3604
Sök

Saab 9-3 2.0TS 205 hk - 2000 - Misstänker läckage efter turbon?

309 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#1
Hej allesammans!

Som rubriken lyder har jag ett smått oroväckande problem. Jag köpte bilen i onsdags av en som hade haft den ståendes sedan 2-3 månader tillbaka då han har en annan bil till sitt förfogande.

Mitt problem dök dock inte upp förrän igår (med andra ord var det inga problem med bilen då jag köpte den). Det är nämligen så att det "pyser" ganska högt vid högt laddtryck. Låter ungefär som att det liksom inte är tätt precis efter turbon. Problemet är konstant. Jag har mer eller mindre uteslutit dumpventilen då jag hör att den pyser som vanligt som man säger så.

Kanske borde tillägga att jag motorlampan började lysa 3 mil efter att jag köpt bilen, köpte en felkodsläsare för att läsa av felkoder och det visade sig vara felkod P1110. Jag googlade på det och det visade sig vara felkod för "intake air temperature sensor signal". Jag såg över slangar för att försäkra mig om att dessa är hela och släckte sedan lampan. Dock så började motorlampan lysa igen och samma felkod visades vilket för mig betyder att felet måste finnas någon annanstans än just slangarna. Jag vill såklart inte skada motorn eller turbon mer än nödvändigt så jag tar hellre upp mitt problem med er i hopp om att få lite råd och tips på vad det skulle kunna vara. Jag har fotat lite precis vid turbon (lyckades inte få så bra bilder på grund utav värmeskölden som sitter i vägen. Men på bilderna ser det ut som någon spricka? Eller att det åtminstone inte ser helt tätt ut som man kan säga så. Vet heller inte hur det skall se ut där exakt. Detta är min första bil med turbo så jag är ingen expert på saker och ting, ni får ursäkta för det.
Men skulle detta kunna vara anledningen till att det "pyser" på när jag laddar högt med turbon?
Hoppas att jag gjort mig någorlunda förstådd.

Bilen är för övrigt original. Inget sportluftfilter eller något liknande.

Bild direkt efter turbon: http://www.ladda-upp.se/bilder/duznxmgyyapev/

Tacksam för alla svar

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Forummoderator
26 389 Inlägg
3 november 2014
#2
Njae, det där på bilden är nog bara delningen vid downpipen.

Men att det pyser när du gasar skall det ju inte göra förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

309 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Njae, det där på bilden är nog bara delningen vid downpipen.

Men att det pyser när du gasar skall det ju inte göra förstås.

Skulle du våga gissa på om den skall se ut som den gör i det inringade området (jag tänker på att det typ ser ut som någon spricka)? Jag vet inte om det är jag som försöker få det till att se ut som en spricka för att kunna hitta ett fel men som sagt, frågar man inte får man heller inget veta.

Jag skall försöka få med ljudet när jag filmar imorgon samt ta lite fler bilder när motorn är kall för att kunna ta bra bilder utan att bränna mig för att ni skall få se hur det ser ut. Min första tanke var att få ut mitt problem presenterat. Någon kanske har/haft liknande problem. Men jag återkommer imorgon med bilder och video.

Tackar så mycket för svar. Jag vet att det inte är lätt att hjälpa en såhär över en beskrivning, speciellt när man inte har bilen framför sig. Men jag uppskattar verkligen all hjälp.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Forummoderator
26 389 Inlägg
3 november 2014
#4
_Nas_ skrev:
Mack skrev:
Njae, det där på bilden är nog bara delningen vid downpipen.

Men att det pyser när du gasar skall det ju inte göra förstås.

Skulle du våga gissa på om den skall se ut som den gör i det inringade området (jag tänker på att det typ ser ut som någon spricka)? Jag vet inte om det är jag som försöker få det till att se ut som en spricka för att kunna hitta ett fel men som sagt, frågar man inte får man heller inget veta.

Jag skall försöka få med ljudet när jag filmar imorgon samt ta lite fler bilder när motorn är kall för att kunna ta bra bilder utan att bränna mig för att ni skall få se hur det ser ut. Min första tanke var att få ut mitt problem presenterat. Någon kanske har/haft liknande problem. Men jag återkommer imorgon med bilder och video.

Tackar så mycket för svar. Jag vet att det inte är lätt att hjälpa en såhär över en beskrivning, speciellt när man inte har bilen framför sig. Men jag uppskattar verkligen all hjälp.

Jag har suttit och blåstirrat på den där bilden i nån minut och jag ser mig veterligen ingen spricka.
Bara delningen, där det möjligen är en packning liggande mellan. (är inte så insatt i Saab)

Men någon får mer än gärna rätta mig om jag har fel i mitt påstående..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök