Rinnegan skrev:
cheffer skrev:
Nä, det betyder inte att jag har vrid men det betyder att jag har effekt, vilket är vad som räknas. En f1 bil kanske inte går fort enligt dig? Har ju inte spec mycket vrid men en jävla massa effekt men du har rätt, en duramax diesel i ett f1 chassi skulle sopa mattan med nuvarande motorer i samma chassi. Finns ju inte en anledning till att de håller sig till vad de gör.. Folk lyfter ner ls1 motorerna eftersom de är mer beprövade och det finns mer grejer till dom och de håller en hygglig vikt efter lite byte av toppar etc. Det blir billigare att få effekt den vägen utan att förstöra viktfördelningen helt enkelt.
Har inte sagt något om v8 vs wankel så varför göra tråden till något den inte är? Säger att jag har betydligt bättre drag från låga varv än betydligt större motorer och det har jag, handlar inte om att åka bredvid utan att jag kör bilarna själv. Jobbar faktiskt som mek för chrysler, dodge & jeep. Skitbilar rent utsagt. Styrleder som går på löpande band, spindelleder är samma där. Riktig SKIT! Sedan att de har törstiga motorer och prestana i förhållande till motorvolym som japanarna uppnådde på 70-80 talet redan är ju ganska lustigt det med. Säger ju bara det att trots sin ringa volym är faktiskt rx7an inte klen på låga varv utan har ett brett register vilket du inte verkar veta ett skit om faktiskt. Men det är ju de nyare modellerna som jag pratar om nu.
Vrid vs effekt diskussionen har bollats mycket här på garaget redan och det är inte vad tråden handlar om. Det kan vi ta någon annan stans tycker jag. Tråden handlar om rx7 vs 350z och du kom med felaktig fakta och det tyckte jag att jag kunde sätta lite rätsida på.
Missförstå mig inte om amerikanska bilar, gillar charmen med högt vridmoment och effekt på låga varv och att kunna segdra samt mullret från en go v8. Tycker bara att de är ganska överskattade.
350z är en mer vardaglig bil, en lättsamamre bil. Rx7 är en lite mer "edgy" bil. kvickare, kräver mer uppmärksamhet och tillsyn men det är också en roligare bil.
Att jämföra gatbilar med F1 bilar är som att jämföra bananer och mangos. Det går inte att jämföra, så jag förstår verkligen inte varför du tog upp något sådant. Dock angående vikt så skiljer det 15 kilo till fördel av wankel motorn, dock så är LS1 motorn bra mycket kraftfullare och bättre eftermarknad.
Jag vet mycket väl om att de är klena på låga varv. Om de inte var det, så skulle de inte ha något problem med att hänga med andra bilar på samma varvtal. Sen så är det helt enkelt logik att ju mer volym desto mer vridmoment, och även om turbo kan agera som en brygga mellan volym och vrid, så är 1.3 liter på tok för lite för att få någon sorts vridmoment eller acceleration på låga varv. Du kan aldrig få samma karaktär på låga varv som V6'an i 350Z har.
Sen så ser jag då inte att någon av det jag har påstått är felaktigt. En wankel dricker soppa och olja, samt att den inte har något vrid på låga varv som är jämförbart med en ottomotor med större volym. Samt att apex tätningarna är ett problem på 13bREW motorerna. Jag tycker wankel är fränt, men det är inte hållbart som vardagsbil såvidare man inte har pengar och tid för det.
men kan du sluta yra eller? Ta reda på vad fan du pratar om innan du börjar snacka. Du säger att den inte får effekt förns 7k rpm. Du har fortfarande inte svarat på om du ens har kört en eller om du bara varit inne på amerikanska forum där dom kastar smuts på allt som inte är stort, tungt, klumpigt och låter.
jämförde f.ö inte gatbilar med f1 bilar utan högvarviga motorer med hög effekt mot lågvarviga med högt vrid. Va väl att överdriva lite men you get the point.
En wankel på 1,3 liter är inte motsvarande till en ottomotor på 1,3 liter då det är helt olika motortyper. Läs på lite. Visst är det inga lågvarviga motorer utan de gillar att ha lite varv och de drar bättre på varv men det betyder inte som du säger att de är döda på låga. När man dessutom vill accelerera fort så använder man sig av de varv där motorn arbetar bäst, dvs man växlar ner. Att wankeln har mycket mer varv att köra på spelar kanske ingen roll för dig heller?
visst dricker de lite olja men de gör det för att kunna smörja apextätningarna och så fungerar wankelmotorer, det är allmänt känt och det är inräknat. Det är inte att de förbrukar olja på samma vis som en ottomotor som förbrukar olja för den är sliten. Även om nya ottomotorer faktiskt förbrukar olja naturligt också för att få ner friktionen. Som sagt så är det noggrannare med skötseln av dom eftersom de är lite ömtåligare men det är ju just därför som vi som faktiskt vet vad vi pratar om svarar här i tråden så att TS kan få den info han behöver för att välja vilken bil som passar honom bäst.
Har du kört en 350z någon gång? Så du vet hur den går eller är det bara gissningar där med som med rx7an?
Det är väl ingen som har sagt att man ska få samma tid på launchen om man startar med 7500rpm i startvarv eller 2500 (2500 varv skulle gå fortare då det bara skulle spinna av att launcha på 7500). Det vi säger är bara att dom itne är döda på låga varv vilket du vill få det att framstå som. Till skillnad från 350z så har ju faktiskt rx7an ett rätt bra effektregister mellan 2500-8000 varv, vilket är lite bredare än nissans dito. Men så är ju nissan lättare och billigare att äga så det är ju en smaksak. Två väldigt olika bilar om sanningen ska fram.
Till din sista fråga där finns ett självklart svar: Kostnader! Det kostar att utveckla en ny motortyp, och ja, den kan anses som rätt ny då ingen håller på med den då det redan finns braoch billigare alternativ och då tar man gärna den vägen. Finns mer eftermarknad till andra och fler personer som känner till dem. Det är ingen som säger att det är någon supermotor, för det är det inte. Men det är en bra motor, en rolig motor även om den inte passar vardagen och svensson lika bra. Därför finns det inte lika mycket pengar i den heller, då den inte köps i samma kvantitet som en vanlig ottomotor. Aja, nog med OT.
Snacka om att se vad man vill se.
Levinsson sa itne att du inte har någon kunskap om motorer utan att du itne har någon kunskap om wankelmotorer, vilket verkar stämma.
Tycker att TS kan svara här så vi får se vad som passar honom bäst
![smile](img/smilies/smile.png)
Den lättsammare 350z eller den sportigare och mer krävande rx7an