säljer dessa för 990kr, men jag rekomenderar inte att handla där. De går inte att nå alls på telefon (bara telefonsvarare) som hänvisar till mail och om/när de svarar på mail är varierar svarstiden väääldigt mycket. De är dessutom inte i lager.

Reservdelar24 verkar ha dem för under 900kr/st. Ingen erfarenhet alls av dem, så kan varken säga något bra eller dåligt.
http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ … nsats.html

1 436 Inlägg
2 januari 2014
kwansa skrev:
det sitter en liten metallbygel som sitter dit hakad på skärmen, om du sticker in handen inifrån motorutrymmet så bör du känna den!

http://www.fredrikmedia.se/wp-content/u … are_02.jpg

själva glaset från strålkastarinsatsen sitter med en gummitätning som kan hålla fast glaset ganska hårt.

*edit* Jag hoppas att du tänkt ta bort hela strålkastaren från bilen? annars är det väldigt krångligt och byta glas!

Den här länken funkar lite längre än bilden ovan. (Bygger om lite...)

http://runqvist.se/2007/demontera-lyktt … saab-9000/

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

67 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
det är ingen justeringssak utan reflektorn måste tyvärr bytas.. hade hoppats att det fanns billigare då jag inte har så mycket pengar (student) och det är ju en risk att köpa från skroten då även de kan vara dåliga...

414 Inlägg
2 januari 2014
Borde väl va rimligt och kräva att det man köper på skroten klarar besiktningen? Borde väl gå och byta annars mot en annan eller få pengarna tillbaka kan jag tycka. I värsta fall så kan du låna en fin och byta sen efter besiktningen... kom ihåg de bara till nästa besiktning tongue

Forummoderator
26 334 Inlägg
3 januari 2014
Annars så torde dom ju finnas på Blocket.

Edit: som begagnade då alltså.
Senast redigerat av Mack (3 januari 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

67 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Nu har jag köpt en ny strålkastare, dock utan den motorn som justerar ljusbilden. annars ser de likadana ut. någon som vet hur och om det går att flytta över den gamla motorn?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 januari 2014
Svenne13 skrev:
Nu har jag köpt en ny strålkastare, dock utan den motorn som justerar ljusbilden. annars ser de likadana ut. någon som vet hur och om det går att flytta över den gamla motorn?

Det går hur bra som helst, det kan vara ett jäkla skruvande innan du får rätt nivå på ljusbilden bara, jag skruvade nog uppåt 100varv när jag bytte min.

Sök