3906
Sök

Kan trimning ställa till besvär vid besiktning/försäkringsfrågor?

Evildan
29 oktober 2017
#21
Muttley skrev:
Mack855 skrev:
Muttley skrev:

Det beror väl på ?  Hos den late besiktningsmannen lär de gå genom.
Men hos den strikte som gör sitt jobb kan de bli jobbigare.   En bekant till mig är den där strikte som slår ner på exakt allt som är fel.

Märker man att bilen går bra mycket snabbare än de brukar så är de väl svårt att bortförklara ?

Men då ska den gå bra mycket snabbare för att man ska börja undra. De flesta mjukvarorna från seriösa aktörer/ företag/ människor lämnar ju inte mer än kanske 40-70 hk i motorn. Inget jag skulle reagera på själv om det inte satt ett brölande avgassystem på bilen i fråga (förutsatt att det inte är läckage förstås). En besiktningstekniker provkör ju ett tiotal bilar om dagen minst, självklart är det väl skillnad på bil till bil men då också förmodligen svårare att se om en GTI går fortare än den bör. Om hen nu inte får in två stycken efter varann. Återigen om allting ser original ut i motorutrymmet och bilen bara går bra så kommer hen inte ens fundera över ett chip.

Vad gäller försäkringsbolag, kollar dom ens styrboxen om det inte uppenbart var ett race bilen var inblandad i vid olyckan? Om någon har erfarenhet av att själv ha fått sin styrbox kollad så får denne gärna skriva det här smile

Jag står iallafall fast vid mitt svar att en optimerad mjukvara är minimal risk för att "åka dit" på. Däremot så kan man ju om man vill vara en legitim och ärlig människa be att få mjukvaran borttagen.

Med det sagt I'm out och lycka till med bil letandet TS!

Mja,  Den late besiktningsmannen bryr sig inte om 2 identiska bilar direkt efter varandra kommer in.  Har faktiskt varit med om det.  Hade en kollega som hade samma bil som mig.  v40 2.0t, men hans var rätt vässad.   
Min först, sen hans.
Det blev;
Min 2a för bromsbelägg bak
Hans bra att veta för metall mot metall på belägg bak :p  Jag hade mer att ge på mina klossar, jag bytte på båda bilarna.

Men ja, de är minimal chans att man åker dit om man sköter sig och inte drar till sig onödig uppmärksamhet.

Om fb kollar är väl tyvärr ytterst sällan.

Men man kan åka dit som vi båda återkommande har förklarat.
Vidare kan man som TS fundera över om det är värt risken att torska.

Muttley
29 oktober 2017
#22
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Mack855 skrev:

Men då ska den gå bra mycket snabbare för att man ska börja undra. De flesta mjukvarorna från seriösa aktörer/ företag/ människor lämnar ju inte mer än kanske 40-70 hk i motorn. Inget jag skulle reagera på själv om det inte satt ett brölande avgassystem på bilen i fråga (förutsatt att det inte är läckage förstås). En besiktningstekniker provkör ju ett tiotal bilar om dagen minst, självklart är det väl skillnad på bil till bil men då också förmodligen svårare att se om en GTI går fortare än den bör. Om hen nu inte får in två stycken efter varann. Återigen om allting ser original ut i motorutrymmet och bilen bara går bra så kommer hen inte ens fundera över ett chip.

Vad gäller försäkringsbolag, kollar dom ens styrboxen om det inte uppenbart var ett race bilen var inblandad i vid olyckan? Om någon har erfarenhet av att själv ha fått sin styrbox kollad så får denne gärna skriva det här smile

Jag står iallafall fast vid mitt svar att en optimerad mjukvara är minimal risk för att "åka dit" på. Däremot så kan man ju om man vill vara en legitim och ärlig människa be att få mjukvaran borttagen.

Med det sagt I'm out och lycka till med bil letandet TS!

Mja,  Den late besiktningsmannen bryr sig inte om 2 identiska bilar direkt efter varandra kommer in.  Har faktiskt varit med om det.  Hade en kollega som hade samma bil som mig.  v40 2.0t, men hans var rätt vässad.   
Min först, sen hans.
Det blev;
Min 2a för bromsbelägg bak
Hans bra att veta för metall mot metall på belägg bak :p  Jag hade mer att ge på mina klossar, jag bytte på båda bilarna.

Men ja, de är minimal chans att man åker dit om man sköter sig och inte drar till sig onödig uppmärksamhet.

Om fb kollar är väl tyvärr ytterst sällan.

Men man kan åka dit som vi båda återkommande har förklarat.
Vidare kan man som TS fundera över om det är värt risken att torska.

Ja frågeställningen är ju som sagt;
Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer

Och det korta svaret är "JA"

Evildan
29 oktober 2017
#23
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:

Mja,  Den late besiktningsmannen bryr sig inte om 2 identiska bilar direkt efter varandra kommer in.  Har faktiskt varit med om det.  Hade en kollega som hade samma bil som mig.  v40 2.0t, men hans var rätt vässad.   
Min först, sen hans.
Det blev;
Min 2a för bromsbelägg bak
Hans bra att veta för metall mot metall på belägg bak :p  Jag hade mer att ge på mina klossar, jag bytte på båda bilarna.

Men ja, de är minimal chans att man åker dit om man sköter sig och inte drar till sig onödig uppmärksamhet.

Om fb kollar är väl tyvärr ytterst sällan.

Men man kan åka dit som vi båda återkommande har förklarat.
Vidare kan man som TS fundera över om det är värt risken att torska.

Ja frågeställningen är ju som sagt;
Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer

Och det korta svaret är "JA"

Typ som in lägg #2 asså åsådär.
wink

Muttley
29 oktober 2017
#24
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:

Men man kan åka dit som vi båda återkommande har förklarat.
Vidare kan man som TS fundera över om det är värt risken att torska.

Ja frågeställningen är ju som sagt;
Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer

Och det korta svaret är "JA"

Typ som in lägg #2 asså åsådär.
wink

#2 är en mycket vis och enkel man 

wink

Evildan
29 oktober 2017
#25
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:

Ja frågeställningen är ju som sagt;
Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer

Och det korta svaret är "JA"

Typ som in lägg #2 asså åsådär.
wink

#2 är en mycket vis och enkel man 

wink

Instämmer utan blygsamhet till fullo.

http://vignette3.wikia.nocookie.net/villains/images/f/f1/Number-Two-Austin-Powers-2-.jpg/revision/latest?cb=20130304213421

1 271 Inlägg
29 oktober 2017
#26
Evildan skrev:
Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det kan du omöjligen garantera TS.
En modifierad bil kan oavsett om det är det välrenomerade företaget (vilket jag inte anser finns många av) eller någon av alla dessa "kunniga optimerare" som kladdat ner mjukvaran beroende på hur kunnig, nitisk eller varför inte präktig besiktningspersonen är få nedslag på den modifikationen.
Frågeställningen var följande:
Kan trimning ställa till besvär vid besiktning/försäkringsfrågor?
Mitt svar är tveklöst ja då det kan ställa till besvär, inte att det kommer att eller att chansen är överhängande beroende på utförande eller fordonets allmänskick utan just kan.

Jag välkomnar dig att plocka fram i alla fall ett (1st) exempel där en besiktningsman kontrollerat flashräknaren i motorstyrmodulens minne med återförsäljarens dokumentation för annonserade fabriksuppdateringar och verkstädernas felsökningsåtgärder. Sen behöver man ju klocka acceleration och förbrukning mot inregistrerade värden i TS för att få något mer konkret att prata om än en "upplevd kraftigare potentiell acceleration på parkeringsplatsen utanför besiktningsorganets lokaler".

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 159 Inlägg
30 oktober 2017
#27
Vill minnas en intevju med en representant för Länsförsäkringar som uppgav att nedsättningen vid utbetlaning från vagnskadeförsäkringen  är 20-80 % beroende på trimningsgrad

istället för att spekulera varför inte kontakta bolaget och fråga ?
Senast redigerat av spillolja (30 oktober 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

926 Inlägg
30 oktober 2017
#28
Risken för utebliven ersättning finns där även om bilen är i perfekt originalskick.
Hur det än är så är det människor på FörsäkringsBolagen som avgör, har man missflyt så är det en nitisk person som verkligen inte är samarbetsvillig. Jag skulle vara betydligt mer orolig för en sådan sak, än om bilen är lite modifierad.
Mao, släpp oron och njut av din drömbil..   :-)

105 Inlägg
30 oktober 2017
Trådstartare
#29
Köpte en otrimmad Golf GTI mk5 idag med rätt färg och inredning och allt smile Tack för alla svar smile

Evildan
31 oktober 2017
#30
Tre_Bokstaver skrev:
Köpte en otrimmad Golf GTI mk5 idag med rätt färg och inredning och allt smile Tack för alla svar smile

Gratulerar!
Du hade som du skrev letat någon vecka eller två så jag glädjs med dig då jag vet hur kul det känns när man fått tag på "den" bilen.

105 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#31
Evildan skrev:
Tre_Bokstaver skrev:
Köpte en otrimmad Golf GTI mk5 idag med rätt färg och inredning och allt smile Tack för alla svar smile

Gratulerar!
Du hade som du skrev letat någon vecka eller två så jag glädjs med dig då jag vet hur kul det känns när man fått tag på "den" bilen.

smile

2 452 Inlägg
31 oktober 2017
#32
för o svara om det kan ge problem vid skada ja om dom skulle se att den är modifierad,men säg nån bil som inte är chippad i dag....är nästan omöjligt att se om man inte har utrustning o det brukar inte ens besiktningar se....dom går ju o kollar bara så alla värden stämmer ju...det du inte vet vet du inte....den kan ju vara chippad av första ägaren o inget som nån tänkt på...

döden kommer tillbaka

Evildan
31 oktober 2017
#33
turbodeath skrev:
för o svara om det kan ge problem vid skada ja om dom skulle se att den är modifierad,men säg nån bil som inte är chippad i dag....är nästan omöjligt att se om man inte har utrustning o det brukar inte ens besiktningar se....dom går ju o kollar bara så alla värden stämmer ju...det du inte vet vet du inte....den kan ju vara chippad av första ägaren o inget som nån tänkt på...

Lite naivt.


Sök