Audi a4 bakljus problem, ström med lampan ur, död med lampan i?

Kulpahjul
3 mars 2014 · 205 Inlägg

Audi a4 1.8ts Quattro 2004

Bilen är igång, lamphållaren/kretskortet är nytt.

När jag mäter utan lampan i på positionsljuset bak får jag 4,23 volt (13,21 om jag bromsar)

MEN när jag mäter med lampan i får jag 0.01 volt?!

Så fort lampan jordas så bryts strömmen (bryts endast till position/bromsljus och endast på vänster)
resten funkar bra, dvs blinkers backljus och dim. Bilen säger inget om trasig lampa...

VAD är det för fel?

Obs lampan är ny och piptestad

Och skyll inte på biltema multimetern... wink

Se bilder nedan!!

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b91885.jpg
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b91883.jpg

Mvh Adam

Trying is the first step towards failure
it_mutt Avstängd
3 mars 2014 · 10 388 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Audi a4 1.8ts Quattro 2004

Bilen är igång, lamphållaren/kretskortet är nytt.

När jag mäter utan lampan i på positionsljuset bak får jag 4,23 volt (13,21 om jag bromsar)

MEN när jag mäter med lampan i får jag 0.01 volt?!

Så fort lampan jordas så bryts strömmen (bryts endast till position/bromsljus och endast på vänster)
resten funkar bra, dvs blinkers backljus och dim. Bilen säger inget om trasig lampa...

VAD är det för fel?

Obs lampan är ny och piptestad

Och skyll inte på biltema multimetern... wink

Se bilder nedan!!

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b91885.jpg
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b91883.jpg

Mvh Adam

Ljusövervakning?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
3 mars 2014 · 5 089 Inlägg

Du kan ha ett kabelbrott i någon kabel. För när du mäter med multimeter så belastar du kretsen ytterst lite och har då spänning men om du sätter i lampan så förbrukar kretsen mera ström och det blir ett högre Spänningsfall och du mäter 0v.
Svårt att förklara. Har själv råkat utför det, till och med mätt 12v med endast multimeter och och 0v med en testmejsel (3W) och multimeter ansluten.
Det kan även vara ljusövervakningen som tidigare nämnts smile

Kollat säkringar?
Funkar parkeringsljuset fram?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kulpahjul
4 mars 2014 · 205 Inlägg

mb_pucken skrev:
Du kan ha ett kabelbrott i någon kabel. För när du mäter med multimeter så belastar du kretsen ytterst lite och har då spänning men om du sätter i lampan så förbrukar kretsen mera ström och det blir ett högre Spänningsfall och du mäter 0v.
Svårt att förklara. Har själv råkat utför det, till och med mätt 12v med endast multimeter och och 0v med en testmejsel (3W) och multimeter ansluten.
Det kan även vara ljusövervakningen som tidigare nämnts smile

Kollat säkringar?
Funkar parkeringsljuset fram?

Ljusövervakning? Vet inte vad det är för något..?
Och ang säkringarna, har dom gått ska jag väl inte få fram nån ström
Alls? Får riva isär sidan inuti skuffen och kika där allt går samman i en stor härva
och ev skarva om, tänker INTE lämna in bilen så dom kan tjäna multum

// Adam

Trying is the first step towards failure
mb_pucken
4 mars 2014 · 5 089 Inlägg

BmW_Tokig skrev:

mb_pucken skrev:
Du kan ha ett kabelbrott i någon kabel. För när du mäter med multimeter så belastar du kretsen ytterst lite och har då spänning men om du sätter i lampan så förbrukar kretsen mera ström och det blir ett högre Spänningsfall och du mäter 0v.
Svårt att förklara. Har själv råkat utför det, till och med mätt 12v med endast multimeter och och 0v med en testmejsel (3W) och multimeter ansluten.
Det kan även vara ljusövervakningen som tidigare nämnts smile

Kollat säkringar?
Funkar parkeringsljuset fram?

Ljusövervakning? Vet inte vad det är för något..?
Och ang säkringarna, har dom gått ska jag väl inte få fram nån ström
Alls? Får riva isär sidan inuti skuffen och kika där allt går samman i en stor härva
och ev skarva om, tänker INTE lämna in bilen så dom kan tjäna multum

// Adam

Ljusövervakningen är ett system som mäter kretsen med en svag ström för och kolla lamporna.
Är säkringen trasig så kan du ändå få en svag krypström i säkringen eller från annan lampa.
Funkar ditt parkeringsljuset fram?
Kolla säkringarna först och se till så att jorden sitter bra och har kontakt
Prova mät i alla lägen på ljusvredet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kulpahjul
4 mars 2014 · 205 Inlägg

mb_pucken skrev:

BmW_Tokig skrev:

mb_pucken skrev:
Du kan ha ett kabelbrott i någon kabel. För när du mäter med multimeter så belastar du kretsen ytterst lite och har då spänning men om du sätter i lampan så förbrukar kretsen mera ström och det blir ett högre Spänningsfall och du mäter 0v.
Svårt att förklara. Har själv råkat utför det, till och med mätt 12v med endast multimeter och och 0v med en testmejsel (3W) och multimeter ansluten.
Det kan även vara ljusövervakningen som tidigare nämnts smile

Kollat säkringar?
Funkar parkeringsljuset fram?

Ljusövervakning? Vet inte vad det är för något..?
Och ang säkringarna, har dom gått ska jag väl inte få fram nån ström
Alls? Får riva isär sidan inuti skuffen och kika där allt går samman i en stor härva
och ev skarva om, tänker INTE lämna in bilen så dom kan tjäna multum

// Adam

Ljusövervakningen är ett system som mäter kretsen med en svag ström för och kolla lamporna.
Är säkringen trasig så kan du ändå få en svag krypström i säkringen eller från annan lampa.
Funkar ditt parkeringsljuset fram?
Kolla säkringarna först och se till så att jorden sitter bra och har kontakt
Prova mät i alla lägen på ljusvredet.

Idag har min feber övertag, imorgon blir det ut i garaget och kika och mäta, återkommer imorgon!

Mvh

Trying is the first step towards failure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang