3731
Sök

Oljelampa lyser trots att det finns olja + missljud. Saab 9-5 -00

2 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T från 2000 som gått ca 23 000 mil.

Problemet med bilen är den att oljelampan lyser, även fast det finns olja i den. Problemet började för några veckor sedan med att oljelampan började blinka när jag kört ca 4-5 mil. Först börjar det med att lampan bara blinkar lite när jag gasar för att sedan försvinna. Tillslut så lyser den konstant och det börjar tjuta. Min gissning har varit att det varit oljetrycket och när jag stänger av bilen och startar den igen, så är problemet borta.
Men nu dem senaste dagarna har det blivit värre. Oljelampan lyser mer konstant (bara efter några 100 meters körning) och det kommer ett tickande ljud från motorn, likt en gräsklippare. Detta ljudet låter mest när man kör på låga varv.

Problemet för mig just nu är att jag jobbar uppe i Sälen och det är ca 4 mil till närmaste verkstad. Bilen vågar jag inte köra med nu och det kostar ca 1500 att bärga den till en verkstad för att dem ska kolla på det.

Det jag gärna skulle vilja ha svar på är:

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Vad skulle det kosta att laga hos verkstad och är det värt det?

Om det inte skulle vara värt att laga. Vad gör man då? Skrota/reservdelsbil? Kostnad?

Tack på förhand.

Trucker
1 418 Inlägg
11 mars 2015
#2
Oilsludge problem kanske?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

543 Inlägg
11 mars 2015
#3
oljetrycksgivaren kanske?
Min gamla Nissan Primera GT gjorde så, oljelampan tändes när bilen/oljan hade blivit varm.
Bytte givaren och sen fungera den fint igen.
Senast redigerat av tobbeh78 (11 mars 2015)

Trött och bitter?? javisst!

-.-
383 Inlägg
11 mars 2015
#4
Oljelampan är ingen nivåmätare.
Den slocknar när oljeTrycket kommit upp i en viss nivå.
Om motorn inte får oljetryck så kan oljepumpen vara slut.
Eller sk. oilsludge, oljan koksar och blir hård och täpper till sugsilen som pumpen suger ifrån. Vanligt på vissa VAG-motorer. Då får inte pumpen tillräckligt med olja och kan inte bygga oljetryck.

Angående tickandet så kan det vara hydrauliska ventillyftare på din bil, de behöver oljetryck för att fungera som de ska.

Sambon hade en bil som hon sa att oljelampan börjat lysa. Den skulle ha 4 liter olja i sig och jag kunde fylla på 3,5 liter. Alltså gav motorn oljetryck med bara 0,5 liter olja.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

2 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
#5
Tack för svar.

Men vad tror vi då? Kostnad för att reparera? Värt det?

377 Inlägg
12 mars 2015
#6
Pröva och göra rent.

5 733 Inlägg
12 mars 2015
#7
Eftersom TS inte verkar den mest bilkunniga så måste jag fråga:
Ligger oljenivån på oljestickan över minimum?


6 218 Inlägg
12 mars 2015
#8
Hej!
Visst! Kolla oljenivån! Och när byttes det olja och filter sist! Det är viktigt att man sköter sin bil och byter olja (naturligtvis  5Wx40 eller 5Wx50 helsyntet) och filter minst varje år eller vart 1000/1500 mil...annars får man problem med "oljesludge" och liknande.
Hissa upp bilen med domkraft och lägg dig under bilen och ta bort oljetråget så kommer du åt pumpen. Det är ju inte direkt "rocket science".
Senast redigerat av jaka54 (12 mars 2015)


Sir
935 Inlägg
12 mars 2015
#9
På saab sitter oljepumpen på vevaxlen och tas från sidan bakom renskivan innan kamkedjan. Pickupen sitter i tåget dock. Tar man bort pumpen så måste man fylla upp den med olja innan man monterar då den inte kan säga upp olja om den är torr.

Sedan generar inte oljepumpen tryck utan flöde. Trycket bildas i oljekanalerna i mortorblocket. Är dessa igensatta av sludge så får du varken flöde eller tryck och motorn dödas fort. Ju mindre kanaler oljan ska passera igenom desto högre tryck.

Så det låter som motorn måste kontrolleras innan den startas igen. Kolla kamkedjan så inte den är på väg att rasa. Har bilen gått 23 utan att den bytts är den nog tyvärr inne på sista svängen.
Senast redigerat av marcus80 (12 mars 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök