3311
Sök

Ombyggnad från LH-2.2 till LH-2.4 Elsytem i en Volvo 740 B230F

5 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare

Håller på att kollar efter trimchip till min volvo 740 88 men det sitter LH-2.2 i den nu så måste bygga om till LH 2.4 styrsystem för att kunna trimma lite. Motor är en b230F

Lite snabb info om vad det är gjort på den:

2,5 Liter B230F (Sugis)
531 Topp Med 13"10 Kam (Steg 3 Topp)
Avgassystem: Extraktor med komplett voc system


Men min stora fråga är hur mycket måste jag bygga om, är det så att jag måste byta varenda kabel som är under instrument brädan eller är det ett litet ingrepp??

Om ni vet vad som behövs göras och vad jag behöver byta för kablar.

Har försökt letat runt lite överallt men hitta ingen bra lösning på mitt problem. så här väldigt tacksam för råd och tips! smile


5 733 Inlägg
10 februari 2014
#2
Eftersom motorhärvan är inbakad i resten av bilens härva så behöver du egentligen byta ut hela elsystemet.

Men enklast är att köpa en LH2.4 motorhärva fårn en 240 för där är motorhärvan separat från resten av bilen. Och sen behöver du såklart alla givare, boxar och eventuellt svänghjul med 60-2 triggermönster om det inte redan sitter där.
Eller så skaffar du ett eftermarknadssprut och får bilen mappad så får du ännu lite mer effekt än vad ett LH2.4 med chip ger.
Senast redigerat av simlar (10 februari 2014)


5 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#3
Tack för svaret! Är inte den bästa när det gäller el men får hitta på någon lösning:)

Har kollat på eftermarknadssprut men blir ju rätt dyrt med inkoppling och mappning:(


695 Inlägg
11 februari 2014
#4
Kan inte så mycket om trimning, kanske för jag inte är så intresserad, men har själv en sugis och det påstås att det inte är lönt att chippa en sugis hmm Men kan ha fel.

Tror det blir lättare för dig att köpa en 740 men LH2.4 från början och så flyttar du över toppen till den bilen istället, blir som både du och simlar säger, en jäkla massa meck med allt från svänghjul till instrumentpanel smile


2 035 Inlägg
12 februari 2014
#5
Surric skrev:
Kan inte så mycket om trimning, kanske för jag inte är så intresserad, men har själv en sugis och det påstås att det inte är lönt att chippa en sugis hmm Men kan ha fel.

Tror det blir lättare för dig att köpa en 740 men LH2.4 från början och så flyttar du över toppen till den bilen istället, blir som både du och simlar säger, en jäkla massa meck med allt från svänghjul till instrumentpanel smile

Att endast chippa en org b230f gör inte så mycket.
Men om man gör diverse modifikationer med motorn så kan man ju "chippa" motorn.

Biljudsveteran sen 1984!

5 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#6
Tack för alla svar:)

För att dra en liten uppdatering i tråden så har jag nu bestämt att bilen får stå i sommar och att elsystemet skall byggas om. Kommer att ta allt ifrån en Volvo  740 90.ia med LH 2.4. Blir nog lite lättare att ta allt komplett i från en annan bil och bara hänga in. Är det någon som vet vart man kan få tag i elscheman eller dylikt som kan vara bra att veta eller så så får i gärna skriva en rad



Sök